Jag hinner inte slå alla koder på Nordeas bankdosa. Det är en kombination av saker, svårt att läsa i displayen på dosan och samtidigt dubbelkolla att jag slår på rätt tangenter. Med det halsbrytande hotet att om jag missar koden ett antal gånger, så blir betalfunktionen låst. Jag tänkte att det kanske var ett ålderstecken, lite närsynthet och dåligt minne (komma ihåg långa siffersekvenser). Men folk på twitter försäkrar mig att de har samma problem, och är unga och friska som nötkärnor. Tanken är väl att det ska vara nåt slags skydd för mig, men just nu skyddar Nordeas hemsida mig från att betala mina räkningar, vilket slår tämligen fel.

Härom dagen skulle jag ta bort lite musik ur min iPhone. Det fick jag tydligen inte göra — och eftersom jag bytt dator, så fanns inte musiken på den dator jag kopplar upp telefonen mot för att synka. Jag fick heller inte kopiera över musiken från telefonen till datorn. Jag hade bara alternativet “radera allt eller lev med det, bitch”, ungefär.

Jag raderade. Det var inte så mycket och jag kunde lyfta över mina spellistor från en annan dator och börja om från början relativt enkelt. Men inser att min telefon inte nödvändigtvis fungerar på det sätt jag har behov av, p.g.a. nån slags önskan om att kontrollera vilka produkter jag har på den eller kanske framför allt, vad jag gör med den.

Igår när jag drog igång min för länge sedan betalda och licensierade version av Illustrator, i CS3-paketet, på min nya dator blev jag upplyst av datorn om att jag fick lov att installera om eftersom det var nåt problem med licensen. Sagt och gjort, och den tvärvägrade såklart ändå att acceptera den licens jag fått från Adobe. Mjukvaruföretagens skräck för piratkopiering har lett till att jag inte kan använda lagligt inköpt programvara. De själva förhindrar mig från det, ironiskt nog.

Medan jag nu får lov att köra en 30-dagars demo på en köpt programvara, behöver jag fundera över om jag ska ladda ner en piratkopierad version, som med största sannolikhet kommer att fungera, eller lägga ner massvis med tid att ringa nån kundtjänst nånstans och ändlöst mecka med datorn. Att jag möjligen kan lösa just det här problemet p.g.a kännedom om piratkopiering är ju såklart flax, det är inte alla förunnat.

Jag är, som ni förstår, lite trött just nu på att bli idiotförklarad av produkter jag betalar dyrt för. Nordea, Apple och Adobe — ni har ingen rätt till det. Ni ska göra saker så att de fungerar för mig, inte låtsas som att det är mig det är fel på när ni låser in och krånglar till saker. Det är inte jag som är dum när “lösningarna” är samma sak som hinder, i min vardag.