Det är ett populärt argument att det inte går att konkurrera med gratis. Trots det dyker det upp artist efter artist som lyckas med affärsmodeller där gratis spridning av musiken genom fildelning är en integral del. Jag har länge saknat nån slags “mini-index över de som konkurrerar med gratis”. Detta för att slippa skriva i detalj om att andra kan och hur, utan mest bara kunna peka dit när jag skriver om ämnet och har andra poänger jag vill få fram. En referenspostning, helt enkelt.

Nu har Mike Masnick helt utan att veta om det hjälp till genom att skriva en fantastisk genomgång som gästkapitel i en bok, ur vilket jag helt fräckt lyfter ur hans exempel eftersom det känns som att det behövs något dylikt på svenska. Inlägget han skrivit är alltså på engelska men läs det gärna om du kan. För det står mycket tänkvärt där förutom uppräkningen av artister.

Om du känner till fler än de listade här (vilket du säkert gör) så tipsa om det i kommentarerna. Berätta gärna historierna och länka vidare.

trent

Trent Reznor, mannen bakom Nine Inch Nails har profilerat sig starkt i de här sammanhangen genom att prova flera olika vägar. Bland annat har han varit väldigt noggrann med att ha ett nära förhållande till sina fans och låtit dessa delta i stor utsträckning. Han har en webbsida med forum, chattkanaler och andra olika sätt att delta. Reznor uppmuntrar sina fans att ta med sig kameror på konserter, filma och lägga upp på youtube, vilka han sen i sin tur lyfter fram, samma sak med fotografier. Han tycker dessutom att det är viktigt att fansen har kontakt med varandra och har skapat en gratis iPhone-applikation som gör att Reznor-anhängare kan leta upp och kommunicera med varandra.

På sistone har han släppt alla sina album fritt online eftersom han tycker det är meningslöst att slåss mot det oundvikliga att de hamnar på fildelningssiter. Men han skapar också mervärde som lockar till köp genom att erbjuda flera olika alternativ. När han släppte Ghosts I-IV, kunde du förutom att ladda ner det gratis och sprida det som du ville, köpa en dubbel-CD eller en Deluxe Edition som även innehöll en DVD och en fotobok. Ovanpå det erbjud han en Ultra-Deluxe Limited Edition — 2500 till antalet, som var och en var signerade av honom. De sistnämnda sålde slut inom loppet av ett dygn och det tjänade han 275000 dollar på. På en vecka fick han in 1,6 miljoner dollar för musik han delade ut gratis. Hans senaste (i skrivande stund) album The Slip släpptes några månader senare, återigen gratis, samtidigt som han publicerade sin turnéplan och biljetterna tog slut fort.

john_freeseJohn Freese är en trummis som varit med på hundratals olika album med massor av olika band. Dock har hans kändisskap inte nått utanför artistcirklarna så han fick ta till lite andra knep för att lansera sig som soloartist. I mars 2009 drog han igång ett system som i mångt och mycket liknade Trent Reznors men gjorde det lite mer efter hans egna personlighet; han använde sig av humor. Det fanns billiga versioner av albumet men om du köpte den lite dyrare varianten fick du ett personligt 5-minuterssamtal där han tackade dig och där du fick fråga om precis vad som helst. Hans förslag till fråga var “vilken av Stings sängar är bekvämast?”. Det fanns en begränsad upplaga där man fick käka lunch med honom eller en lite dyrare variant som innebar middag med honom på Sizzler. Luncherna sålde slut på en vecka.

Därefter tog han ut svängarna rejält — för 2500 dollar (för fem tillfällen) gav han trumlektioner, då du också fick behålla en av hans trummor. Du kunde också köpa ett besök på Hollywoods Vaxmuseum tillsammans med honom samt en av hans rockstjärne-vänner. Slutligen kunde du välja ut och behålla tre saker från hans garderob. För 10000 dollar kunde du avnjuta en middag med honom och en rockstjärnevän, samt besöka Disneyland. Dagen avslutades med att du fick behålla hans Volvo kombi, efter att du släppt av honom hemma hos sig. Sen fanns det också ett 20000 och 75000-dollarsalternativ tillgängliga bland flera andra. Som att ha med Josh i sitt band, eller att han var din personliga assistent i några veckor. Du kunde också åka med på hans turne, eller få en skiva med fem låtar om dig själv. En tonåring i Florida köpte faktiskt 20000-dollarsversionen och spenderade en vecka med Josh.

jillJill Sobule hade en hit 1995 med “I Kissed a Girl” men hade svårt att komma tillbaka, genomgick flera skivbolagsbyten och beslutade sig för att be sina fans om hjälp att få ihop pengar till en egen release. Hon hade hela vägen jobbat på att hålla kontakten med sina fans, bland annat genom Facebook, där hon chattade med folk och svarade på frågor. Hon lanserade sin site och erbjöd massor av olika alternativ för hur hennes fans kunde supporta henne. För 200 dollar fick de fritt inträde för alla hennes shower på ett år. De kunde få sitt namn uppsjunget i en “tack”-låt. För 5000 dollar kunde hon hålla konsert hemma hos folk, vilket hon gjorde 5-6 gånger. För 10000 dollar fick den som betalade sjunga på hennes album. Det var egentligen ett skämt, men en kvinna i Storbritannien köpte det och Jill flög in henne så hon fick vara bakgrundsdoa på albumet. Hennes mål var att få ihop 75000 dollar och hon lyckades få ihop över 80000 dollar på 53 dagar. För dessa pengar gick hon in i studio och spelade in albumet med Don Was som producent.

