Isabelle Danielsson är kandidat i valet till styrelse i det pågående vårmötet för Piratpartiet. Hon bad att få gästblogga här hos mig för att nå ut till flera om vem hon är och handlar om. Om du också skulle vilja gästblogga, kontakta mig då så lägger jag upp din text. //emma
****
GÄSTINLÄGG: Piratpartiet är idag allt för exkluderande genom ett för stort fokus på teknik. För att kunna engagera fler och nå fler väljare behöver vi en politik som inte bara berör oss som använder internet.
För mindre än en vecka sedan lanserades breddning.piratpartiet.se, ett berömvärt initiativ från partiledningen tänkt att vara ett nav för Piratpartiets breddningsarbete. Redan nu har det börjat föras många intressanta diskussioner kring flertalet kreativa förslag. Breddningsarbetet möjliggörs till stor del av förslaget till nytt principprogram som utformats för att vara just principiellt hållet och därigenom tillämpbart i fler frågor än vad som anses vara traditionella piratfrågor. Men det som kanske framförallt gör detta möjligt är viljan att bredda vår politik. Det är väldigt stora förändringar som för bara något år sen var otänkbara för de flesta, därför är det så oerhört viktig att just medlemsviljan är drivkraften.
Varför jag vill att vi breddar vår politik handlar inte bara om att ett för smalt partiprogram underminerar våra chanser att nå fler väljare, men också våra möjligheter att engagera fler i vårt parti. Detta av en politik jag tror många upplever som väldigt teknikorienterad, fokuserad på ett fåtal frågor och i ärlighetens namn av en aning sned könsfördelning bland våra medlemmar och engagerade. För den som inte är tekniskt intresserad i samma utsträckning som oss nätaktivister är det inte lika lätt att känna sig berörd och förstå vikten av vår politik när den bara tycks kretsa runt tekniska frågor. Vi behöver vara tydligare med att vår politik handlar om så mycket mer och inte bara berör oss som använder internet. Exempelvis talar vi gärna om vikten av att samma fri- och rättigheter ska gälla på Internet som i övriga samhället, med det sagt har vi uppenbarligen en idé om hur samhället bör se ut även utanför nätet. Kan vi konkretisera denna samhällsvision kommer vi kunna förmedla värdegrunden bakom vår politik till en avsevärt större väljargrupp.
Det är många som lyft tyska Piratenparteis framgångar som exempel på potentialen i ett bredare partiprogram. Deras förutsättningar är dock inte riktigt detsamma som våra och rent strategiskt har vi mer att vinna på att fokusera på de frågor som är aktuella i den svenska samhällsdebatten än den tyska. Fokuset bör alltså ligga på frågor som många berörs av, som är mindre teknikorienterade och gärna lika engagerande för kvinnor som män. Några exempel på mindre teknikorienterade frågor som jag ser är jobb, bostad och miljö. Som exempel på frågor som är mindre mansdominerade ser jag jämställdhet, barnomsorg och vård. Framförallt är det högaktuella frågor i den svenska samhällsdebatten som jag tror skulle betyda mycket för våra möjligheter om vi var delaktiga i. Det handlar dock inte för mig om att ta ställning i fler frågor för en breddning som självändamål. Viktigt är att alltjämt utgå från de värderingar och principer vi enats kring.
Diskussionen kring partiets ståndpunkter i dessa frågor är dock redan på god väg. Jag ser en genuin vilja hos partiets engagerade som drivande och hoppas själv på att vara del av denna drivkraft. Mitt namn är Isabelle Danielsson och det är med denna ambition jag ställer upp i valet till Piratpartiets styrelse.
Apr 30, 2012 @ 18:10:39
Är du galen?
“Fokuset bör alltså ligga på frågor som många berörs av, som är mindre teknikorienterade och gärna lika engagerande för kvinnor som män. Några exempel på mindre teknikorienterade frågor som jag ser är jobb, bostad och miljö. Som exempel på frågor som är mindre mansdominerade ser jag jämställdhet, barnomsorg och vård.”
Det är ju frånvaron av “jobb, bostad, miljö, jämställdhet, barnomsorg och vård”, som fått mig att rösta på PP.
Lägg för h-e ner!
