Någonting säger mig att det här seminariet inte kommer att vara särskilt balanserat eller ens nyanserat… tycker nästan lite synd om teaterfolket som ska luras in i propagandafällor av det här slaget. Nåväl, behöver inte du, som jag måste, gå till ett arbete vid den tiden, så anmäl dig vettja! Det kan absolut inte skada att se hur lobbyverksamhet ser ut på riktigt. Eller?

Några som definitivt verkar veta vad internet handlar om och hur man använder sig av det bäst som plattform att publicera på är What’s Next, fick jag reda på via bisonblogg. Sydsvenskan har utlyst en tävling om redesign av siten, och jag blev helt såld på WN’s lösning — inte minst av presentationen. Förbaskat smart!

När Universal delar ut cd-skivor gratis till folk i marknadsföringssyfte, begår man tydligen ett brott om man får för sig att slänga skivan. Enligt Universal alltså, för de anser att de fortfarande äger skivan som getts bort. Detta argument används i en rättegång där en man står anklagad för att ha sålt promo-skivor på eBay, vilket tydligen är ett stort problem för Universal. På skivorna står det tydligen också att bolaget kan “be om att få tillbaka skivan” när som helst, och att mottagaren inte fått den egentligen, utan bara har den till låns, typ. De har iofs aldrig bett att få tillbaka någon dock. Det känns lite sådär, va, att få hyllmetrar av skivor som man liksom inte får göra sig av med? Ibland blir logiken lite snurrig.

Microsoft vill väldigt gärna köpa yahoo. Yahoo har sagt nej. Sedan dess har det utlovats “fientligt uppköp” av microsoft som yahoo svarade “höj budet” på. Rupert Murdoch har på något vis blandats in också, som motkraft och tydligen har en gammal idé om ett samgående med AOL dammats av. Jag erkänner rakt av att jag är lite förvånad att just yahoo är föremålet för detta, och tycker det var lite kaxigt av dem trots allt. Några som inte fått nobben till affärsuppgörelser, förvånande nog, är google — yahoo ska visa google-annonser i ett par veckor som ett litet experiment. Eftersom microsoft tänkt sig köpa yahoo för att konkurrera med google får man väl närmast betrakta det som en näsknäpp, hur liten skala än annonseringen sker i. Fiendens fiende, osv…

* * *

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,