Sifo har redovisat en undersökning som visar att gratisläsandet påverkat kvällstidningarnas lösnummerförsäljning negativt, men morgontidningarna klarar sig relativt bra med vissa undantag. Alltså, folk köper fortfarande pappersversionerna. Räckvidden däremot — genom att läsa tidningarna via internet — är mycket större för Expressen, enligt Otto Sjöberg.

Att beräkna inflytande och räckvidd är nog en riktig slutsats att dra. Då gammelmedia kanske inte når ut med sålda pappersversioner lika långt längre — blir det desto viktigare att mäta det digitala läsandet också.

Svenska Spel annonserar tydligen “av misstag” på The Pirate Bay. Detta kallas lite sensationellt för sponsring av fildelningssiten i media — misstänker att det är svengelska det är fråga om. Rent tekniskt går det till så att man betalar för webannonseringspaket som sedan placeras på vältrafikerade siter. För i Sverige när man annonserar kallas det inte sponsring, det är däremot vanligt att man använder det engelska ordet för det i reklamsammanhang i USA. Man får väl anse att alla de annonser man ser på gammelmedias websiter inte är fråga om sponsring.

Apropå The Pirate Bay så har en mailkonversation mellan svenska IFPI och en svensk adokatfirma läckt ut. Tydligen har de skrivit ihop ett brev till Håkan Roswall och krävt att få tillgång till alla utredningshemligheter när det gäller piraterna i viken. IFPI lider av lite hybris, om någon undrar vad jag tycker om det hela.

Det händer ibland att jag, lite frustrerat, säger att jag tycker att alla bilar borde utrustas med alkolås. Av någon anledning sätter sig fortfarande idioter bakom ratten, trots att de druckit. Men jag drar definitivt öronen åt mig för kundvagnen som mäter kalorier på varor du stoppar i den. Det blir lite Douglas Adams över utvecklingspotentialen; tänk kundvagn med attityd. Först måste du väga in dig, och sen få verbala attacker när du sträcker dig efter kakpaketet…

Andra bloggar om: , , , , , ,