Härom dagen kunde vi se Radioheads initiativ att från och med nu sälja sin musik själva — till valfritt pris. Nine Inch Nails annonserar stolt sin frihet från sitt skivbolag, och ämnar nu odla en “sund och direkt relation” med sin publik. När jag skriver detta har 1116 personer kommenterat NiN’s blogginlägg, för övrigt, så det är inte en helt ointresserad publik han talar om.

Hello everyone. I’ve waited a LONG time to be able to make the following announcement: as of right now Nine Inch Nails is a totally free agent, free of any recording contract with any label. I have been under recording contracts for 18 years and have watched the business radically mutate from one thing to something inherently very different and it gives me great pleasure to be able to finally have a direct relationship with the audience as I see fit and appropriate. Look for some announcements in the near future regarding 2008. Exciting times, indeed.

Nu när två stora och respekterade band gjort detta, blir marknadsföringspotentialen av att vara “fri från skivbolag” stor, är mitt heta tips. Fler lär följa efter.

Sådana trender ökar väl på nöjesindustrins motiveringar att gripa siffror ur luften. För hur annars kan man beskriva informationen som släppts om att de förlorar en “gaziljon” eller två på fildelning? Det VET de inte — det går inte ens att mäta, har hedervärda fristående undersökningar visat. Men det blir nog ett äkta svid i plånboken när artisterna drar dock.

De av er som funderat på att jobba administrativt inom musikindustrin ska nog slå till nu och erbjuda tjänster till artister som behöver hjälp med online-försäljning. För skivbolagen har fastnat i papperskvarnar och lobbyverksamhet så det finns ett enormt glapp därute.

Artisteriet finns, men servicen de de behöver krackelerar i finstilt och skadestånd. Först till kvarn…

* * *

Uppdatering 1/2/3: Läs även Rick Falkvinges kommentar, Thomas Tvivlaren och Basic personligt.

* * *

Andra bloggar om: , , , , ,