Corey Smith var till yrket lärare, men som spelade vid s.k. Open Mic Nights på helgerna. Han började spela på ett antal olika liveuppträdande och arbetade hårt på att få ihop en fanbas. Han delade ut sin musik gratis från sin webbsida som i sin tur lockade fler åhörare till hans konserter. Han erbjöd dessutom förköpsbiljetter till bra priser för sina shower som gjorde att hans största fans övertalade sina vänner att hänga på också. Fanbasen fortsatte att växa och i slutet av 2008 kunde han notera att han tjänade cirka 4 miljoner dollar brutto.

Jonathon Coulton var datorprogrammerare. 2006 fick han idén att skriva, spela in och släppa en nya sång varje vecka i ett år — och all musik släpptes under CC-licens så att de som ville kunde fortsätta sprida den vidare. Och det gjorde folk, Coulton blev en sensation och började tjäna pengar redan efter några månader efter sitt beslut. Fansen supportade honom hela vägen genom att ex. skapa musikvideor till hans låtar. Han började använda sig av Eventful för att planera konserttillfällen. Om tillräckligt många människor ville ha en konsert på ett specifikt ställe så visste han att det skulle löna sig att åka dit.

moto_boyMoto Boy är en sångare och låtskrivare från Sverige som la ut sin musik på fildelningsnätverk. Han har arbetat hårt för att hålla kontakten med sina fans och uppmuntrar att folk delar ut hans musik på kreativa sätt. När ett antal fans började filma hans konserter och lägga upp dem online så letade hans skivbolag “Songs I Wish I Had Written” upp de bästa och satte ihop det till en youtube-konsert. Förra året började han sälja speldosor som spelar en av hans låtar. Nyligen så släppte han en begränsad utgåva av specialdesignade speldosor signerade av honom, med en CD.

Amanda Palmer är en sångerska som kanske är mest känd som medlem i gruppen The Dresden Dolls. Hon märkte snart att skivbolaget hon var signat hos inte var intresserade av att promota henne så hon tog saken i egna händer. Genom att ta kontakt direkt med fansen via ex. Twitter kunde hon anordna “flash gigs”, dvs, hon berättade var hon var och skulle uppträda så dök fansen upp där. 2008 föranledde ett flash gig en spontaninspelning av en musikvideo till en av hennes låtar som hon skrivit samma morgon inspirerad av ett fan på Twitter. En kväll när hon satt uttråkad i sin lägenhet började hon skoja via twitter om skämtsamma t-shirtsförslag vilket ledde till att hon drog igång en webbshop och sålde tröjor för 11000 dollar på bara några dagar. En annan kväll så drog hon igång en livevideo från lägenheten och det hampade sig inte bättre än att det blev en spontanauktion där hon sålde saker ur sin lägenhet, kopplat till hennes tidigare turné. På tre timmar hade hon fått in 6000 dollar. Missa för övrigt inte hennes fantastiska inlägg om stigmat att be om pengar.

Matthew Ebel är en sångare från Boston som började bygga på en fanbas genom att spela live och aktivt delta i olika sociala nätverk online. Han började hålla konserter regelbundet i Second Life, t.ex. Efter ett tag beslutade han sig för att slänga upp en prenumerationsmöjlighet för backstage-biljetter, där fans kunde betala olika summor per månad för att få tillgång till olika förmåner. Som t.ex. att få tillgång till nya låtar varannan vecka likväl som att få inspelade shower hemskickade. Beroende på graden av stöd fick de access till specialshower, presenter eller andra specialförmåner som inte fanns tillgängliga för andra. Ebel upptäckte att han tjänade tillräckligt mycket att han nu kan jobba med det på heltid. Prenumerationstjänsten bidrar med nära 40 procent av hans inkomst, vilket är ungefär lika mycket som livespelningar, CD-försäljning och digital försäljning tillsammans.

Moldover är en musiker baserad i San Fransisco som spelar elektronisk musik. Han ville prova att göra om CD-fodralet till sitt album till ett fungerande kretskort. Detta gjorde att själva CD-foldralet i sig blev ett fungerande instrument som man fick tillsammans med hans album. Genom att trycka på en knapp på sidan, lyser fodralet upp och ger ljud ifrån sig som kan modifieras genom ett par ljussensorer, som en theremin. Fodralet har dessutom linje ut så att man kan plugga in den i en dator eller ljudanläggning. CD-n säljs för 50 dollar och han upptäckte att intresset för det var mycket större än han trott.

Nu återstår bara mini-index för författare och filmmakare och… ja, ni fattar. Förhoppningsvis hinner någon annan före igen. *håller tummarna*

* * *

Andra bloggar om: , , , , , ,