DtM
Apr 30, 2012 @ 18:16:45
uhm… vem riktar du “lägg för h-e ner” till? Som Isabelle skriver så befinner sig PP i ett breddningsskede just nu, om det blir sådana frågeställningar som Isabelle lyfter eller andra, hänger såklart helt på vad medlemmarna vill och lyfter, det arbetet går att följa på breddningslänken i inlägget. Så vem riktar du den där kommentaren till?
Apr 30, 2012 @ 19:13:51
Ursäkta språkbruket. Men för mig är hela idén med PP att inte hantera “vårdskolaomsorg”, “jobben”, o.s.v.
Jag vill ha PP som ett fokusparti, som hanterar det för mig/oss intressanta. Annars blir det bara som åttklövern.
Ursäkta som sagt.
/DtM
May 01, 2012 @ 18:09:53
Jag håller inte med dig, Dennis. Uppenbarligen finns det mer saker som är intressanta för våra medlemmar än bara informationspolitik. Jag vill tom påstå att principerna och värderingarna vi säger oss stå för vore hycklande om vi inte ansåg att de skulle gälla i alla delar av samhället och inte bara på Internet. Är vi inte konsekventa i våra värderingar och principer tappar vi förutsägbarheten i hur vi kommer agera i de politiska frågeställningar vi kommer ställas inför och då blir det helt enkelt svårt att söka väljarnas förtroende, oavsett vad vår politik handlar om.
Apr 30, 2012 @ 18:28:26
Med tanke på hur bra det gick för PP både valet 2006 och 2010 så håller jag helt med dig i din åsikt att vi inte ska bredda vår politik!
Jag tycker vi ska fortsätta göra precis samma sak som de tidigare två valen och kan räkna med samma utmärkta resultat! ;)
Apr 30, 2012 @ 19:24:14
Sorry Anonym, men jag håller inte med dig. Tänker inte snacka “jobben”, oavsett valresultat.
/DtM
Apr 30, 2012 @ 21:28:32
Så hur föreslår du att vi ska få fler väljare?
May 02, 2012 @ 21:49:37
Jag kan inte annat än hålla med dig, Anonym! ;)
Apr 30, 2012 @ 21:01:30
Jag kan inte mer än att hålla med “Dennis the Menace” i att det i det närmaste är ren idioti att bli ännu ett skit i mängden parti.
Även om det möjligen kortsiktigt kan ge fler väljare etc så är det helt att göra “sell out”, från start så fanns det ett område som inga av de etablerade partierna brydde sig om och som drabbade nördarna på nätet mer eller mindre, även om det skulle drabba fler i senare skede (t.ex. övervakningen som inte är något som är lika kännbart på kortare sikt som upphovsrättsfrågan)så var det ju det som gav bränsle och var det som partiet startades för.
Och att fråga partiets smalhet som faktiskt var hela poängen att ha en liten men tydlig bas att stå på bara för att folk är så obekväma vid att arbeta politiskt i projekt form och inte i mer traditionell bred partipolitisk form och börja gapa om breddning är att göra sellout.
Dessutom tro jag att i det långa loppet kommer det drabba de centrala teknik frågorna som är det intressanta som kunde locka väljare från höger och vänster genom att båda kunde motivera dessa ur olika perspektiv.
Så nej att börja bubbla om att pp är så tekniska och att det blir könssnedvridet o massa annat strunt är just strunt.
Lägg ner det här extrema könstänket hela tiden, saker måste inte vara 100% jämställt överallt så länge som man inte i aktiv mening diskriminerar någon,att låta idéer stå för sig själva och inte börja säga att vi bara representerar en del av befolkningen o annan smörja.
Sen om man inte når framgång så är det bara att fortsätta att nöta på, eller lägga ner och starta upp någonting annat med en annan premiss
May 01, 2012 @ 11:44:30
Jag håller inte med.
Att bredda partiet är inte samma sak som att göra en sell-out – det är att förklara hur partiets politik påverkar fler områden än bara integritet, kultur och kunskap som partiet hade tidigare.
Ta ex. skola – finns det saker man kan göra ur ett piratperspektiv? I mitt tycke, ja, det finns massor. Allt ifrån att värna elevers integritet, till att införa öppen källkod i den offentliga skolan för att på så sätt spara både tid och pengar.
Jobb – Övervakning på arbetsplatserna blir allt vanligare, här kan det vara en ide att införa striktare regleringar om vad man får och inte får övervaka ex.
