Det blev lite förvirrat i dagens ledare i DN. I alla fall för mig, för jag förstod liksom inte riktigt syftet med den. Fick lite “visst är alla pirater idioter, men tyvärr har de rätt ändå”-känsla, fordrat med lite hitte-på om vad upphovsrättskritiker säger, gör och är. Man vet inte vilken ända man ska börja — påpeka felaktigheter eller applådera den eventuella visdom som levereras bland alltihopa. En situation jag personligen har lite svårt för — tycker frågan är svår nog ändå, än att man måste förhålla sig till fördomar och ren miss-information även om det sker bland till synes utsträckta olivkvistar. Blogge skriver apropå detta och debatten som pågår bra, som vanligt, och påpekar att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Den som erbjuder bekväma och efterlängtade tjänster till ett väl avvägt pris vinner, helt enligt de principer som alltid gällt för äganderätt och marknadens ”osynliga hand” – det som försvinner är stela monopol på distributionsformer och hinder för vidare utveckling, det vill säga sådant planekonomiskt trams som lagen inte ska befatta sig med och som vi har all anledning att skrota. Ju fortare, desto bättre.

Mycket tydligare är Karin Rebas i Sundsvalls Tidning som skriver kunnigt om den komplicerade fildelningsdebatten:

Hur skapas kultur? Hur ska kreatörerna få rimliga incitament att fortsätta med sitt skapande? Hur ska man kunna skydda integriteten på nätet? Vilken roll har immaterialrätten i informationssamhället? Och då borde man inte enbart förlita sig på nöjesbranschen för svaren, utan gå till forskningen.

Lamont samarbetade som bekant med The Pirate Bay när de gav ut sin senaste skiva. Nu har Peter Sunde från The Pirate Bay dammat av playble.com, och ska lansera siten tillsammans med Lamont kan man läsa i HD. Tanken är att siten ska vara reklamfinansierad, och intäkterna ska tillfalla artisterna som lägger upp sina låtar där.

– De stora skivbolagen är inte innovativa och ser inte det positiva med vår idé. Tekniken finns och skivbolagen hade kunnat starta liknande sidor om det inte så upptagna med att stämma sina kunder.

* * *

Andra bloggar om: , , , , ,