joakim_fb

Återigen står Joakim bakom inspirationen till ett blogginlägg. Det här är en jätteintressant frågeställning.

Det som gör att FRA är “värre” än när Facebook kartlägger, är att staten hanterar FRA där alla är tvångsindragna och staten innehar dessutom våldsmonopol i Sverige. Facebook har jag ändå möjlighet att hoppa över, även om det sociala trycket kan vara svårt att motstå emellanåt.

När det handlar om FRA innebär det alltså att den enda part som har rätt att använda tvång är densamma som har full insyn din kommunikation. Frågar du mig är det principiellt tokigt att övervaka de som sen ska rösta på de politiker som även kontrollerar den statliga avtryckaren.

Facebook, å andra sidan är inte några änglar precis. Eller google. Båda organisationerna kritiseras emellanåt för att ta sig friheter med den information de kan samla på sig. Twitter har dessutom på sistone också lånat ut sig till mindre snygga åtgärder genom att bistå amerikanska regeringen med information.

När sådana här organisationer lånar ut sig till statsmakter är det inte småsaker vi pratar om och är en intressant burk med mask att hålla koll på. Dessa tjänster är alltså inte nödvändigtvis “goda” bara för att FRA till synes är värre.

Jag är osäker på vilket som är enklast att påverka, marknad (genom konsumentmakt) eller stat (genom parlamentariskt arbete). Båda tycks mig ganska svåra områden att som svenne tackla och försöka hävda nån slags förnuftig reglering i. Men upplever att det nog är nödvändigt att vara bråkig om det.

Kartläggning sker hela tiden av oss, och av våra liv i olika grad. Banker har ju t.ex. ganska mycket information om oss som nu måste delas med amerikanska säkerhetsorganisationer, via Swift-avtalet. För att inte tala om hur mycket intressant min bredbandsleverantör kan sitta på mellan varven (de försöker iofs slänga så mkt som möjligt så länge inte datalagringsdirektivet kopplats in).

Men sen vet jag att en del tycker det är hur smidigt som helst, t.ex. när Ica skickar ut erbjudanden baserat på folks inköpsvanor. Samma mekanik, på sätt och vis, kartläggning av sina kunder/besökare. Och alla med de här möjligheterna gör så också, nästan helt utan undantag.

Slänger in Ica mest bara för att visa att allt behöver man kanske inte vara rädd för. Men det är sunt att ha respekt för att kartläggning ger den som har möjlighet att genomföra den ganska mycket makt. Hade emellertid Ica rätt att kroppsvisitera mig hade jag nog inte velat få erbjudanden om deras prisnedsatta potatisar heller, antagligen.