Trots att tv-branschen “drabbas” lika hårt av fildelning som musikbranschen, sätter de sig inte och tjurar i ett hörn med med ett gäng blodtörstiga jurister. Efter nästan en dekad av renodlad krigföring från världens antipiratbyråer, börjar i och för sig nu några ödmjuka röster dyka upp. Men marken har saltats och det lär bli svårt att uppbåda något förtroende från konsumenterna.

TV-branschen verkar istället se vad som händer och agerar därefter. Nu letar de vägar att utnyttja situationen till sin fördel.

Tyvärr skapar upphovsrätten problem. Lite ironiskt att det som är skapat för att skydda innehavarna nu fungerar som en gigantisk bromskloss för att bli utsända och sedda. Piratpartiet rekommenderar en sänkning av låsningstiden för kommersiellt bruk av upphovsrättsskyddat material, vilket kan vara något att utgå från.

[…] dagens skyddstid – livstid plus 70 år — är absurd. Ingen investerare gör någonsin kalkyler med så lång återbetalningstid. Ingen kan påstå att den i praktiken nästan oändliga skyddstiden är nödvändig för att locka kapital till underhållningsbranschen.

Att tänka om när det gäller tv drog igång så smått för ett par år sedan och industrin har inte varit dummare än att “tjuvåka” på nätkulturen för att marknadsföra sina alster hittills. Smart tycker jag och uppfriskande att se som omväxling.

* * *

Andra bloggar om: , , , , , ,