GÄSTBLOGGARE: Jag har just läst din bok “Fienden inom oss” och vill tacka för trevlig läsning. Eftersom jag håller med dig om i princip allt i just den här boken, utom möjligen avsaknaden av Bodströms rätt framträdande roll, så känns dina kommentarer rätt självklara och dessutom rejält underhållande. Kul för övrigt att litteraturens låga status i media och politik får en släng av sleven.

Men det det är en sak jag inte får ihop, och det är att din sågning av Bodströmsammhället inte borde leda fram till en sågning av Piratpartiet (så som i en krönika i aftonbladet i februari).

Du skrev bland annat:

“Vi har till och med ett litet stolleparti, Piratpartiet, som deklarerat att “upphovsrätten hotar vårt samhälles demokratiska grundpelare”. Det skulle alltså vara ett hot mot demokratin att skådespelare, musiker, författare, film- och musikproducenter och liknande yrkesgrupper finge betalt för sitt arbete. Det är det konstigaste argumentet till ligornas försvar.”

Med tanke på vad du upplevt som politisk aktivist och journalist så kan jag förstå att piratpartiets oro för övervakning och avlyssning vid en första anblick kan verka lite löjligt, kanske jämförbart med hur överklasstonåringens plötsligt uppvaknande sociala patos kan te sig för en 40-talist när de träffas på rättvisepartiets möten. Jag anser dock att det finns en skillnad. Visst är rädslan för övervakning jämförelsevis nyvaken i Piratpartiet, men till skillnad från överklasstonåringen med väckt socialt samvete så har piratpartiets aktivister ett verkligt hot att förhålla sig till. Detta är tror jag är en viktig anledning till att Piratpartiets program är något viktigt och relevant, och något helt annat än ännu ett litet stolleparti på missnöjeskanten.

Jag skulle vilja argumentera för min sak, och jag hoppas att du vill fortsätta läsa; din erfarenhet av och som författare och förläggare, samt, som jag antar, din kunskap om juridik inom dessa områden gör att din kommentar till mina argument skulle var mycket intressant.

Man kan se på fildelning på många sätt, men jag tycker att följande två är de mest relevanta med avseende på dina åsikter så som du uttrycker dem i “Fienden inom oss”.

För det första: Mellan 1.3 och 2 miljoner människor fildelar. Nivåerna som en man i Linköping blivit dömd för (c:a 4500 låtar och 30 filmer -> villkorlig dom och dagsböter) motsvarar ungefär min rätt moderata samling av köpta skivor (c:a 500 stycken) och kan nog tänkas vara ett genomsnitt (grovt räknat, men tillräckligt noggrant för det här exemplet) av vad en fildelare vill/kan dela med sig. Detta innebär att ungefär lika många människor som röstade på moderaterna i senaste riksdagsvalet är i lagens mening så stora förbrytare att de kan räkna med husrannsakan om rättsväsendet skulle välja att rikta in sig mot just dem. För mig indikerar detta att lagen är orimlig och kommer att användas för att trakassera politiskt obehagliga personer mer än för att se till att ingen begår upphovsrättsbrott, på samma sätt som terroristlagstiftningen upplevs av de med muslimskt utseende i förorten i din bok. Vad tycker du?

För det andra: Då folk delar med sig av sina köpta filmer, skivor eller (ljud)böcker sker detta inom ramen för deras privata kommunikation. Man skickar en film via MSN, sin senaste demo bifogad som en fil i ett mail eller hela sin skivsamling som en upp/nedladdning av filer via bittorrent. För att kunna se om det som skickas ut på nätet är upphovsrättsskyddat måste allt avlyssnas och analyseras. Allt. Man ser ingen skillnad på brevet till sin advokat, tipset till en journalist, sitt garagebands senaste alster eller nyaste hollywoodrullen. Verktygen för sådan avlyssning vill jag inte sätta i händerna på någon. Den typen av avlyssningsrättigheter i statens händer känns otäck, vem som helst av personerna i din bok som har en internetansluten dator skulle kunna avlyssnas lagligen. Med andra ord är samhällskostnaden för möjligheten att beivra detta brott enligt mig i det närmaste oändlig, medan det som brott betraktat är så ringa att det inte ens anses som brott av en stor del av befolkningen. Vad tycker du?

Jag skulle vara mycket tacksam för svar och kommentarer på resonemanget. För ordningens skull vill jag vara tydlig med att jag inte företräder Piratpartiet, och så vill jag påpeka att Piratpartiet förespråkar upphovsrätt, fast inte så som den ser ut nu med rättigheterna för till exempel böcker låsta 70 år efter författarens död. Kreatörer kommer även med reformerad upphovsrätt ha alla chanser att få del av hushållens ständigt ökande utgifter för kultur, även om de mest megalomaniska skivbolagen säkert kommer att gå omkull.

Jesper Nihlén

Andra bloggar om: , , , , , ,