Den här länken har ramlat in lite varstans ifrån. Det är Adobes riktlinjer för varumärket Photoshop. Rekommendationerna är relevanta, det är inte som om jag inte förstår varför de vill skydda varumärket. Men jag inser att jag bryter mot en hel del av dessa, särskilt “verbaliseringen” av namnet:

Trademarks are not verbs.
CORRECT: The image was enhanced using Adobe® Photoshop® software.
INCORRECT: The image was photoshopped.

Jag “photoshoppar” till daglig dags och det är inte enbart för att det egentligen aldrig skulle falla mig in att skriva hela namnet med licensierings-märken i text annat än för att vara rolig eller så, möjligen. Utan för att man behöver det inte i Sverige. Erkänner att jag ibland drar på munnen när det vimlar av amerikanska varumärkessymboler i svenska texter.

Numer “googlar” vi när vi söker efter något online och jag inbillar mig att det varit ganska bra hittills för Google att det uttrycks så. Som Nate på Ars Technica uttryckte det, kan det ses som en marknadsförares Shangri-la men det innebär också vissa problem. T.ex. för den dag att “googla” innebär att använda vilken sökmotor som helst.

Som sidospår sitter jag och funderar över om en site som Photoshop disasters i deras ögon är skadligt för varumärket. Adobe® Photoshop®-disasters hade nog inte funkat, men å andra sidan hade inte “digital image manipulation disasters” varit lika säljande för själva programvaran, även om det kanske hade varit mer korrekt. Alla använder kanske inte Photoshop av de som hamnat där men underförstått är det programmet “som gäller” i branschen.

Själv har jag inte uppgraderat till CS4 ännu för övrigt, men när jag väl gör det kan jag inte bärga mig förrän jag får testa alla nya häftiga pluggar! (Tack BetaAlfa för tipset!) Jag tror att jag nog kommer att fortsätta säga att jag photoshoppar bilder. Inte minst för att många ser ut som frågetecken när jag använder korrekta tekniska termer.

Fortfarande är dock verbaliseringen för både Google och Photoshop en direkt underförstådd hänvisning till deras tjänster inbillar jag mig, så just nu väljer jag att se det som att det nog är ganska bra för dem, trots allt. Samtidigt är det intressant att tänka på att vi i samhället exproprierar varumärken att bli allmängiltigt språk ingen nödvändigtvis kan äga längre.

Sådär som det blev för teflon. Eller termosen. Eller frisbeen.

* * *

Andra bloggar om: , , , , , , , ,