Anders Widén berättar om systemet “Dexter”. Systemet som “loggar elever” i en databas:

Så kom det. En specialpedagog berättade om Dexter, det nya databaserade systemet där man både kan och vill kunna logga elevernas totala närvaro. Ända ned på minuten när. Registret med elevernas frånvaro och närvaro skulle läggas ut på kommunens hemsida. Man sökte sig nedåt i kommunsidans sökträd Kommmunen/Norra/Orten/Skolans namn.

– På så sätt kan vi fånga upp elever som till exempel är borta från gymnastiken säg 62%. Just idrott är vanligt att elever av olika skäl håller sig borta ifrån.

Jag funderade på att göra något liknande som Johanna, berätta om några gamla skolsynder. Men så slog det mig förfärat: Jag tillhör nu en av de sista generationerna som haft förmånen av ett privatliv som barn. Jag fick växa upp med en känsla för integritet.

Nånstans är det så värdefullt att jag måste vårda det. Genom att inte ge människor insyn i något som inte samhällsskadligt på något vis i världen — mitt och privat — och jorden går inte under för det.

Jag har lyxen att slippa detaljerade noteringar från min barndom, inhängda för evigt i läckande digitala system — vilka man aldrig kan veta vad de utvecklas att användas till i förlängningen. (Jag säger bara PKU-registret.)

Jag har alltså en förmån som jag inser att barnen idag inte får uppleva. Vad som händer med dem, hur det påverkar ett samhälle där generationer växer upp utan att få chansen att lära sig om sin egen integritet i förhållande till stat och auktoritet, kan jag bara gissa mig till. Hur föräldrar ska lyckas lära sina barn denna styrka, utan att samtidigt tvingas lära dem hur man ljuger för staten för att uppnå det, har jag ingen aning om.

För det är inte som de folkvalda, de som drar in de här systemen, har valt att berätta om sina visioner kring detta. För de har väl tänkt igenom det? De får hemskt gärna berätta om fördelarna med en nation av integritetslösa unga individer. För jag ser då inga fördelar alls.

Jag ser mest en massa påståenden om ungdomar som behöver starkare styrning och ser inga möjligheter för samma ungdomar att lära sig stå på egna ben och ta ansvar. Vad i helsike håller vi på med?

(Tack Mackan för idé till rubrik.)

* * *

Andra bloggar om: , , , , , , , ,