Via medier får jag ofta intryck av att det finns ett stort antal människor därute som pendlar mellan PP och SD. Det förvånar mig lite, man skulle lika gärna kunna säga att det finns människor som tvekar mellan gränslöshet eller isolationism, svart-vitt eller färg, glädje och rädsla. Alldeles för kontrasterade ytterligheter för att egentligen borga för någon reell konkurrens som jag ser det.
Mycket handlar om att man tänker sig att folk vill trycka till etablissemanget på ett eller annat sätt, vilket gör att PP och SD då teoretiskt blir konkurrerande alternativ. Det räcker med att de bryter mot det invanda genom att vara “nytt” för att vara ett alternativ för de unga arga männen, spekuleras det. (Av någon anledning räknar man inte med F!, för övrigt, bara för att endast unga män är arga?)
Det är helt acceptabelt att rösta för att man känner sig missnöjd. Är man som väljare missnöjd över den förda politiken så SKA man till och med leta upp bättre alternativ. Visst kan säkert någon enstaka nöja sig med att rösta på ett Kalle Anka-alternativ för att sparka till etablissemanget i stort. De väljer nog Kalle Anka-alternativet i de flesta fall, inbillar jag mig.
Men även om jag tror att det är ganska få, så tänkte jag att en liten snabbguide kunde vara på sin plats, för de som velar eller tänker sig använda sin röst på endera av SD eller PP för att “jävlas”. Bryr man sig tillräckligt att rösta, bryr man sig antagligen tillräckligt vilken valsedel man väljer, trots allt, även om perspektivet inte är av det slag som önskas traditionellt.
Världen har på sätt och vis blivit mindre i och med internets intåg. Kommunikation över alla gränser är naturligt och gjort att reaktioner som går ut på att begränsa och låsa in motarbetas med kraft. Det viktiga här är att förstå att allt det Piratpartiet handlar om, är precis allt det jag upplever att Sverigedemokraterna INTE handlar om.
Piratpartiet värnar om din integritet. Staten ska vara genomskinlig, inte individen. Vare sig du är född i Sverige eller inte, men bor och lever här, anser vi att du har rätt till ett privatliv. Att dina livsstilsval är dina och ingen annans. Att dina åsikter ska få förbli dina egna utan att kontrolleras, ringmärkas eller etiketteras. Staten har inte med att göra vad du tycker och tänker, och ska heller inte ha möjlighet att sälja ut dig till andra stater. Din sexualitet är din egen och inte en handelsvara att använda som hotmedel.
Kunskap och kultur är fantastiskt, tycker Piratpartiet, som vill odla och förstärka möjligheterna för att det ska spridas obegränsat. Kulturen spelar ingen roll som den är svensk, dansk, afrikansk eller rysk — det viktiga är obehindrade möjligheter att sprida det. Man lär sig av andra, kunskap är lika viktigt som att äta och yttrandefrihet är en förutsättning i ett demokratiskt samhälle. Rättssäkerhet likaså — staten ska bevisa att du begått ett brott, du ska inte behöva bevisa din oskuld. Folk ska heller inte nödvändigtvis stöpas i samma former, vara likriktade och enkelspåriga, de som bryter mönstren är de som för utvecklingen framåt.
Skillnaderna mellan PP och SD kan nog rent av beskrivas enklast i det gamla uttrycket “bättre lite skit i hörnorna än ett rent helvete”. Skinande välskötta, rena golv må vara fint men inte till bekostnad av folks möjligheter att göra avtryck i sin vardag.
* * *
Andra bloggar om: sverigedemokraterna, piratpartiet, politik, uppstickare, internet, mångfald, deltagarkultur, kontrollsamhället, privatliv, integritet
Aug 14, 2009 @ 10:55:22
Jag tror att SD och PP till del slåss om samma väljare på grund av att Sverige har en fruktansvärt kass integrationspolitik (något som bland annat synliggjordes av DN:s lysande artikelserie “I väntan på Sverige”). Tyvärr är det idag inte PK att påpeka att integrationspolitiken är misslyckad och att vi därmed har fått problem med stora segregerade invandrargrupper. SD är ett av de partier som inte bryr sig om att vara PK och lockar därför till sig både människor som tycker invandrare av naturen är pack (högerextrema) och människor som är djupt kritiska mot rådande integrationspolitik (potentiella PP-väljare). Vad de senare tyvärr inte tänker på är att de genom en röst på SD får hela deras orsaksförklaring (det är något fel på invandrarna, inte Sverige) och lösningar (ut med vissa, försvenska resten), och detta är så klart ett problem. Lösningen, tror jag, är som vanligt mer öppenhet i frågan, mer öppen debatt som är lite mindre orolig för vad som är PK och inte, att diskutera problemen och möjliga orsaker, och hur man kan hantera problemet konstruktivt. Klart är att vi behöver invandrare, vi har en åldrande och (utan dem) krympande befolkning.
