Nu gäller det att hålla tungan i rätt mun.
Ordet “tandlös” har använts i den mediala rapporteringen kring IPRED-propositionen. Jag har undrat varför i helsike inte antipirabyrå och ifpi ställt till med ett himla liv om nu lagen är så verkningslös? Men såklart, de har ingen anledning alls att känna sig missnöjda:
• André Rickardsson kritiserar IPRED-lagen starkt i svenskan, och berättar om hur lagen ger upphovsrättsindustrin rätt att göra husrannsakan hos misstänkta fildelare. Samtidigt står det om hur privata kommersiella intressen ges större befogenhet än polisen.
• Michael Nilsson verkar ha hittat en överraskning angående det i den nya proppen, dock: poliser ska ges möjlighet att få tillgång till personuppgifter bakom en ip-adress, i brott som inte ger mer än böter. Lite sådär vid sidan om förändrar man en viktig princip i svensk lagstiftning.
• KAS gör ytterligare en spaning; upphovsrättsindustrin ska få rätt att spärra misstänkta fildelares bankkonton i hemlighet — de ska inte behöva meddela den anklagade, för att inte behöva riskera “verkställigheten”.
Hela proppen finns för nedladdning här. Det verkar sannerligen som om lagförslaget väl möter antipiraternas våtaste drömmar. De får fullständig makt, av ett slag som jag tror få av oss kunnat föreställa sig. Bara det där med att fildelare verkar anses kunna vara “flyktbenägna” och måste tvingas stanna i landet med hjälp av frysta tillgångar (s. 176 i propositionen) skickar ett par rejäla rysningar längs med ryggraden.
Aldrig att ett upphovsrättsintrång är tillräckligt bra anledning för den här sortens lagstiftning. Man ska hela tiden komma ihåg att även oskyldiga kommer drabbas av detta. Hemförsäkringar som kan betala eventuella rättegångskostnader är klen tröst för den som drabbas felaktigt. Jag kan bara tänka mig vilken fullständig ekonomisk katastrof det skulle bli för en vanlig barnfamilj att bli utsatt för detta.
Spärrade bankkonton, och upphovsrättsinnehavare som får göra husrannsakan och tillgång till medborgares privata kommunikation, och tvinga oskyldigt anklagade att bevisa sin oskuld — man baxnar. Allt för kulturens skull, sägs det, för skador som både KTH och Harvard konstaterat inte existerar.
Vad svenska folket anser om upphovsrättsintrång som anledning till denna form av lagstiftning verkar vara tydlig nog enligt en undersökning beställd av TV4. Man undrar nästan om de etablerade partierna VILL få in piratpartiet i riksdagen.
Nästa steg är IPRED2, då upphovsrättsintrång ska generera fängelsestraff, tätt följt av ACTA och Telekompaketet. Nån mer än jag som får svindel?
* * *
Uppdatering: Mårtensson har grävt lite i propositionen och hittat paragrafen som återinför stupstocken. Han konstaterar dessutom att upphovsrättsinnehavares får ett egenintresse av att intrång skett. Klara undrar när Brommaplanet kommer för pirater. Rick slår på larmklockan. Anna efterlyser vår egen Sarah Connor. André Richardsson utvecklar sina spaningar på Newsmill, och uppmärksammar att när utlämnandet av uppgifter bakom ip-adresser skett, får inte den anklagade informeras förrän efter en månad.
* * *
Andra bloggar om: IPRED, fildelning, husrannsakan, upphovsrätt, piratpartiet, politik
Dec 07, 2008 @ 02:20:31
Som flera andra nu har påpekat, så är det inte givet att det grövsta artilleriet i IPRED1 (privat husrannsakan, frysning av finansiella tillgångar) är avsett att användas mot fildelare. Att det alls står med beror på att lagen skall kunna användas beträffande intrång med påtagligt ekonomiska förtecken.
Likafullt är det illa att allt detta behandlas i samma lag, utan formell åtskillnad mellan olika grader av intrång. Det är som om allt mellan snatteri och flygplanskapning skulle ges en och samma brottsrubricering, “olovligt tillgrepp”, med böter och upp till livstids fängelse i straffskalan, och det sedan skulle vara domstolarnas sak att avgöra i vilka fall fängelsestraffet är tillämpligt.
