Under sommaren har det skrivits och sagts en hel del om traditionell medias rapportering om ämnen som engagerat. FRA-debatten ställde det på sin spets, och så gott som dagligen under flera veckor undrade vi alla varför tidningarna inte skrev något. Visste de om vad som var på gång? Struntade de i det?

Som en följd av dessa diskussioner, sätts nu tredje statsmakten under samma sorts lampa som myndigheter — det vill säga MediaCreeper gör det Creeper gör. Fast med media. Om man som bloggare vill få reda på om tidningsredaktioner är inne och läser i bloggen, kan man lägga till en kod någonstans på sidan, och så redovisas eventuella besök.

Förhoppningsvis drar det här igång en hälsosam diskussion om medier och deras ansvar i opinionsbildningen. Många slåss om utrymmet och det är inte helt självklart vilka det är som får komma till tals. I år har vi till exempel sett mycket av den skötas via annonsplats, FRA omvandlade platsannonser för feel-good för varumärket, stoppafralagen.nu annonserade på sidan 3 i DN, biografägarna som härom sistens ville pusha för IPRED, och så vidare.

Idéer har också dykt upp för att ge gräsrötter möjlighet att synas och höras, även då man inte har penningstarka organisationer bakom sig. Olof Bjarnarssons “medborgartuta”, till exempel. Det är inte ett nytt grepp att annonsera för att sprida opinion, men det har ökat de senaste åren, och kanske bör man fundera över varför det är så.

Christopher Isene ligger bakom tjänsten MediaCreeper, och han bloggar från siten Kakbit. Själv hade jag nöjet att bidra med logga och lite textfilning till projektet!

(Pssst, säg inget, men den lilla färgbilden till vänster på tidningsrullen är Ingvar Åkesson.)

* * *

Andra bloggar om: , , ,