Det glunkas mellan raderna i tidningarna om hur svårt det är att komma åt Carl Bildt. De säger det också rakt ut, när man pratar med dem. Hur svårt det är att få honom att svara på frågor, eller få honom att redovisa sig själv och sina åsikter. Jag tycker det är bra att journalister bekymrar sig om det.
Carl Bildt är nämligen utrikesminister för Sverige och ska föreställa vara en representant för svenska väljare. När han uttryckligen dissar befolkningen är det klart att han ska kritiseras för det. Men föralldel, en politiker som inte är direkt tillgängligt, eller verkar uppfatta att det handlar om representation är väl en sak.
Det är riktigt besvärligt att fundera på att vi har en utrikesminister som figurerar som representant i ett helt annat, fruktansvärt sammanhang: folkmord. En situation som skulle undersökas av två svenska journalister och som nu sitter fängslade i Etiopen. Och där utrikesministern är den som ska hjälpa dem bli frisläppta.
Detta borde det inte finnas några möjligheter att kunna raljera bort, men intrycket jag får är att “det går inget att göra, för att han svarar inte på frågorna”.
Förlåt en lekman, men det låter helt galet att det skulle kunna fungera så? Men, okej, fine. Då får vi vanliga svenssons hjälpa till — vad sägs om att vi som en historisk första gång nånsin, går ut på gator och torg och protesterar mot en enskild politiker? Då borde media få material för att kunna ligga på honom. Här är bollen, spring med den vettja!
Döm om min förvåning att det då inte kryllade av journalister på exempelvis Sergelplattan, när vi demonstrerade mot utrikesministern. Att de inte mjölkade denna händelse på alla möjligheter att kunna sätta lite press på honom.
Som att t.ex. ställa frågor till de som dök upp, om vad de bekymrar sig om och varför de är på plats. Eller diskutera i morgonsoffan om hur unikt det är att en enskild politiker protesteras mot på det här viset.
Enskilda kritiska kommentarer skulle kunna bearbetas och lyftas, ett bra tillfälle att skriva ihop en bakgrund till frågeställningen. Här kom det stöd och hjälp journalisterna uppenbarligen behöver för att sätta tryck på den de själva kallar “teflonpolitiker” och de tar inte chansen.
Jo, det var rätt kallt. Nu var vi visserligen fler än 250 personer, en siffra som dyker upp i rapporteringen. Själv fick jag veta av en polis att det var fler än 300 pers på Sergelplattan, och det blev ännu fler efterhand. Några tusental är det svårt att få ihop så här års, men det torde väl vara en bedrift ändå?
Det pågår nån slags horribel spiral av “det är ändå ingen idé” i samhället överlag, och i det här fallet verkar det vara media som gett upp. Det är knappast så att utrikesministern besitter nån slags superhjälteskraft som gör honom osårbar, så jag förstår faktiskt inte de oerhört mixade signaler som journalistkåren skickar ut. Nån får gärna förklara.
Jan 15, 2012 @ 11:54:09
Det kan ju vara så att hans förehavanden är lite för långt borta för oss moraliskt. Om Agda 90 år får 200 kr. mindre i pension pga av borgarbrackorna skulle det bli liv i luckan. De stora slår ner de små.
I det här fallet har vi väl igen koll. Ok, ngt exploateras i ett land som heter Afrika, jaha, vaddå? De strular ju alltid där nere, och det drabbar ju ingen svensk. Bildt gör ju ändå ett bra jobb på sin post. Han är kompetent och har ett fantastiskt nätverk i världen.
Jag tror kvällspressen säljer fler lösnummer på bortsprungna katter just nu.
Jan 15, 2012 @ 12:00:40
Ja, så är det. Tyvärr. Men om man nu från medialt håll önskar öka på vetskapen om problematiken med Bildt så hade ju det här, exempelvis, varit en utmärkt språngbräda. De har ju inget emot att informera spaltmeter när det gäller kungen och juholt liksom.
Jan 15, 2012 @ 12:06:39
Där är väl problemet, de har inget behov eller önskan att rapportera om Bildt, för inte många uppfattar problematiken så stort.
Kungen, han lever av folket däremot och granskad gärna. Juholt ska representera arbetarklassen, inga utsvävningar får ske där. Bildt är en viktig typ som vi inte förstår, låt oss gå vidare.
Jan 15, 2012 @ 16:47:12
Eller är det så ett det är just “Bildts fantastiska nätverk” som är själva orsaken till att det aldrig startas något drev mot honom?
Jan 15, 2012 @ 13:24:15
Naturligtvis kan det vara så enkelt, att Bildt är helt oskyldig till alla påhittade bravader.
Jan 15, 2012 @ 14:06:53
Alltså jag blir osäker på om jag är ute och cyklar för det verkar för enkelt, men here goes:
Det är bara vilja som saknas.
Journalister kan starta drev mot vad som helst. Har de inte startat drev där röken inte kom från någon eld utan en röksvamp som någon trampat på? Eller, i fallet med försäkringsfusket, där de skapat röken själva?
Vill de sätta åt Bildt så gör de det. Om han är untouchable, så beror det på att journalisterna väljer att passivt hålla honom om ryggen.
Jan 15, 2012 @ 14:39:39
Jag råkade bli inspirerad av det här inlägget, och skrev ett eget. Om medierna känner sig maktlösa så är det på egen förskyllan, och den enda vägen framåt är att ta sig i kragen och get to work.
Det är, som Christer säger, viljan som saknas. Inte förmågan.
Jan 16, 2012 @ 07:24:29
Varför skulle journalister ställa jobbiga frågor och riskera att inte få några fler intervjuer med personen i fråga? Det handlar om självbevarelsedrift.
Journalister i svensk dagspress har inte ett public service-uppdrag!
80% av dagspressen är borgerlig. Är man miljö-, vänster-, piratpartist eller sverigedemokrat så finns ingen dagstidning som står för din politiska syn.
Om någon missade DN:s “djuplodande” artikel om Anders Borg strax innan jul:
Pyongyang ringde och vill ha tillbaka sin ”journalistik”
Anders Borg eller Kim Jong-Il? (FACIT måste läsas)
När skall någon journalist ens fråga Carl Bildt om hans ständiga besök på Bilderberggruppens möten har någon inverkan på svensk utrikespolitik?
Den mellanstora hunden visar storhundsattityd och lyfter på benet.
Jan 16, 2012 @ 07:51:12
Ja, jag läste den där artikeln. Riktig rysare faktiskt.
Enligt Min Humla » Infiltratören
Jan 19, 2012 @ 16:00:55
[...] och stjäla alla rubriker. Varje gång media vill ställa obekväma frågor till utrikesminister Bildt eller prata om något annat än fotboll och julpynt med statsminister Reinfeldt kommer Juholt att [...]
Jan 23, 2012 @ 15:33:05
Det är bra att Bildt inte faller efter varje liten skandal… det gör att medias blodlust generellt minskar. Vi behöver mer stabilitet i svensk politik nu.