Som upphovsman betackar jag mig för att låta mina rättigheter “skyddas” av ett sådant monstrum till lag. Jag vill inte för den skull överge upphovsrätten; jag vill snarare ta tillbaka den från de krafter som nu håller på att göra om den till ett mordvapen. Som sagt, den här lagen gör hela kulturlivet surt.
Vad beträffar “stupstocken” så skulle jag gladeligen hjälpa till att sprida en eventuell dom mot mig i elektronisk form; eftersom två tredjedelar av väljarna förefaller vara motståndare till lagen skulle en sådan dom sannolikt väcka mer sympati än ogillande. Kanske tillsammans med en valsedel? Och vad har PUL med saken att göra? Informationen är ju för väljarnas privata bruk…
Nu är det hög tid att ta reda på vilka julsånger som fortfarande skyddas av upphovsrätt. Finns det luciatåg som enbart framför ostimmad musik? Vi julfirare kan också ställa etiska krav på underhållningen!
Dec 07, 2008 @ 03:11:57
Stupstocken var i och för sig den huggkubbe man använde för att hugga huvudet av folk, och riktigt så illa är det ju inte här.
Jag misstänker att ni tänker på skampålen eller eventuellt kyrkstocken.
Björn Feltens senaste bloggpost..Låt dem stämma internetleverantörerna istället!
Dec 07, 2008 @ 06:01:25
Jag tycker att ni nätmänniskor måste börja prata analogt så att folk förstår vad det handlar om. Jag menar, alla har ju rätt att läsa vilka böcker man vill, och att låna dem gratis på offentliga bibliotek; för ungdomar är ju media i digital form det samma som böcker; filmer, musik, dataspel osv.
Att förbjuda det är det samma som att förbjuda människor att läsa böcker. Tänk om man introducerade en lag som sa att man kunde bli utsatt för husrannsaken, eller få sina tillgångar frysta för att ha lånat en biblioteksbok. Det hela är ju vansinne och kan äga rum bara för att det handlar om nya medier.
Man måste försöka modifiera diskussionen och komma fram till ett system som liknar bibliotekslånesystemet fast det sker på nätet.
Filmer, musik, dataspel osv är ju för ungdomsgenerationen att jämställa med böcker, och de får man ju låna gratis och läsa hur mycket som helst. Det finns heller inga restriktioner på att man under tiden man lånar boken låter andra läsa den.
Men – den här lagen sker ju inte i ett isolerat rum, utan kommer samtidigt med en massa andra antidemokratiska lagar som del av antiterrorterrorn. I den hysteri som bushadministrationen lämnat efter sig i sitt kölvatten.
Där foxifierade media fått massiv kritik för att vara maktens förlängda arm och bara kopiera vad makthavare säger och sen bara sända ut det – som i youtube “Colbert Roasts President Bush från WHCD 2006 http://video.google.com/videoplay?docid=-869183917758574879
Och då är det ju otroligt viktigt att man skyddar rätten för människor att komma till tals via bloggar och annat.
Nätet har blivit hela folkets medium.
Ändå tror jag att det stora felet med att det inte blir ännu mer folkliga protester mot hela det här paketet beror på att ni pratar för invecklat så att vanligt folk som inte har uppdaterade nätkunskaper helt enkelt inte förstår vad det handlar om – självklara demokratiska fri- och rättigheter. Och att det är liksom fortsatt vattentäta skott mellan nätet och ‘gammelmedia’ – senast häromdagen satt man i morgonsoffan och ‘förklarade’ för tittarna vem ‘Blondinbella’ är(man undrar om det är sig själv dom pratar till).
Och det hela har ju då också med övriga antiterrorlagar och ratificeringsprocessen av Lissabonfördraget att göra – den skedde mörklagt, ingen debatt i ‘gammelmedia’ som ni kallar det för.
Gammelmedia måste ta upp det här – och då framför allt SVT – som skryter med hur obundna och fria de är – Jo pyttsan.
Det gäller ju både IPRED, FRA, europeisk arresteringsorder m fl.