Ett jämnt val 2010 tar bort möjligheterna för SD och PP « Kent Persson (m) blogg
Aug 14, 2009 @ 11:23:17
[...] Badlands Hyena och Peter Andersson och Blogge Bloggelito och Opassande och [...]
Aug 14, 2009 @ 11:32:30
SD has never been a considered option for my part. I am not sure who I would vote for if PP didn’t exist, but I’m sure that it wouldn’t be SD.
These days in Sweden seems like an acid-reflux from my days in Denmark when Dansk Folkeparti (DF) started to gain power. They could not be ignored to death, nor can SD I’m sure.
I remember being surprised to learn that people who otherwise spoke and behaved intelligently were DF voters. I had a naive idea that they were knuckle dragging skin-punks with a slight german accent. 15-20% of the Danish voters sympathizes with DF now. All because all the other parties didn’t catch it in the beginning and listened to them.
If they had listened, they could have proved that there are alternatives to closed borders and segregation. That we can thrive together in a multicultural society. Instead they chose to ignore, or point politically correct fingers at DF.
SD has the same advantage here in Sweden. The economical crisis is pushing them forward. Black Cobras are getting organized in Stockholm, just in time to become SD’s version of the TPB-scandal before the election. Once they are in Riksdagen, they will get even more voters, Pirate Party or not. At that stage nobody will call them an angry boys party anymore.
If this is not to happen, one of the established parties will have to address integration issues, and also take action. And even if that is to have an effect it has to be S or M.
Aug 14, 2009 @ 12:00:37
Det kanske är på sin plats att påminna om vad statsvetaren Henrik Oscarsson skrev i anslutning till EU-valet och de undersökningar som gjordes då:
“Av de som uppgett att de skulle rösta SD i ett riksdagsval röstade 14 procent på PP. SVT har räknat procent åt fel håll.
Av PPs EUP-väljare uppgav fem procent att de skulle rösta på SD i ett tänkt riksdagsval.”
Trots att både PP och Sd drar många väljare från gruppen unga män, så var det alltså endast en av tjugo av dem som röstade på PP i EU-valet som tänkte rösta på Sd i ett riksdagsval. Se Henrik Oscarssons diagram.
Undrar om det inte är just det faktum att SvT på valvakan räknade statistiken baklänges som gjort att denna missuppfattning håller i sig. Är det någon som har sett något faktaunderlag för att väljare verkligen i någon nämnvärd utsträckning skulle stå och välja mellan PP och Sd?
Aug 14, 2009 @ 12:03:56
PP och SD drar båda väljare som är missnöjda med nuet, skillnaden är att PP vill framåt, SD vill bakåt.
.-= Hannseman´s last blog ..Nätopia, när antiken möter cyberspace =-.
Aug 14, 2009 @ 12:17:23
Hannseman; eller så kan man skriva sådär kort och koncist som du just gjorde! :)
Aug 14, 2009 @ 12:20:23
Jag har inte tvekat en sekund. Jag kommer att rösta på Pirat partiet var helst de ställer upp. Det gör jag inte på grund av att jag är arg utan för att jag tror på kunnigheten inom PP.
.-= Ramona Fransson´s last blog ..Kondompåsättning? Annars nej tack! =-.
Aug 14, 2009 @ 12:34:00
1) Jag blev bekymrad, ja till och med lite illamåënde av att läsa en stor del av de främlingfientliga kommentarerna till HAX bloggpost i samma ämne.
2) Jag tror nog det finns de som tvekar mellan pp och sd. Men de är nog inte många. Och de gör det av olika orsaker – om de nu analyserat för sig själva vad deras motiv är. Hanseman ovan gjorde en bra sammanfattning av det!
