Att det är helt suveränt att ha en server och tämligen obegränsat kunna lägga upp siter och fnula med efter eget huvud, råder det inget tvivel om. Att underhålla allt, är desto mer nervigt, men värst är det när nätleverantören sätter sig på tvären.

Läser om Sparbankens tekniska problem som drabbade kunderna, och blir påmind om Telias fantastiskt roliga ursäkt och förklaring när deras system brakade ihop härom sistens:

“Det var ett kvalitetshöjande arbete som gick fel.”

På ett ytterst småskaligt vis, har jag viss förståelse för när datasystem brakar ihop. Eftersom jag själv driver siter på en liten server, vet jag hur hopplöst det är när gremlins slår till och saker bara vägrar funka, trots att “de ska”. Häromsistens, till exempel, gick min blogg sönder, men uppdateringen som krävdes fungerade helt enkelt inte. Fast det inte finns någon klar anledning till varför det är så. Blev en abrovink (och nu är bloggen lite trasig igen på sina ställen).

Jag hatar att underhålla servern. Om det gällde att dra lite vitsar och hålla den på gott humör, vore det en lätt match… men ack, det är inte den typ av underhåll(ning) en server behöver. Datumet närmar sig som jag fasar för. Den dagen då servern måste installeras och konfigureras om. Siterna som ska stängas och återöppnas, med vidföljande uppgraderingar… Inte minst med tanke på säkerheten, måste man engagera sig i sådana här grejer med jämna mellanrum.

Men det vore problem jag kunde acceptera — värst är att jag inte KAN lösa alla problem själv, rent praktiskt, eftersom bredbandsbolaget är en riktigt taskig leverantör.

Bredbandsbolaget vägrar låta mig få ett fast ip — de påstår att det inte går “tekniskt” med den fiberanslutning jag har… Tekniskt kunniga säger till mig att det är skitprat, men det är bara att vända upp rumpan och ta den i röven när man ringer kundtjänst och tekniskt support. Förnedrande är ordet, när jag VET att det går bra, men någon stackars låglöne-människa sitter med frågeformlär 1B framför sig och läser innantill och då är det helt meningslöst att veva loss.

Dessutom tillåter de mig plötsligt inte ha mailfunktioner på mina siter, de har blockerat portar för att förhindra spam. Och kan såklart inte erbjuda någon form av mailrelay-lösning. Tekniskt omöjligt, serru. Visst, serru. Jo alltså, om jag registrerar ett företag så går det alldeles utmärkt. Den moment 22-argumentation man utsätts för är hårresande.

Inga “kvalitetshöjande åtgärder” vad bredbandsbolaget, anbelangar med andra ord. Ironiskt nog har jag inte någon möjlighet att bekämpa spammare själv i och med blockerat mail… antingen måste jag lämna öppet för alla, eller så är det helt avstängt. Fint säkerhets-tänk från min leverantör där.

“Den Stora Serveruppgraderingen” blir någon gång under julledigheten. Ett masochistiskt drag, misstänker jag, eftersom en ledighet borde innebära total renons på hjärtklappning (av det negativa slaget) och överdriven konsumtion av tillgänglig magsyrehämmare.

Så länge det funkar är allt fantastiskt. Men det gör inte det i all evighet — inte minst pga en internetleverantör som ändrar förutsättningarna utan att säga till. Man installerar inte en maskin och tänker “japp, nu är det klart”. Eller jo, visst tänker man så, men det är inte så på riktigt. Det är alltid lösa trådar man måste lösa efterhand, och som grädde på moset skript-kiddies runt om ser till att man inte missar eventuella andra lösa trådar man inte ens visste om att man behövde bekymra sig om.

Jag vill mest bara kunna använda det utan att nödvändigtvis förstå funktionerna bakom. Jag vill kunna känna mig trygg när jag installerar OS och programvaror, och veta att de passar ihop med varandra. Jag vill att min internetleverantör ska se mig som en viktig kund nog att serva och hjälpa. Jag vill framför allt kunna lita på på att min internetleverantör inte ljuger för mig när jag behöver hjälp. Men det är liksom att önska sig lite för mycket.

Alla trösklar hänger alltså inte på leverantören — det ska jag vara tydlig med. Men det är trösklar man kommer över till slut med lite envishet, hjälp från goda vänner och novalucol. Några otroligt väsentliga hinder som inte går att komma över står leverantören för dock.

Inte minst bara det faktum att det är obehagligt att klaga på sin leverantör så här öppet — de har all rätt på sin sida, och jag har inget att komma med överhuvud taget. Man är fullständigt rättslös som konsument till internetleverantörer.

* * *

Andra bloggar om: , , , ,