Vård – Vi måste få till ett system som skyddar människors integritet mycket mer än dagens system. Dagens system med patientjournaler håller inte måttet. Samtidigt sker det för lite samarbete mellan sjukhusen vilket gör att människor ibland slussas från vårdinstans till vårdinstans utan att få hjälp. Här kan PP gå in stort.
Det finns vissa saker jag inte tror på – Medborgarlön är en sådan. Men jag tror ändå att det finns många sätt att bredda sig på utan att för den sakens skull förlora partiets kärnpolitik. För det viktigaste är just integriteten och det personliga privatlivet som idag i stort sett är utsuddat.
May 02, 2012 @ 21:52:16
Du har förstått innebörden i texten helt korrekt. Att bredda partiet handlar inte nödvändigtvis om att bli ett “i mängden”-parti. Det handlar om att hitta fler ingångsvinklar för att tilltala en bredare väljarskara.
May 01, 2012 @ 19:24:23
Äntligen så kommer PP att bli ett parti och inte en lobbyorganisation. Synd bara att det har gått så lång tid. Försökte med denna fråga när jag var med och mötte ett kompakt motstånd. Skönt att se att något händer. Lycka till.
May 02, 2012 @ 21:55:30
“Bättre sent än aldrig” – som ordspråket så fint talar om Micke! Jag tackar och bockar för din lyckönskning och hoppas på att få arbeta vidare med breddningen i styrelsen.
May 02, 2012 @ 05:52:40
Bra med breddning, ser en möjlighet att PP kan bli hela folkets parti, en demokratiskt oas där åsikter inte klubbas ner och konformeras.
Istället för den skitkastningen som verkar vara kutym bland andra partier kan PP vara ett utrymme för dialog och progression. Problemindentifierande och lösningsorienterande.
May 02, 2012 @ 20:40:41
Jämställdhet är knappast en kvinnofråga. Feminism är kvinnofrågor, men riktig jämställdhet, jämställdism, är en motkraft mot feminism och är rättvisa till alla oavsett kön. Jag tror att det är fler män som är engagerad i det.
May 02, 2012 @ 22:04:52
Jag skriver i inlägget att jag ser frågor som t.ex. jämställdheten som sådana som fler kvinnor möjligen kan se som mer intressanta, jämfört med vår politik som är fokuserad på teknikrelaterade frågor. Att det är mindre mansdominerat betyder inte per automatik att fler kvinnor än män skulle vara intresserade av ämnet. Dessutom påpekar jag att jag inte är ute efter att jämställa piratpolitiken till ett 50-50 kvinno-mansdominerat parti. Jag skriver dessutom att vid en breddning tycker jag att man bör lyfta fram frågor som tilltalar en bredare väljarskara än den vi är fokuserad på idag, men jag vill även här förtydliga att jag inte menar endast fler kvinnor, utan en bredare målgrupp oavsett kön eller ålder.
May 03, 2012 @ 11:03:10
Okej, då missuppfattade jag ditt gästinlägg. Att PP ska hitta och driva frågor som tilltalar stora delar av befolkningen oavsett kön tror jag också på. Riktig jämställdhetspolitik (inte feminism), dvs samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön mm, tror jag i grunden är frågor som tilltalar kvinnor och män lika mycket. Jag läste ditt inlägg som att du ansåg att jämställdhet var en kvinnofråga.
May 03, 2012 @ 16:16:24
Nej! Absolut inte! Då var jag nog inte tydlig nog i texten bara. Min mening var att lyfta fram fler frågor som kan vara intressanta för såväl kvinnor som män som INTE är lika teknikorienterade. :)
May 03, 2012 @ 22:25:57
Sorry, men man kommer aldrig att nå breda lager med namnet “Piratpartiet”.. Jag har tidigare varit engagerad en hel del, men det är helt lönlöst att förmedla en rättvis bild av partiet när själva namnet får folk att tänka på finniga tonåringar som vill stjäla musik. Någon mer “allmänliberal” benämning hade varit så mycket bättre, men jag antar att det tåget har gått tyvärr..
Demokrati 2.0: Politik och religion och det därmed att ”välja sida”… « Sverige är inte världens navel!
May 30, 2012 @ 07:28:50
[...] Internet håller på att förändra folks syn på politik. [...]