3) Min uppfattning om pp är att i grunden är dess generella inställning milsvida ifrån sd:s. Men frågan måste ändå ställas, för att göra svaren tydliga(re) från pp:s representanter.
4) Midnattsvarg ger också en bild av läget, som det ligger en hel del i. Sverige har, och har länge haft, en dålig politik i invandrings- och flyktingfrågor. Det eländiga är att etablissemanget inte vill ha ngn debatt om detta utan stämplat kritiker som invandrarfientliga. Vilket i sin tur gjort att sd och dess gelikar fått gratissympatisörer, tyvärr.
5) F.ö. anser jag det slarvigt att sätta likhetstecken mellan flyktingar och invandrare. En flykting flyr FRÅN ngt, oftast politiskt förtryck av grövsta art, för att få en fristad.
En invandrare kommer TILL Sverige för att t ex skaffa sig ett arbete, för att gifta sig eller för att någon nära släkting finns här. Alltså ett slags frivillighet.
6) Kan också i allt väsentligt skriva under på din text ovan, Emma.
.-= larserick´s last blog ..Piratpartiet breddar sig? =-.
Aug 14, 2009 @ 14:40:25
Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att vi slåss om samma grupp, däremot kan det finnas individer inom gruppen “unga män” som media mycket gärna pekar på som möjligtvis är PP, SD eller velar mellan PP och SD, det är inte helt omöjligt. Men gruppen unga män rymmer jäkligt mycket folk som ofta inte har något annat än kön och ålder gemensamt.
Nå i vilket fall, velar man mellan PP och SD bör man nog snarast ta och läsa igenom SD’s principer och se vad man egentligen vill.
PP är motståndare mot övervakningsamhället, SD är väl nästan den totala motsatsen där, SD skulle rösta igenom FRA om de fick chansen. Därtill kommer andra konservativa värderingar som abortmotstånd osv. SD är strikt konservativa, de har ingenting med frihet att göra, och om man vill Sveriges väl tycker jag faktiskt att man bör värna om det fria Sverige vi en gång kunnat vara stolta över.
.-= Mattias Andersson´s last blog ..Interna debatter i sverigedemokraterna, ställer sig kritiska mot ny redaktör för sdkuriren. =-.
Aug 14, 2009 @ 15:45:11
Tycker också att det här är märkligt, men tvivlar inte på att det är sant.
Jag ser PP som ett extremt liberalt parti och SD som ett ultrakonservativt. Det är kanske inte motpoler på den svenska höger-vänsterskalan då den bygger på skatter & bidrag, men använder vi oss istället av till exempel den amerikanska skalan så placeras vi längst ut på varsin kant i den. Jag har extremt svårt att se några andra likheter än missnöje mellan de båda partierna.
PPs huvudfrågor är allkultur överallt, och att man ska få vara vem fan man vill. SDs huvudfrågor är att slå vakt om svensk kultur och att man måste få in (deras) moraliska värderingar i alla människor.
DN har en poäng men också flera fel « Calandrellas blogg
Aug 14, 2009 @ 18:23:36
[...] kommentarer från (Badlands Hyenas inlägg om saken har jag redan länkat till). Opassande snabbguidar folk som väljer mellan SD och PP, Kent Persson (m) uppmärksammar Skops nya opinionsmätning och [...]
Aug 14, 2009 @ 18:29:09
“Piratpartiet värnar om din integritet. Staten ska vara genomskinlig, inte individen. Vare sig du är född i Sverige eller inte, men bor och lever här, anser vi att du har rätt till ett privatliv. Att dina livsstilsval är dina och ingen annans. Att dina åsikter ska få förbli dina egna utan att kontrolleras, ringmärkas eller etiketteras. Staten har inte med att göra vad du tycker och tänker, och ska heller inte ha möjlighet att sälja ut dig till andra stater. Din sexualitet är din egen och inte en handelsvara att använda som hotmedel.
Kunskap och kultur är fantastiskt, tycker Piratpartiet, som vill odla och förstärka möjligheterna för att det ska spridas obegränsat. Kulturen spelar ingen roll som den är svensk, dansk, afrikansk eller rysk — det viktiga är obehindrade möjligheter att sprida det. Man lär sig av andra, kunskap är lika viktigt som att äta och yttrandefrihet är en förutsättning i ett demokratiskt samhälle. Rättssäkerhet likaså — staten ska bevisa att du begått ett brott, du ska inte behöva bevisa din oskuld. Folk ska heller inte nödvändigtvis stöpas i samma former, vara likriktade och enkelspåriga, de som bryter mönstren är de som för utvecklingen framåt.”
