Stod och snackade med ett gäng piratpartister ikväll, och vi diskuterade hur pp-aktiva kan framstå, framför allt online. En del har fått intryck av att det är en redig flock som är skrikiga och gapiga och allmänt omogna, och detta har diskuteras lite. Många är förvånade, eftersom de flesta är hyggligt folk och skulle aldrig drömma om att vara störiga med flit, och andra är till och med ledsna över att bli etiketterade på det där viset. Man kan avskriva mycket som intresse för att sänka piratrörelsen, men det är emellanåt riktigt intressant att läsa reaktioner av hur andra upplever oss.
En fundering jag haft några gånger är t.ex. om hur många det är som gärna vill förklara att upphovsrättsbrott inte är stöld. Det står till och med i lagboken, försöker flera föra fram. Ofta handlar det om flera kommentarer som säger ungefär samma sak. De har inte fel, det kan vara viktigt att debattören förstår distinktionen, de är sällan oförskämda, emellanåt frustrerade, och ändå framställs de som om de är hotfulla, hatiska eller fanatiska i slutändan.
Det är det där att väldigt många dyker upp för att säga ungefär samma saker. Jag undrar om inte antalet och intresset i sig framstår som lätt avskräckande. När det handlar om internet har man ingen aning om när sådant intresse kan infinna sig, och varenda veteran kan berätta att så funkar det alltsom oftast online, inget konstigt, och definitivt inget farligt. Tvärtom är det en indikation på att ett ämne engagerar och att det är värt att diskutera. Men alla är inte veteraner, och var sak tar sin tid att mogna i medvetandet hos varje enskild person.
Piratpartiet som koncept inte minst, behöver mogna hos många. Ibland tar det längre tid för en del än det gör för andra. Frustrationen man ser runt om handlar emellanåt om att man känner sig orättvist bedömd eller felaktigt anklagad som aktivist. Men det måste få ta den tiden det tar hos individer att se och lära sig med om piratrörelsen. En del tänker nog aldrig släppa in det, och det är helt i sin ordning, och ganska onödigt att hänga upp sig på.
Jag har själv vid ett flertal gånger i bloggen kommenterat det felaktiga användandet av “stöld”, men försöker se förbi det i stort nu för tiden, för att försöka komma åt kärnan i argumentationen. För om sanningen ska fram verkar det vara ett framgångsrikt koncept att få fildelningsdebattörer att fokusera på en detalj och fastna där. Såklart man säger stöld så ofta man kan då, när folk inte kommer längre i diskussionen än att förklara varför det ordet är fel, hårdraget. Är man antipirat känns det nog som en naturlig sak att göra. “Försök att snurra upp dem så mycket som möjligt.”
Undrar man varifrån snacket om fanatism och pöbel kommer ifrån, kan det här vara en teori lika god som någon och inte ett “problem” som går att lösa. För vi snackar internet — där alla har en röst, och en åsikt, och ska använda den som jag ser det, det ska ingen stoppa.
Det är inte så många partier som kan skryta med ett sånt engagemang, även om en del vill få det till att det är läskigt, sektliknande eller fanatiskt. Alla kan inte gilla piratpartiet, tuff skit. Men det är trots allt värdefullt att fundera över mer eller mindre väl avvägd kritik som dyker upp emellanåt — hur ska man nå andra om man inte förstår att en del saker man gör som ibland framstår som tröttsamt, eller till och med skrämmande?
Det handlar helt enkelt inte om att man inte ska kommentera, det handlar om att ha förståelse för hur man kan framstå. För det vore helt orimligt, och inte minst orealistiskt, att be folk “ändra på sig”, ett ämne jag berörde härom dagen. Men kanske skänker bara det faktum att piratpartister funderar över dylikt lite nyanser åt de som är avvaktande.
* * *
Andra bloggar om: piratpartiet, internet, pöbel, fildelning, privatliv, politik, utveckling
Dec 19, 2008 @ 00:29:33
Nej, så är det ju förstås. Men nog bör man informera sig om det mest grundläggande innan man går till attack..?
Leos senaste bloggpost..Vänster, höger, eller varken eller?
