Mangafallet. Låter nästan som en roman av Sjöwall-Wahlöö i modern tappning, men det handlar inte om fiktion nu. Andreas Ekström har skrivit en artikel om översättaren som blev anklagad och dömdes för innehav av barnpornografi, trots att det handlade om en tecknad serie. Allt enligt existerande lagar har han fått sitt liv förstört utan att ha begått ett brott i någon egentlig mening.
Noterade särskilt hur åklagaren i slutet av artikeln ansåg att det fanns behov för lagen “eftersom riktiga fotografier kan manipuleras att se tecknade ut” och skulle kunna användas som ett kryphål om det var tillåtet med tecknade bilder. Hans kommentar fick mig att rysa.
För mig är det ganska viktigt att folk som döms för brott har bevisats genomfört det. Själva brottet måste då såklart vara själva brottet (märkligt mening i märkliga tider). Energi spills på saker i samhället som eventuellt, kanske skulle kunna fungera som kryphål för ett annat brott? Och utnyttjas för andra ändamål på kuppen.
Av nån anledning så är det accepterat att använda sig av “barnpornografi” som vapen för egenintressen idag. Jag blir lite arg när jag tänker på det. Eftersom det går utmärkt med ändamålsglidning åt ena hållet så vill jag passa på att propagera för ändamålsglidning åt andra hållet:
Alla som anmält någon eller något, eller hotar med att anmäla för barnpornografibrott och på något vis skapar egen vinning utan att ett riktigt brott mot ett riktigt barn blivit uppklarat, ska anmälaren som minst dömas till att betala böter och hängas ut som barnpornograf.
Detta för att de stulit resurser och uppmärksamhet och därigenom hjälpt till att skada barn i utsatta positioner. Dessa personer är minst lika skyldiga som de som begår de vidrigheter som förekommer. Om andra saker i samhället kan användas som kryphål borde detta ses som lika allvarligt.
Känns inte helt rimligt, va? Men ändå, precis så galet får det resoneras, fast åt andra hållet. Apropå det, i slutet av förra veckan skulle spelet “Dead or Alive Dimensions” egentligen ha släppts i Sverige men stoppas på grund av risken att anmälas för… barnpornografibrott.
Jag hatar barnpornografi. Jag hatar ordet barnpornografi. Själva ordet har blivit en slägga i helt andra sammanhang än det som jag skulle vilja se det i. Rädslan för att ses som försvarare av de som genomför sexualbrott av den värsta sorten tänkbara, används till helt andra saker idag. Det är för bedrövligt.
Förlåt oss, alla barn som lider idag. Förlåt oss för vår eviga dumhet som tillåter att vi fastnar i andra saker när ni lider. Förlåt oss att vi tystnar när cyniska makthavare utnyttjar vår skräck. Vi som är vuxna borde kunna hjälpa er, men i många avseenden beter vi oss själva som barn när det handlar om er.
May 22, 2011 @ 16:23:05
Ett inlägg, fyllt med känslor. Du har helt rätt dock, jag skrev ungefär samma sak, fast med spelet som huvudämne:
http://lakonism.blogspot.com/2011/05/dead-or-alive-dimensions-stoppas-i.html
:-/
May 22, 2011 @ 19:58:06
Jo, jag måste säga att jag blir helt galen över att det tas resurser från riktiga fall där riktiga barn utsätts för riktiga övergrepp. Och detta för att utreda ifrågasatta fall där påhittade figurer med en fiktiv ålder utsätts för påhittade övergrepp.
Någon som ser något konstigt i det?
May 22, 2011 @ 22:22:33
Bakgrunden till det stoppade spelet verkar vara en FB-användare som för någon månad sen hotade att göra anmälan just för att belysa den här galenskapen. En handling som i sig skulle kunnat kosta resurser på samma vis men som är gjord med hjärtat helt och hållet på rätta stället, för att visa på det absurda för fler människor. :)
Kommer själv aldrig förstå fascinationen med dessa teckningar och spel, men brott ska de inte vara.