Jag skriver helt under på ovanstående men tycker ändå att vi har för stor invandring till Sverige. Är jag Piratpartiskt eller Sverigedemokrat?
Aug 14, 2009 @ 19:29:54
Att två småpartier går åt olika håll i en riksomfattande opinionsundersökning är ett väldigt svagt underlag för tolkningen att de konkurrerar om samma väljare. Den sammanlagda förändringen hos de övriga partierna är väl större än så? Då kan PP:s “dykning” förklaras lika bra med varje annat parti som ökat i samma mätning.
Jag har använt statistiksajten Swivel för att undersöka korrelationen mellan partiernas resultat i europaparlamentsvalet 2009 relativt det i valet 2004, och då på valdistriktsnivå. Eftersom jag inte regelmässigt arbetar med statistik vill jag ta min egen analys med en nypa salt, och det finns säkert ett antal invändningar mot den metod jag använt, men mina utgångspunkter är följande:
- Genom att jämföra resultaten i enskilda valdistrikt kan jag urskilja lokala skiftningar i partisympatier som tenderar att försvinna i bruset på riksnivå. I många skånska valdistrikt åtnjuter SD ett väljarstöd fullt i nivå med övriga partier, och då kan det vara lättare att se där vilka andra partier som SD byter väljare med.
- Skiftningarnas storlek, och ibland rentav deras riktning, kan vara dramatiskt olika på olika orter och i olika sociala skikt (vilka framträder i olika typer av boenden, såsom villakvarter, hyreslängor och studentområden). När man slår ihop alla förändringar över hela landet suddar man ut sådana avgränsande faktorer. Om PP skulle ha gått bakåt i Västernorrland samtidigt som SD går framåt i Halland, så finns det rimligen inget orsakssamband mellan dessa två förändringar.
Några faktorer som gör analysen mer tveksam är följande:
- Det har gått fem år mellan de två valen, och i vissa valdistrikt med stor omflyttning kan de individer som utgör väljarkåren till stor del ha bytts ut. Inget säger att de nya som flyttat in röstar likadant som de som hunnit lämna området sedan förra valet.
- Av samma skäl har det tillkommit en stor grupp förstagångsväljare, samtidigt som motsvarande grupp äldre försvunnit ur röstlängderna genom naturlig avgång.
- Valdeltagandet ökade markant denna gång, men det betyder inte att alla som röstade 2004 och ännu är livet röstade också i år.
- I ett stort antal kommuner har valdistriktsindelningen ändrats. Av nära 6.000 valdistrikt i hela landet är det bara drygt hälften, 3.538 stycken, som fått behålla sina geografiska gränser sedan 2004. Det är endast för dessa distrikt som Valmyndigheten redovisar några förändringar, och det är den redovisningen som min analys bygger på. Jag har inte undersökt hur väl fördelade över landet som dessa distrikt är, men jag skulle inte tro att bortfallet har någon större betydelse för analysen i dess helhet.
Vad har jag då kommit fram till? Utifrån Valmyndighetens siffror för de elva största partierna (M, C, Fp, Kd, S, V, Mp, Jl, Sd, Pp, Fi), “övriga” partier samt kolumnen “valdeltagande” plottar Swivel närmast självmant grafer där de olika kolumnerna paras med varandra. Korrelationen anges i procent, där 100 procent betyder att datapunkterna ligger på en rät linje (med positiv eller negativ lutning) och 0 procent att de är utsprida i två dimensioner utan samband alls. Jag har jämfört de korrelationer Swivel anger med mina egna beräkningar av linjär regression, och de verkar stämma överens med varandra.
Om jag då jämför PP med alla andra partier (samt kolumnen “valdeltagande”), så finner jag att korrelationen är störst mellan PP och FP, 46 procent. Att döma av grafen är det dock ingen överdrivet tydlig korrelation, även om de mest extrema datapunkterna verkar stödja hypotesen om ett samband – I PP:s bästa valdistrikt, Ryd 5 i Linköping med 37,93 procent, gjorde samtidigt Fp sitt sämsta val nationellt med en nedgång på 20,68 procent sedan 2004 (då ju PP inte deltog). Omvänt, Fp:s största framgång i Södertälje 54 (+46,60%) sammanföll med mediokra 3,96 procent för PP (drygt hälften av vårt nationella resultat).