En diktatur konsolideras annars – och med tanke på vilka missnöjesgrupperingar oavsett om det är vänster- eller högerextrema, som kan skaffa sig vågmästarkapacitet i nästkommande val både i de nationella parlamenten och i EU – så är systemet förberett för maktövertagande för vilken galen ledare som helst.
Nemokratis senaste bloggpost..Sverige – ett (E)U-land?
Moderaternas förkärlek för repressiva åtgärder | Svensson
Dec 07, 2008 @ 10:28:30
[...] Bloggat: Badlands, Falkvinge, Scaber Nestor, Opassande, Anna Troberg, Läs även andra bloggares åsikter om Ipred1, FRA, FRA-lagen, Piratjägarlagen, [...]
Det sluttande planets lag at andra sidan
Dec 07, 2008 @ 10:30:58
[...] ni säkert har noterat så har det nu framkommit att IPRED-lagen kommer att göra det möjligt för [...]
Dec 07, 2008 @ 10:39:09
krig med kina
Dec 07, 2008 @ 11:00:13
Jag tror inte att regeringen medvetet vill ha in Piratpartiet i riksdagen.
“Pirater skadar människor”, säger ju Beatrice Ask.
Jag undrar vem det är som skadar människor, och demokratin, egentligen…
Leos senaste bloggpost..Reinfeldt beordrar oss att köpa svenskt
Dec 07, 2008 @ 12:11:07
Något som jag också tycker man måste vara uppmärksam på är det som HAX tagit upp om IPRED 2 – att det finns diskussioner om att fildelning ska kunna ge fängelsestraff och då kan det ju också användas i kombination med europeisk arresteringsorder som kan medföra att svenskar blir fängslade utomlands pga aktiviteter på nätet här.
Och i Bulgarien är nog fängelsematen dålig.
Nemokratis senaste bloggpost..Sverige – ett (E)U-land?
Dec 07, 2008 @ 12:48:10
Centern fick 4 procent i senaste Demoscop mätningen. Kan det vara att vi äntligen börjar se effekterna av sveken? / Mikke
Dec 07, 2008 @ 15:15:50
Roligt klipp med Hey Baberiba där dom driver Antipiratbyrån, tänkvärt nu i och med IPRED-lagen. http://www.youtube.com/watch?v=kHWJYgvOuAM
Dec 07, 2008 @ 18:17:37
Att ge sig in och tafsa på rättssäkerheten för att “skydda” mot ditten eller datten öppnar dörren för missbruk av lagen!
Se bara hur Storbrittannien använde (och ännu anväder!!!) sin antiterroristlag mot Island (som b.t.w. inte ens har en arme…)
http://www.indefence.is/Home
Stå på er mot IPRED!
Jaga bidragsfuskare med lögndetektor istället för att göra världen mer rättvis | Kulturbloggen
Dec 07, 2008 @ 21:39:24
[...] Bra blogginlägg kring Ipredlagen: Opassande, [...]
Dec 07, 2008 @ 21:39:51
Att få tillgång till nätaktivitet och spåren därav är som att få tillgång till personers tankeverksamhet och handlar därmed till syvende och sist om grundläggande mänskliga fri- och rättigheter. Att ge internationella affärsmän tillgång till hur människor tänker samt verktyg och befogenheter att straffa visst beteende är att tillåta diktatur. Överdrivet? – inte alls! – Ipred kommer att orsaka ångest, oro och gräl i familjer och andra konstellationer.. med långt vidare konsekvenser än antal pengar mindre i månaden åt en välförtjänt upphovsman. Kanske t om att upphovsmän i förlängningen förlorar sin konstnärliga frihet under denna diktatur. I vilket fall som helst- varje kravbrev kommer att bli ett dokument på ett svek av våra folkvalda som är tillsatta att skydda sin befolkning.
BLOGG: Om IPRED-propositionen : Ung Pirat
Dec 08, 2008 @ 00:23:38
[...] fri kultur för att hålla en påstått lidande kulturindustri under armarna. Läs hela inlägget här, publicerat [...]
Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats
Dec 08, 2008 @ 00:44:43
Falken sätter segel mot piratvatten?…
Att detta inte ifrågasätts mera är dock en stor skandal. Inte minst märks detta i hur rapporteringen kring The Pirate Bay skötts av de som är satta att granska makten, politisk såväl som ekonomisk. Vi minns när de första skadeståndsansprå…..
Dec 08, 2008 @ 10:28:29
Nej, man kan nog inte se lagen isolerad. Upphovsröta – artikeln i Expressen tror jag faktiskt är upplysande i sammanhanget. Det handlar om att Europa trots alla vackra portalformuleringar inte gjort upp med sitt förflutna – de totalitära decennierna har naturligtvis lämnat historiska spår som levt vidare och ligger förborgade i lagstiftning – jag menar ända fram till 70-talet hade Sverige tvångssterilisering på suspekta grunder – en kvarleva från rasbiologins dagar när folkstammen skulle renas osv. Arbetsdomstolen som instans har strukturella spår från korporatism var det någon blogg här som upplyste om – och i artikeln Upphovsröta tar ju artikelförfattaren upp IFPI och rötterna från Mussolinis dagar.
Det är alltid känsligt när det kommer nya medier – olika maktcentra ser här nya möjligheter att påverka människor till sin fördel. Och i diktaturer har man ju sett till att skaffa sig kontroll över nya media direkt för att massivt kunna utnyttja i propaganda och hjärntvätt.
Ett annat exempel är ju den Hollywoodska Production code t ex – där det fanns inbyggda ‘regler’ för vad som var tillåtet och inte tillåtet att ha för budskap i filmer osv.
Så jag menar diskussionen måste breddas och ses i ett större samhälleligt sammanhang – och även med ett historiskt perspektiv.
När människor glömmer historien så upprepar den sig.
Nemokratis senaste bloggpost..Sverige – ett (E)U-land?
Dec 08, 2008 @ 12:21:02
@Ander Andersson: “Nu är det hög tid att ta reda på vilka julsånger som fortfarande skyddas av upphovsrätt. Finns det luciatåg som enbart framför ostimmad musik?”
Fick mig att komma ihåg följande; 1998 (tror jag det var) så hade Stim en drive i början på december där de lät ett telemarketing företag ringa upp till stora och medelstora företag. När de kom fram till växeln frågade uppringaren växeltelefonisten om de hade ett luciatåg på sitt jobb. Svarade, den inte ont anande, personen i växel “ja” skickades helt sonika en faktura ut på ett par tusenkronor för framförande av julsånger… Pågick fram till att Stim-hatande Stenbecksföretaget TV3 manglade ett inslag om detta ett par dagar i sitt nyhetsprogram….
Niclas Strandh » Blog Archive » Nyhetskommentarer - 2008 12 08
Dec 08, 2008 @ 15:08:22
[...] opassande » Blog Archive » Husrannsakan och frysta tillgångar för upphovsrättsintrång — och … [...]
Niclas delar och kommenterar - 2008 12 08 - Niclas Strandh
Dec 08, 2008 @ 15:12:19
[...] opassande » Blog Archive » Husrannsakan och frysta tillgångar för upphovsrättsintrång — och … [...]
Reality Check - Vardagsrevolution » Blog Archive » Ett litet problem?
Dec 08, 2008 @ 18:47:05
[...] skolpolitik, äldrevård, kriminalvård och arbetslöshet, och missa den uppenbara sanningen – Att båda sidor vill göra så gott som samma saker, [...]
Dec 08, 2008 @ 18:52:09
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, vart i hela friden är vi påväg? Jag förstår att de människor som gör filmer, spel, musik osv tycker att det är jävligt att en massa pengar går förlorade på grund utav nedladdning men det här är ju sinnessjukt. Om de vill att en vanlig Svensson ska masa sig till biografen, skrivbutiken eller spelbutiken får de väl ta åh sätta ett rimligt pris på produkten istället. Vem har råd att gå på bio två gånger i veckan eller köpa hem två filmer till helgen? ..nej precis, inte många! Dessutom (speciellt vad gäller biografer) är utbudet skamm och fy, det finns ju ingenting. Alla kanske inte vill se BATMAN bara för att det var en storfilm i USA vissa kanske föredrar någon spansk film som aldrig ens når butikerna i Sverige. Blir bara mer och mer upprörd varje gång jag tänker på det här. Till dom som producerar musik, film eller spel säger jag bara; ‘hugger man ett hål i bottnen av båten får man väl fan skylla sig själv om man sjunker’ sätter man världens högsta pris har ju ingen råd att köpa det.. suck
Niclas Strandh » Strandh delar med sig - 2008 12 08
Dec 08, 2008 @ 23:16:11
[...] opassande » Blog Archive » Husrannsakan och frysta tillgångar för upphovsrättsintrång — och …Nej. Det är en helt annan värld vi går in i… [...]
