Ibland blir man så himla trött. Dagens Media sällar sig nu till de företag som måste börja se över sin marknadsföring och förståelse för hur mun-mot-mun-metoden fungerar online och hur värdefullt det är. Deep|ed m.fl. blev intervjuad av tidningen angående nya medier och framtidsvisioner av dito. Framsynt av dem, kan man tycka.

Ironiskt då att redaktionen, representerad av Rolf van den Brink känner sig föranledd att be Niclas ta bort bilden på uppslaget där han finns med på bild eftersom det möjligen går att läsa texten om man använder förstoringsglas framför skärmen.

Blir lite påmind om det där citatet i Jurassic Park — som går ut på att “de var så upptagna med att de kunde, att de inte funderade på om de borde”. Det är nog så att Dagens Media har någon rättslig grund av möjlighet att bråka om det, men vad tusan, de borde verkligen inte det.

Precis som SF-siten har all rätt i världen att förhindra gratis marknadsföring av biografer. För det är det man i praktiken gör, när man beter sig på det här viset. Frustrerande, är ordet, när man förstår att denna elementära grund för hur internet fungerar inte landar hos media-människor. De borde faktiskt värna bättre om sitt varumärke.

Deep|ed funderar nu på om han ska plocka upp den kastade handsken. Själv har jag laddat ner fotot av uppslaget till min hårddisk. Jag kan fortfarande inte läsa texten, men kanske kan den lilla agitationen påminna om att när något väl landat på internet, är det ruskigt svårt att bara sudda bort. Ett dåligt rykte, dessutom, är väldigt svårt att tvätta bort.

Möjligen är det inte helt lagligt, men lagarna släpar ju efter som bekant. Man ser inte många gå framför bilar med kvinnlig chaufför viftandes en röd flagga trots att lagen finns på vissa platser, till exempel.

* * *

Andra bloggar om: , , , , ,