Om man sedan jämför PP med SD, så anges korrelationen där endast vara 6 procent, och enbart genom att titta på grafen kan jag inte ens se om sambandet är positivt (båda partierna har ökat i samma valdistrikt) eller negativt (partierna har tagit väljare från varandra). PP:s toppnoteringar, över 15 procent, ligger alla i valdistrikt där SD inte ökat med mer än 5 procent. I de 163 distrikt där SD minskade fick PP mellan 2,06 och 19,88 procent, medelvärde 7,60 och median 7,16 procent. Jag ser inget signifikant samband här.
Allra sämst korrelation hade dock PP med KD, 2 procent. Det skulle tyda på att partierna tilltalar helt olika väljargrupper, men givetvis hindrar det inte enstaka kristdemokrater från att ha röstat pirat; de har bara försvunnit i bruset av alla andra förändringar.
Ser vi så på SD, så tycks de ha störst korrelation med MP (23 procent) och minst med M (1 procent). Betyder det något? Njae, jag vill som sagt inte dra så stora växlar på den här analysen, bland annat med hänvisning till de tveksamheter jag räknade upp ovan. Kan jag förbättra analysen på något sätt? Ge mig gärna tips på vad som skulle vara meningsfullt att räkna på.
.-= Anders Andersson´s last blog ..SM5POR: Framgång för PP = förlust för FP: Samband eller slump? http://www.swivel.com/graphs/show/35825366 =-.
Aug 14, 2009 @ 19:40:06
Pepper; Det måste du avgöra, vilket som är viktigast för dig. Det jag skriver handlar om att man ska “veta”, inte vilket som är rätt.
Aug 14, 2009 @ 20:02:44
Off-topic?
The Danish Police Entered Brosons Church, Cph, and arrested 13 Iraqi citizens for later extradition to Iraq, at midnight thursday.
In a spontaneous reaction to the police-action, citizens tried to stop the police from driving the refugees away, by blocking the road with their bodies.
This is what happened to them:
(WARNING: EXTREMELY VIOLENT MOVIE)
http://politiken.tv/nyheder/indland/article767796.ece
I feel sick.
Aug 14, 2009 @ 20:21:30
Jodå Emma, jag vet vad jag är.
Vad jag vill ha sagt är att det ena inte måste fullständigt utesluta det andra.
Man ÄR väl inte bara det man röstar på? Man kan ha andra sympatier i vissa frågor.
Aug 14, 2009 @ 21:23:51
varför många, inkl. jag, har svårt att välja mellan sd och pp är just pga integrationspolitiken som Sverige har flummat fram genom svenska politiker.
det finns ett stort förakt för just muslimer pga deras våldsbenägenhet, syn på kvinnor, syn på icke muslimska, syn på världen. deras speciella domstolar de använder sig av för att dömma enligt “riktiga lagar” (ej svenska alltså), GB har ~88 sharia domstolar(sverige har/hade ett flertal för ett par år sedan), som dömer inom våldsbrott, att skiljas och ibland stölder. alla terrorister i sverige är muslimer eller personer i grupper som AFA, djurens befrielse front, revolutionens? front o liknande. finns många muslimer i flera av dessa grupper också, de kallas ibland inte muslimer då. alla muslimer är inte “tokiga”, enligt en europeisk undersökning var det omkring 30% som var skogstokiga i europa.
sveriges invandrare (av muslimskt ursprung speciellt), stannar kvar i sitt hemlands regler, syn på världen, och skiter fullständigt i oss, för att vi har fel (icke sharianskt :O).
i media (och av muslimer själva) tar man fram de positiva delarna av islam (hjälp de fattiga, du skall icke döda), men de tar aldrig med orden som kommer efter i qu’ranen, såsom: dessa lagar gäller endast för troende muslimer, alla andra är värda mindre än djur för djur kan man iaf äta.
att slå sin fru är ok, att döda sin avkomma om den bryter mot dina lagar är ok.. det är det inte för svenskar. de är så “gamla”(1000+) av sig, och stannar kvar där pga sin religion.
min släkt röstar 40%/50% på sd/pp.
