Anne Kekki har lite funderingar om styrelsevalet och jag tänkte försöka ge mig på en liten översikt över vad som gäller.

Tidigare år har mötet föredragit färdiga listor av styrelsenamn, som medlemmarna sedan fått välja emellan. Men i år finns anledning att anta att det kommer att väckas en ordningsfråga om att köra individuella val snarare än listval, har det framgått av diskussioner på forumet.

Valberedningen som var den grupp som hade som uppdrag att sätta ihop en lista för rekommendation har sett de här diskussionerna som anledning att avgå, exempelvis, så just nu finns inga listor alls att tillgå. Och det är väl detta som Anne Kekki egentligen vill få veta, kommer det att komma några listor alls?

I praktiken är det inte bestämt hur styrelsevalet kommer att gå till — först måste ett mötespresidie (de som tar hand om praktikaliteterna kring mötet) väljas, sen är det upp till dessa att bestämma hur valet kommer att ske. Förhoppningsvis kommer någon form av rådgivande omröstning att äga rum, så att vi medlemmar får möjlighet att avgöra frågan om det ska vara listval eller personval.

  • Om medlemmarna i så fall föredrar personval, innebär det att det inte kommer att finnas “färdiga rekommenderade styrelsepaket” att välja mellan, utan man röstar in enskilda individer till styrelseplats.
  • Om medlemmarna istället väljer att listval är bättre, får de som har tankar och idéer om styrelsens sammansättning föreslå färdiga listor till mötet, som vi sedan väljer mellan.

Det finns inget som hindrar de som är intresserade av detta att sätta ihop sina egna listor i dagsläget, emellertid. Även om det blir personval kan man sätta ihop sin lista och rösta på de individer man vill se ingå. Man kan även publicera “sin lista” av kandidater som rekommendation för andra.

För partiledning och styrelseledamöter är det en fråga om etik om man väljer att propagera för vilka kandidater som bör röstas fram, styrelsen har bland annat uttalat sig om detta efter ett tidigare medlemsmöte.

Jag rekommenderar att man kollar in alla som nominerats i den här tråden. Vissa har inte svarat om de accepterat nomineringen ännu, de har till 18.30, den 11 april på sig att fundera igenom saken. Ytterligare nomineringar måste emellertid ske senast idag, tiden går ut vid midnatt. (uppdatering: tiden har nu gått ut.)

Det kan vara av intresse att veta hur styrelsen är sammansatt idag och vilka platser som står till förfogande. Det kan man läsa om i den här tråden. På mötet ska en sammankallande (t.o.m 31 dec 2011) fem ledamöter (t.o.m 31 dec 2013) och två ledamöter (t.o.m 31 dec 2012) röstas in.

Några namn kan nomineras tillbaka in i styrelsen om man vill nu efter att deras tidigare styrelseperiod utgått. Några har avgått och behöver fyllas på — men alla valbara namn hittar du alltså i nomineringstråden där du själv kan lägga till namn som sagt, till midnatt.

När någon nomineras blir man inte automatisk nominerad till alla de olika tidsbegränsningarna för styrelseplats, utan man behöver i så fall lägga in nomineringen en gång till för varje enskild styrelseplats. Här kan du för övrigt se en lite mer överskådlig summering av alla som accepterat sin nominering.

Hoppas att den här genomgången var till hjälp! Jag fick i alla fall lära mig lite när jag försökte rodda i detta ;) Om jag missat/missförstått något hojta gärna till i kommentarerna så försöker jag rätta till det.