Dec 19, 2008 @ 00:50:09
Jag följer dina åsikter och håller med om det mesta… främst handlar ju debatten om individens frihet och det demokratiska samhället vi lever i (?)… följande exempel är ett underbart bevis på hur artister kan använda sig av den ‘nya’ tekniken… http://www.everythingthathappens.com
:-)
Gabrielas senaste bloggpost..Additives, Preservatives, and Real Food
Dec 19, 2008 @ 00:51:35
Jag tror att det här problemet (ja, det är ett problem om piratpartiet uppfattas som hånande och aggressiva – om än av ett fåtal, idéer på nätet smittar som bekant) härstammar från en frustration.
Frustration över den ström av nya övervakningslagar, regleringar och förbud framför allt på nätet – en hemvist för många av PPs sympatisörer – som sett dagens ljus senaste åren. Frustration över retoriken – att bli kallad för tjuv och både det ena och det andra. Men kanske även frustration över vem som uppfattas sitta på tolkningsföreträdet i debatten.
Jag tror den ena frustrationen föder den andra just på grund av det upplevda tolkningsföreträdet hos de som kritiserar partiet (eller bara förfäktar övervakningslagarna).
Först blir folk ledsna och kanske upprörda över att åläggas tjuvepitetet. Sedan när de försöker bemöta det så uppfattas (eller anklagas) de för att vara gapiga och ilskna. Från tjuv till gapig rättshaverist på fyra sekunder.
Det finns en fara i detta (som Emma påpekar). Om vi tar IPRED-debatten så finns det nog inget ja-sidan hellre vill än att vi ska diskutera huruvida fildelning (av skyddade verk) är stöld eller inte. Mycket hellre än att diskutera rättssäkerhet och principer i själva lagförslaget.
Retar man upp piraterna så de tappar humöret är det en dubbel seger. Då får man till sist rätt – de är gapiga och omogna.
Huruvida detta är en medveten strategi eller inte spelar mindre roll.
Alla som deltar i kampen mot övervakningslagarna och förbudshetsandet mot fildelningen – piratpartister och andra – bör vara medvetna om risken för denna onda cirkel. Först provoceras vi, sedan, om vi inte finner oss i det, utmålas vi som gapiga och tvära.
Alla tjänar på om debatten lägger sig (på rätt nivå). Och behandlar sakfrågan, inte tillmälen och tonlägen. Alla debattörer tjänar vidare på att vara medvetna om hur språket avgör hur vi uppfattas.
Alla är också välkomna att läsa om partiet på dess hemsida. Enfråge- eller pajasparti eller bägge delarna? Avgör själv. Vad partiet vill och hur det vill det finns att läsa där. Det är ett bra ställe att börja på.
Dec 19, 2008 @ 01:08:39
håller med dig om att man ibland inte ser skogen för alla träden. Och att man kanske borde tygla sina känslor. Trots allt så blir det nog som så att man representerar kollektivet som gillar piratpartiet och även kanske piratpartiet i sig när man uttalar sig i dessa frågor. Just när piratpartiet inte är ett traditionellt toppstyrande parti kan ens åsikter lättare misstas för piratpartiets egna. Så silkesvantar på hädanefter
Tobiass senaste bloggpost..Piratpartiets EU-lista i samlad trupp
Dec 19, 2008 @ 01:35:24
Jag är trots allt övertygad om att “tjuv”-argumentet i längden är mera förödande för upphovsrättskramarna. De begår det retoriska felet att tro att bara för att de fått oss reformvänner att framstå som gapiga och långrandiga har de vunnit, medan de i själva verket visat hela sin egna torftighet.
Jag tycker det är bra att de fortsätter med tjuv, tjuv, tjuv. Det målar in dem i ett anti-intellektuellt hörn. Jag tycker också det är bra att de fabricerar Piratpartiets politik och piratpartister utifrån vad de *skulle vilja* att de är, inte vad de är. Till slut blir det så uppenbart att de inte ens besvärat sig om att ta reda på fakta och att de enbart talat i egen sak.
Dec 19, 2008 @ 01:41:51
Det är inte helt oväntat att de etablerade partiernas stödtrupper skickas ut i smutskastningsyfte, nu när Piratpartiet uppmärksammas mer och mer, och får fler anhängare.
