Är det någon mer än jag som tycker att det luktar “skylla ifrån sig”, att felet på mailservern berodde på en anställd som tog ut sin semester innan anställningen upphörde? Eller nu vet jag inte om anställningen upphörde, men det står i alla fall “byta jobb” — det kan ju iofs betyda att personen i fråga är kvar i koncernen. Man måste ju undra så smått hur det kommer sig att personen inte blivit ersatt? Det var ju alldeles uppenbart en inte helt oväsentlig tjänst som behövde ny personal, men det skulle inte förvåna mig om någon bestämt sig att det var en överflödig tjänst och inte trott att ersättare behövdes. Man har ju liksom varit med förr.

Hittade värsta guldklimpen via Åsiktstorpeden — Doug Morris VD på Universal Music använder sig av en intressant metafor över vad som händer musikindustrin just nu… Ett gammalt hederligt piratargument har länge varit “vatten är gratis”, som VD-n måste ha missat.

“Åklagaren var dåligt förberedd” är IFPIs kommentar till att målet mot fildelaren i Linköping tagit en oväntad vändning. Dessutom lägger representanten för intresseorganisationen, Lars Gustafsson, till:

Vi skulle vilja ha ett system där vi går med ip-nummer och bevis till domstolen som i sin tur begär att internetoperatören ska lämna ut abonnentens namn och telefonnummer till oss. Då skulle vi bara lyfta på luren, ringa till dem och säga ”Lägg av!” I 99 procent av fallen skulle det räcka.

Visst serru.

* * *

Andra bloggar om: , , , , ,