I DN kan man läsa om nedladdning av tv-program. Artikeln är bra mycket mer nyanserad än vad man låter rubriken påskina. Att kunna se program när man själv vill och kan, och grotta ner sig i hur många avsnitt man nu råkar känna för – är svårslaget. Det är en service tv-bolag vid första anblick inte kan konkurrera med. Men det förutsätter att man känner till programmet från första början. Och det är möjligen här som jag ser en nisch för traditionella tv-sändningar.

När det gäller dokumentärer och nyheter – har de svenska tv-bolagen en fördel som få. Jag litar på omdömet som Svt innehar till exempel. Men det betyder inte att jag tittar på de när Svt bestämt att det ska visas. Oftast helt enkelt för att jag inte kan sitta uppe så sent eller att jag jobbar, eller… ja, du fattar. Svt har dock den goda smaken att streama sina nyhetssändningar online, vilket gör att jag kan hänga med ändå. Dokumentärer visas ofta flera gånger, på lite olika tider – men finns också att tillgå på “illegal” väg. Svt fungerar som ett filter för kvalitet och är en självklar plats att börja leta på, när det gäller den typen av program. Ett faktum de skulle kunna utveckla enormt.

För utbudet är oöverskådligt – att ens börja försöka välja vad man vill se, är nästan omöjligt. Man behöver en utgångspunkt. Även om man har fyrtio kanaler, så betyder det inte att man vet vad som är värt besväret – det är rekommendationer, surr och rena rama flaxen som avgör.

Att översätta detta till program som är menade att vara underhållande, verkar vid första åsyn svårare. Och dessutom på tv-kanaler där reklamintäkterna är det som styr. Och det är här det börjar bli lite snärjigt i artikeln. Om det nu är så att en reklamfinansierad kanal faktiskt går runt och tjänar en massa lusing, varför skulle jag bry mig om att en demografi sviktar? Det är svårt att känna sig som en demonisk fildelare för att miljardindustrier inte lyckats flytta en relativt smal grupp till tv-n. Kanske är det till och med så att miljardindustrierna är de som ska flytta på sig?

Lyckligtvis känns citaten i artikeln som om de känner så. Visst, det finns kanske anledning att se över exakt hur man ska fortsätta dra in reklamintäkter framöver och man får i alla fall intryck av att det är något som funderas över utan att man för den sakens skull anklagar fildelare för att ställa tv-bolag på ruinens brant, även om rubrik tillsammans med ingress gärna vill få det att låta så.

BBC har börjat lägga upp ett enormt arkiv, fria för nedladdning. Kulturarvet som därmed vårdas är en samhällsvinst som inte går att mätas i pengar. I USA är det inte ovanligt att tv-kanalerna streamar sina program online för att de som inte lyckades se det i burken ska få en chans att fånga upp det.

Förändringarna har redan startat, och det känns inte så lite bakåtsträvande att se vinklingen på DNs rubrik i ämnet.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,