Och det kommer mera. Så fungerar det i politiken.
Det bästa försvaret är ärlighet.
Vill du som (pp)-anhängare få inspiration så rekommenderar jag den utmärkta dokumentären “Mahatma Ghandi – Pilgrim Of Peace”;
http://video.google.com/videoplay?docid=5680530360797443942
“Violence is not the only road to change.”
Det finns mycket att lära av Ghandi.
Tipsa gärna dina vänner och bekanta om denna utmärkta dokumentär. Alltid blir man lite klokare. :-)
Dennis Nilssons senaste bloggpost..BEHIND THE MIC: Preston and Steve
Anna Troberg » Piraternas plats i bloggosfären
Dec 19, 2008 @ 01:58:11
[...] när det dyker upp tio likadana kommentarer från olika pirater, men internet är internet och, som Emma skriver, “där har alla en röst, en åsikt, och ska använda den som jag ser det, det ska ingen [...]
opassande » Blog Archive » Rysare, diagnoser och analyser
Dec 19, 2008 @ 09:02:04
[...] Andreas Ekströms krönikeinlägg om piratpartiet har som bekant skapat lite diskussioner. [...]
Dec 19, 2008 @ 10:00:17
Dennis Nilsson. Du måste vara den mest ignoranta personen i den här diskussionen. Ingen av de som kommit med kritik tillhör någon som helst partipolitisk gruppering. Mymlan (och jag) är motståndare mot såväl ipred, fra och ett gammalt sätt att se på upphovsrätten. Din argumentation är precis den som vi kritiserar: att är man inte med PP så är man emot hela frågan.
Dec 19, 2008 @ 11:26:26
Jag tror att Piratpartiets största problem är det osedvanligt dåliga namnvalet. Att välja ett namn som innebär att man alltid har en uppförsbacke när det gäller att få “vanligt folk” med sig är ju ganska dumt. Och även om alla som satt sig in i frågan borde förstå att upphovsrättsintrång och stöld faktiskt är olika saker, så är det inte konstigt att människor köper att det är stöld om de som är aktiva själva också kallar sig “pirater”. Men nu är namnvalet gjort och etablerat och det har väl vissa fördelar också :)
Sen är ett stort problem att PP saknar ett riktigt politiskt program och grundideologi, men det är en annan sak :)
Niklass senaste bloggpost..Nykterhet i Debatt
Tomas sida
Dec 19, 2008 @ 11:35:58
[...] med ett inlägg av Klara. Diskussionen fördes sen vidare på GFW och jag tror knappt varken Emma eller Anna hade varit hemma många sekunder innan de tog upp bollen [...]
Dec 19, 2008 @ 11:40:19
@DeepEd: Varför tar du åt dig av det Dennis skrev? Jag uppfattade åtminstone inte det som att det var riktat åt dig (eller Mymlan). Det är ju fullkomligt uppenbart att piratpartiet ses som ett hot av de etablerade partierna och dess “stödtrupper” (dess medlemmar tolkar jag det som). Det första eller i varje fall mest uppenbara exemplet på detta var mig veterligen miljöpartiets utspel via Zaida Catalan i somras:
http://www.zaida.se/blog/2008/07/piratpartiet-vdras-ut.html
Thomas Tvivlarens senaste bloggpost..Thomas Tvivlaren vs Siewert Lögnaren
Dec 19, 2008 @ 12:04:57
Tvivlaren. Tycker du det är så svårt att förstå?! Jahaja.
Dec 19, 2008 @ 12:08:29
Helt ärligt läste jag inte heller Dennis kommentar som kritik mot vare sig mymlan eller dig deep. Ska erkänna att jag nog lite lagom konspiratoriskt associerade till hur bra det skulle vara om folk skickades ut för att LÅTSAS vara pöbelaktiga pp-aktivister! :D Faktum är att jag tycker att du framstår som lätt överreagerande just nu. ;)
(Om poängen missar målet; därmed vet vi alla hur det känns att övertolkas och associeras till något negativt.)
Dec 19, 2008 @ 12:50:36
Ok. Jag överreagerade säkert.