Missnöjesröster hit eller dit | Sanningen som jag ser den
Aug 14, 2009 @ 22:34:40
[...] bloggar om väljare som pendlar mellan SD och [...]
Aug 14, 2009 @ 23:46:20
Hur många är det egentligen som pendlar mellan pp och sd? I media verkar det som om många gör det, det kan vara ett sätta att smutskasta pp. kanske är det andra väljargrupper som går till SD. finns det undersökningar?
Aug 15, 2009 @ 00:50:56
Jag röstade på Piratpartiet.
Jag skulle aldrig någonsin rösta på Sverigedemokraterna.
Men varför röstar folk på SD för att Sverige har en dålig integrationspolitik? SD vill ju inte förbättra integrationspolitiken, de vill ju bara utvisa alla så att de slipper syssla med integrationspolitik över huvud taget.
Mer kulturell mångfald till samhället! Fast det är klart, då måste vi ju börja vara aktivt nyfikna på invandrare. Men det är ju roligt att vara nyfiken och lära sig nya saker.
.-= David´s last blog ..Innehållsförteckning =-.
Aug 15, 2009 @ 00:51:24
@geson: Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt din post. Först trodde jag den var ironisk, men nu är jag inte lika säker. Om jag inte missuppfattat någonting pga den sena timmen så verkar du ha hamnat fel någonstans, vilket är beklagligt.
PS. Yay! Ryd hjärta PP :D DS
Aug 15, 2009 @ 01:21:16
Cake or death?
Aug 15, 2009 @ 09:08:36
Pepper; nej, kunde inte hålla med mer — man är nödvändigtvis inte det man röstar på. Det menade jag inte heller att påskina. Helt ärligt handlar det för mig om tydlighet. “Tvekar du mellan SD och PP? Ja, då är det det här PP står för. Att veta är bra.” Ungefär.
Anders; stort tack för den genomgången.
Martin; *fniss* Ska se Izzard i vinter, kan knappt bärga mig.
Aug 15, 2009 @ 13:58:19
@David
varför rösta på PP, de är ju bara en massa finniga tonåringar som vill legalisera stöld.
(om du tolkar denna mening som en attack mot PP så läs Davids kommentar).
jag har sett muslimer in action, jag har hört hur många av de behandlas av staten. jag har inget emot finnar, britter eller andra européer/amerikanare/chineser mfl . varför tar australien inte emot muslimska invandrare, medan indiska får enorma bidrag för att komma dit? indierna skaffar jobb och bidrar till samhället, en muslim drar med sig hela sin släkt och lever på bistånd.
Aug 15, 2009 @ 16:41:55
Speciellt är ju Isobel, Farmor Gun och opassande väldigt arga unga män :)
.-= Oscar Swartz´s last blog ..Piratismen inte teknokratisk: Andreas Ekström har inte förstått =-.
Aug 15, 2009 @ 17:13:20
Vill du bara ha igenom dina egna intressen? Skiter du i om andras blir uppfyllda, eller tror du att det alltid kommer att finnas andra som bryr sig åt dig? I så fall – rösta på Piratpartiet!
För dig som inte riktigt pallar bry dig…
.-= Nicklas Eriksson´s last blog ..Dagens foton och ett konstaterande. =-.
Aug 15, 2009 @ 17:43:14
Bör ju vara troligt att det inom gruppen “unga män” finns dom som röstar på SD och dom som röstar på PP, och att dessa partier är stora inom denna grupp ja..
Men det är nog knappast någon större mängd som hoppar mellan partierna.. Det enda jag kan komma på som PP och SD har gemensamt är att båda är sunt EU-skeptiska. (Vilket nog är det enda egentligt sunda överhuvudtaget med tex SD)
Tex Integrationspolitiken kritiserar dom ju egentligen inte på grunden av att den har misslyckats utan för att dom helt enkelt är rasister och har varit det sen partiet grundandes..