Dec 09, 2008 @ 00:28:45
till ew:
Ja, även om jag upprepar mig så tror jag det kan vara värt att spinna vidare på just den tråden som ew tar upp. Att undersöka möjligheten till nätlicensiering av alla tänkbara digitala media – som man då får gå in och ladda ner ungefär som man lånar en bok på bibliotek. Det är ju en viktig demokratiaspekt i det här – att alla ges tillgång till information och kultur på lika villkor. Att man får rätt att via nätlicens se vilka filmer, eller vilka dataspel man vill under en begränsad tid. Det krävs en teknisk lösning här.
Att man precis som på ett bibliotek kan gå in och låna filmer där, dvd osv – att man kan göra det på nätet – och att man breddar utbudet och gör det mycket intressantare och mer folkbildande också så att det inte bara är ‘storfilmer’ det handlar utan allt annat också – och så dataspel och andra liknande media.
Nemokratis senaste bloggpost..Blockering av demokratin
Bloggsam » Blog Archive » Ask vill göra myten till lag
Dec 09, 2008 @ 01:36:06
[...] Den s.k. upphovsrättsindustrin får inte bara en lag utformad efter sina önskemål, man får polisiära befogenheter som sträcker sig betydligt längre en de som polisen själva har idag. Man får, helt utan krav på bevis eller arten av upphovsrättsintrång, inskränka [...]
Dec 09, 2008 @ 10:47:50
Helt djävla sjukt! Kopplade detta till banksystemet och resten av samhället. Det handlar inte om att nita några fildelare – det handlar om att täppa igen truten på demokratin.
http://blogg.aftonbladet.se/11316/
Beatrice Ask förnekar inte husrannsakan « Christian Engström (pp)
Dec 12, 2008 @ 00:44:51
[...] för enbenta, Mikael von Knorring, MinaModerataKarameller, Anna Troberg, ProjO, Fridholm, Klara, Opassande, Rick [...]
Dagens citat:
Dec 12, 2008 @ 16:46:10
[...] vet vi vad de har för planer för att skaffa nya [...]
Beatrice Ask förnekar inte husrannsakan « Piratpartiets EU-kandidater 2009
Dec 15, 2008 @ 11:05:31
[...] för enbenta, Mikael von Knorring, MinaModerataKarameller, Anna Troberg, ProjO, Fridholm, Klara, Opassande, Rick [...]
Hur våra politiska partier har sålt ut ALLT vad fri- och rättigheter heter! « UD/RK Samhälls Debatt
Dec 15, 2008 @ 20:08:17
[...] http://opassande.se/index.php/2008/12/06/husrannsakan-och-frysta-tillgangar-for-upphovsrattsintrang-… [...]
IPRED » Raswill.se
Dec 18, 2008 @ 23:55:43
[...] Fan vad fint. När alla trodde att det inte kunde bli sämre så seglar det upp lite nya intressanta fakta om IPRED i [...]
IPRED - Nu har Ask rökt! « Onkelborg’s Blog
Feb 12, 2009 @ 19:55:53
[...] har Ask rökt på ordentligt, frysa bankkonton..? Och husrannsakan? Emma har koll på läget, tack. 1984? Animal Farm/Djurfarmen? “Boken handlar om en bondgård, Manor Farm, där djuren [...]
Tänk analogt « Nemokrati
Feb 20, 2009 @ 04:57:48
[...] Den 7 december skrev jag i kommentarsfältet hos Opassande som svar på inlägget “Husrannsakan och frysta tillgångar för upphovsrättsintrång — och det är bara början” följande [...]