Ofta när man läser om sociala medier online så handlar det om hur marknad ska förhålla sig till det. Ska företag finnas på plats, hur ska de hantera dialog och vad ska man låta sina anställda göra. Google+ förekommer sällan i den sortens diskussioner ännu så länge, kanske för att det inte riktigt syns hur plattformen kan vara bra för företag.

Men Google+ är i ett nätverksbyggande skede, och varför det just nu är särskilt kul att vara där för vanliga användare. Jag ställde frågan i mitt flöde om vad som är det som gör att de hänger på G+. Det övervägande svaret är att det är “så himla trevligt”.

Diskussionerna på G+ är ännu så länge vänskapliga, även då åsikter går isär, och möjligheterna för att utveckla sin ståndpunkt är stora. Dessutom håller trådarna ihop, så att man kan dyka in och följa hela diskussionen.

G+ har skapat en nisch som plockar upp den eventuella frustration man kan känna av att missa helheten på diskussioner på Twitter, eller det emellanåt begränsande familjära i Facebook. Signalen jag plockar upp är att diskussioner oftast är av en mer icke-fördjupande karaktär på dessa båda plattformar.

En annan grej som många upplever som en fördel är de s.k. cirklar som G+ bygger på. Genom cirklarna håller du isär olika intressegrupper, och kan exempelvis växla mellan olika språk beroende på vilka du sorterat in i olika grupper.

En funktion kallad “Sidor” har även lanserats — en möjlighet flera tagit vara på. Själv följer (och deltar) jag bland andra sidan “Hack this photo” som drivs av Stephanie Feicik, som varje vecka lägger upp ett fotografi som alla som vill kan hacka, manipulera, på sitt lilla vis. De lyfter sedan alla olika deltagares foton på sin sida.

En annan kul sida är Lou Lavendells Svenska Google Plus Whiskey-sida. Denna kombineras med funktionen Hangouts, en video-chat, där de provar förbestämda sorter och diskuterar märket. Hangouts kan användas för allt från vanlig videochat, till att se youtubefilmer tillsammans eller hålla föredrag i.

Piratpartiet har såklart en sida också, hur vi ska använda den kanske du har idéer om?

Jag borde väl nämna att G+ även har en spelsektion där man både själv och tillsammans med andra kan tävla. Generellt slipper du dessutom i praktiken helt reklam och kommersiella insatser på G+, såvida du inte letar upp företag och varumärken på plats, men då sker det på dina villkor.

Det är inte helt friktionsfritt att hänga i sociala media, detsamma gäller naturligtvis Google+. En tröskel som de fick ge med sig i, var bland annat att man inte kunde använda sig av pseudonym eller vara anonym på nätverket i början. Men stora proteststormar gjorde att G+ ändrade på den policyn så nu går det bra.

Kort sagt, jag gillar Google+ ur det sociala perspektivet och just nu är G+ den sociala-medie-ö som inte gått sönder av all turism ännu.