Kampen mot fascism och Piratpartiet | Svensson
Dec 19, 2008 @ 13:42:09
[...] hamnar i ett parlament nånstans. Annars är det ju också lite interssant att följa Piratpartiets interna debatt om debatten och kritiker av deras sätt att debattera och [...]
om du inte är för oss är du emot oss « the real mymlan
Dec 19, 2008 @ 14:44:04
[...] jag tycker att det är fascinerande att vi som inte är det av vissa anses vara utskickad av etablissemanget och medierna för att dissa Piratpartiet. Jag är för fasen en av dem i det här landet som jobbar hårdast för att skapa en förståelse [...]
Dec 19, 2008 @ 16:04:52
Ja, jag tror precis som du att det alldeles för ofta händer att den ursprungliga debatten om individens integritet och privatliv urartar, spårar ur och omfokuseras till vilka ord som ska användas för att beskriva saker som egentligen inte har speciellt mycket med saken att göra.
Hur man ska lösa det.. tjaa.. antagligen att försöka ignorera just den debatten och komma till kärnfrågorna – den ökande uppluckringen av vår frihet och integritet och dessa frågors relation till andra viktiga frågor.
/j
Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats
Dec 19, 2008 @ 18:28:44
Inte bara Jolly Roger är svartvit…
Som somliga av er säkert redan uppmärksammat så har det de senaste dagarna varit livliga diskussioner i släptåget efter Tyskungens strävan att idiotförklara sig själv. För tydlighets skull vill jag förklara att jag inte anser Tyskungen vara…..
Piratpartiet inför ett vägval at Deepedition
Dec 20, 2008 @ 02:19:43
[...] inom piratrörelsen som är intresserad av att lyssna och föra dialog. Anna Troberg, Klara och Opassande har skrivit mycket eftertänksamma och öppna inlägg i frågan, Loke gör en kort men koncis [...]
Dec 20, 2008 @ 13:37:19
Det gäller nog att inte bli uppsnurrad i diskussioner om stöld, för de som hävdar att pirater stjäl och moraliskt sett delvis rätt. Laddar man ned musik, och lyssnar och njuter, så tillskansar man sig frukterna av andras arbete utan att betala för det. Det är kanske inte stöld, men iallafall en sorts snylteri.
Det gäller att sätta det snylteriet i proportion till alternativet. Då snurrar man upp övervakningsförespråkarna istället. ” -Det är sant att folk som bara laddar ned och aldrig betalar en spänn till musiker och filmskapare är snyltare, men hur kan du tycka att massövervakning av alla medborgare på värsta stasi-maner är en rimlig åtgärd mot att folk laddar ner filmer och musik som de troligen ändå inte skulle betala för. Det är totalt oproportionerligt. Ska man sätta felparkerare fängelse också?”.
Pelpets senaste bloggpost..Fräls oss med räls
Dec 21, 2008 @ 16:29:23
Visst är det viktigt att vi ser igenom de mäktiga motståndarnas strategi för att försöka oskadliggöra vår medborgarrättsrörelse. Att inte falla för stöldargumentet ännu en gång är ett bra råd. Eftersom pedofilargumentet baktände så fullständigt efter att det avslöjats, så har motståndarna nu återgått till stöldargumentet.
Men låt oss inte glömma, att när vi väl kastat av oss de där sänkena så har vi fler hinder innan vi kan simma upp till ytan.
Det senaste är det som diverse lars-erickar och hampusar trollar runt på PP-bloggarna med numera, nämligen det där med att man måste ha ett heltäckande partiprogram annars är man emot allt som inte täcks av programmet.
Detta upplever åtminstone jag som ett större hot mot vår medborgarrättsrörelses framgång, för den där heltäckningsmyten sitter så djupt hjärntvättad in i den svenska folksjälen, att den nästan bara kan skalas av genom ett totalt generationsbyte.
Tråkigt för mig som är 60+…. :)
Björn Feltens senaste bloggpost..För fan Mona, fatta nu då!
Liberalismens två ansikten « strötankar och sentenser
Jan 05, 2009 @ 22:04:18
[...] Catti blir arg när Piratpartiet jämförs med Ny demokrati, Louise förstår inte alls, Emma inser att alla inte kan gilla Piratpartiet, Lina jämför Piratpartiet med Feministiskt initiativ, [...]