Ref: https://www.flashback.org/t1525412
May 23, 2011 @ 00:36:59
Idiotiskt. Det låter som om han hittat filter-fliken i photoshop.Eller sketch your photo på facebook. Men jag tror inte på att det blir identiskt rent tekniskt. Pixlar och vektorer beter sig olika och det är ganska kinkigt att få det likadant. För det andra så borde det vara övergreppet mot barnet som är brottet, det kvittar väl om beviset för det är fotat, filmat, avtecknat eller dokumenterat på annat sätt. Nej, fiktiva målsäganden, det luktar moral-lagstiftning. Krypa in i huvudet på medborgarna.
May 23, 2011 @ 14:51:18
Man ska givetvis inte kunna dömas för innehav av tecknade bilder. Det intressanta är bara hur man ska utforma en lagstiftning som fungerar. Är det bara om polisen lyckas visa att det ligger ett verkligt övergrepp bakom bilderna som saken ska gå till åtal? Hur ska detta i så fall kunna ledas i bevis? Varför skulle inte fotona kunna vara manipulerade och händelsen i själva verket aldrig ha ägt rum? Ytterst få, om ens någon, skulle kunna fällas för innhav av barnporr med en sådan lagstiftning.
Men det finns ju en lösning på detta problem. Det skulle därför vara intressant att höra hur PP ställer sig till det kompromissförslag som så länge har diskuterats. Där läggs ju ett ansvar på bildinnehavaren, men samtidigt kan ingen bli fälld för innehav av t.ex. tecknade bilder. Det närmaste man kommer en jämförelse med andra områden är nog handel med misstänkt stöldgods. Så snart man har anledning att befara att det är ett verkligt övergrepp som gestaltas ska man kunna ställas till ansvar för bildinnehavet. Väldigt mycket i PP:s värld är svart eller vitt, så kanske är en sådan lag inget för er, men förslaget ser annars klart intressant ut.
May 23, 2011 @ 19:36:21
Ja, det låter intressant, har du någon länk eller så till det förslaget?
May 23, 2011 @ 19:54:16
Visst, den här DN-debattartikeln sammanfattar hela saken.
N3DS Dead or Alive Dimensions: Nintendo vill inte gynna svenska återförsäljare av spel « Emil Isberg
May 23, 2011 @ 19:10:27
[...] i Mangafallet men klarvaken nu!, Zac’s åsikter på ett fat – Spela barnpornografi?, Opassande Emma – Förlåt oss, alla barn som lider idag, Beelzebjörn – Tanktebrott och pedofilbarn, Fredrik – Nintendo stoppar populärt spel [...]
Enligt Min Humla » När det enda offret är brottslingen är det fel på lagen
May 24, 2011 @ 10:28:08
[...] inte vid det de flesta av oss automatiskt tänker på – sexuella övergrepp mot barn. Icke! Som barnpornografi räknas allting visuellt erotiskt material föreställande personer som är [...]
Vågar jag ta emot karameller av min mamma? | Anna Troberg
Jun 14, 2011 @ 10:19:25
[...] Jag förstår ryggmärgsreflexen att rycka ut till undsättning vid minsta lilla obehagskänsla i maggropen, men det är viktigt att komma ihåg att den ryggmärgsreflexen är mer stjälp än hjälp. Om vi istället fokuserar på fall där verkliga barn utsatts för verkliga övergrepp kan vi rikta mer hjälp dit där den verkligen behövs. Samtidigt minskar vi möjligheterna för mindre nogräknade politiker och företag att försöka vinna sig fördelar på utsatta barns bekostnad. [...]
Man kan inte vara expert på allt | Anna Troberg
Jun 17, 2011 @ 09:34:06
[...] 3. Det i särklass allra största offret är dock alla de alldeles verkliga barn som drabbats av alldeles verkliga övergrepp. Vem hjälper dem när allmänhet, politiker, polis och rättsväsende lägger sitt krut på att likställa allt och inget med deras mycket verkliga lidande? [...]