Aug 16, 2009 @ 02:47:21
Alltså, hur räknar Aftonbladet? När jag sammanställer siffrorna i deras stapeldiagram, så får jag:
M: 26,3% (-0,5%)
FP: 7,6% (+1,1%)
C: 4,6% (+0,1%)
KD: 3,6% (-0,4%)
MP: 9,8% (-0,2%)
S: 29,5% (-1,9%)
V: 7,4% (+0,7%)
SD: 5,6% (+1,5%)
PP: 2,9% (-1,3%)
Övriga: 2,6% (-0,8%)
Summa: 99,9% (-1,7%)
Att summan av opinionstalen skiljer 0,1% från jämnt 100% kan ju förklaras med avrundningsfel, men att denna summa skulle ha sjunkit med -1,7 procentenheter sedan föregående mätning kan inte vara riktigt. Hälften av det felet är -0,85%, så det kanske är “Övriga” som har ökat i stället för minskat med 0,8 procentenheter? Jag har inte resultatet i förra mätningen framför mig så att jag kan jämföra.
M+FP+C+KD: 42,1% (+0,3%)
MP+S+V: 46,8% (-1,3%)
Siffrorna för de båda blocken stämmer åtminstone inom grafen (avrundningsfel även här).
Om vi antar att övriga har ökat, så kan vi dela upp partierna efter förändringens riktning:
FP+C+V+SD+Övriga: 27,8% (+4,2%)
M+KD+MP+S+PP: 72,1% (-4,3%)
Summa: 99,9% (-0,1%)
SD står med andra ord för ungefär en tredjedel av den totala ökningen för de partier som går framåt, medan PP står för ungefär en tredjedel av den totala minskningen för de partier som går bakåt. Vidare skiljer det 0,2 procentenheter mellan PP:s minskning och SD:s ökning, liksom det skiljer 0,2 procentenheter mellan PP:s minskning och FP:s ökning.
Vad finns det för konkret underlag i mätningen för att dra slutsatsen att PP:s tidigare sympatisörer nu skulle ha gått till SD, snarare än till FP, V eller övriga? PP:s sympatisörer kan på längre sikt knappast ha kommit från SD i mer än begränsad omfattning, då vi väl i tidigare mätningar rentav har varit större än SD (från att ha legat på noll ända till 2006)?
Jag tror inte att hela FP:s ökning förklaras av återvunna pirater, utan där handlar det nog mest om rörelser inom det blå blocket, som dock har ökat med 0,3 procentenheter totalt sett. Mitt tips är att piratsympatisörerna nog har spridit sig rätt jämnt över fältet, med fördel för de mindre partierna (utom KD), även MP som har gått bakåt (andra väljare kan ju samtidigt ha rört sig från MP till exempelvis V). Huruvida övriga har tagit något från PP vill jag låta vara osagt så länge jag inte vet vilka partier det handlar om (jag gissar att det huvudsakligen är FI).
S har förlorat 1,9 procentenheter; vart skulle de ha gått? Enbart till FP, C och V (summa 1,9%)? Nej, där tror jag att vi hittar en stor del av förklaringen till SD:s ökning.
Eftersom dylika opinionsmätningar baseras på ett litet urval av tillfrågade, olika individer varje gång, så går det inte att göra några detaljerade jämförelser av rörelser inom mindre grupper på samma sätt som jag gjort med valdistrikten, vare sig geografiskt eller socialt avgränsade. Om undersökningen innehåller frågor av typen “vad tänkte du rösta på för två månader sedan” så skulle man möjligen kunna dra en del kvalificerade slutsatser av det, men nu ser det enbart ut som gissningar. Är det någon som har undersökt det totala opinionsläget inom gruppen “arga unga män”, och hur stor är den gruppen egentligen?
.-= Anders Andersson´s last blog ..SM5POR: Framgång för PP = förlust för FP: Samband eller slump? http://www.swivel.com/graphs/show/35825366 =-.
Transparens vs Integritet — Rond 1 // Skivad lime
Sep 27, 2009 @ 15:24:51
[...] ett av alla försök att påstå att piratpartiet skulle ha samma väljare som SD. Det har många andra redan svarat på och kommenterat, men följande har fått gå förbi relativt obemärkt: Men det [...]
Övervakningens tidslinje: Del 3 – En självuppfyllande profetia? // Skivad lime
Dec 26, 2009 @ 11:06:48
[...] ut. En lätt förhoppning om att vi kan driva upp valdeltagandet bland unga igen, och vara ett bättre alternativ än SD som [...]
Dec 27, 2009 @ 13:04:31
Cake please!
PP it is!