Ray Beckerman är en profilerad advokat från New York som länge engagerat sig mot musikkartellernas juridiska utpressning av vanligt folk. Han och hans kollega Morlan Ty Rogers driver en site kalla Recording Industry vs. The People. De anser att det juridiska systemet misshandlas av de fyra stora musikbolagen Warner Bros. Records, SONY BMG, EMI, och Vivendi/Universal, när de hotar med rättsligt agerande för att skrämma vanligt folk och deras barn. (Ett system som Beatrice Ask sagt ja till att införa i Sverige, för övrigt.)

Idag tog Ray bladet ur munnen, och går ut med en allmän bedjan om att inte köpa några produkter från kartellen när de nu börjar visa indikationer på att vara redo att träda ut på marknaden. Genom att hänvisa till den långa listan av stämningar musiklobbyn står för, vill han å det bestämdaste avråda från att över huvud taget överväga att sponsra de här företagen med pengar, oavsett. Han rekommenderar andra platser istället, (i vänstermenyn), att vända sig till när man letar efter musik, bolag som inte ingår i den massiva juridiska utpressning kartellen står för.

När drakar beslutar sig för att kriga, råkar oskyldiga i kläm. De fyra stora, är tongivande för hur man ska gå vidare juridiskt i jakten på fildelare. Men hela 1.450 musikbolag av olika storlekar är representerade av organisationen Ifpi — och det är väl lätt att se att inte alla är gynnade av de metoder intresseorganisationen driver. Alla har ju till exempel inte råd att göra sig ovänner med konsumenterna och enskilda bolag känner sig orättvist behandlade och ihopblandade med drakarna, som oftast åsyftas när man pratar om girighet. Men det är å andra sidan därför inte helt långsökt att man hamnar i debatter och diskussioner av typen “musikbranschen mot resten av oss”, när såna som Ifpi obehindrat talar för “alla” i musikbranschen, och har en lista på tusentals bolag att backa upp det med.

Det finns trots allt flera musikbolag som håller högsta klass, både vad gäller kundrespekt, kunskap om marknaden, kvalitet och talang. Men därtill verkar inte mixtur.se höra, musikbolaget vars direktör intervjuas i dagens IDG, som skyller sitt affärsmässiga misslyckande på piratkopiering, och inte verkar inse att han som liten bolagsägare måste satsa på kunder, och inte juridisk utpressning. Marknadsförs artisterna någonstans, så är det definitivt inte på Mixturs sida, dessvärre. På sätt och vis känner jag medlidande, kanske inte på det vis som var tänkt med intervjun dock.

* * *

Andra bloggar om: , , , , , , , ,