Ber om ursäkt i förkant för arg drapa igen, både detta och mitt förra inlägg är lite uppgörelser med saker som jag inte för mitt liv kan förstå hur det ska gå att förändra. Vet inte om det är onödigt att skriva ur ett samhällsperspektiv, men nödvändigt för att släppa ut lite ånga.
Det är verkligen jätteobehagligt att så många tycker att våldtäktsoffer har nåt slags ansvar för att ha drabbats. Sitter och läser kommentarerna under artikeln i Aftonbladet och flera (alldeles för många) uttrycker nåt slags åsikt som går ut på det. Jag förstår det inte. Reagerade lite dessutom när jag såg en tråd på reddit, där en kille “ber” tjejer sluta använda yogabrallor på gymmet så han slipper “hamna i fängelse”. Liksom, va…?
Egentligen borde det vara skitenkelt att koppla ihop sin egna brist på ansvar med kvinnors, då eller, tänker jag lite torrt. “Om inte du kan hålla dig i styr, varför skulle kvinnor” ungefär. Jag är ganska trött på fejkade skillnader mellan kvinnor och män.
Varför handlar “borde veta bättre” inte om de som utsatt någon för en våldtäkt?
Och det värsta är att jag kommer antagligen att behöva muttra över denna ruskiga inställning för resten av mitt liv, för folk framstår vägra släppa sargen. En del kopplar det till och med till en rättvisefråga, ironiskt nog, att kvinnor har det så jävla förspänt så alltså ska man inte göra något åt det, filibustrar tills inga attitydförändringar sker.
Men alla män då? Som framställs som otänkande djur för deras sexualdrift är så jävla obönhörlig och självkontroll är omöjlig? Jag vet att många stör sig på den bilden av män som fan, och ÄNDÅ obstruerar när ämnet är på tapeten. Använder det till och med som ursäkt för att slippa bry sig om det, många gånger utan att ens fatta att vad de gör är att bevara status quo, som de ju själva inte är nöjda med.
Män, som till och med ska vara lite tacksamma, sådär, som får sex. Härlig stämpling att växa upp i. Vad sägs om de förtvivlade män som hållts fångar som “sexslavar” hos en kvinna i Tyskland? När det rapporterades om användes knappt ens ordet våldtäkt, t.ex.
En kompis till mig blev våldtagen. Han trodde att han hängde med på en kul efterfest, men blev våldtagen av några män, som “trodde han var med på det”. Gissa om han vågade anmäla det? Hur skulle han förklara, han som var man, att han utsatts för ett övergrepp? Han tyckte, helt felaktigt och precis som alla andra drabbade, att han fick skylla sig själv. Förövarna går fria att utsätta andra, om och om igen.
För att vi, i samhället, vägrar lägga ansvaret på de som våldtar. För att vi envisas med att upprätthålla stereotyperna, skämtar om det, och lägger grunden för en obehagligt förlåtande attityd mot övergrepp. På grund av stereotyper som i princip är påhittade, för att inte säga påtvingade på folk.
Skämta på du bara, lite humor ska man ju ha. Skitsamma vad du bidragit med för överjävlig situation till dina medmänniskor. Vifta sen bort det, med att göra jämförelser mellan äpplen och päron och indikera att det är de som drabbades som är ansvariga. Du är ren som snö, och så förbannat rättfärdig i alla lägen.
Jag ser de som, medvetet eller omedvetet, ursäktar våldtäkt som våldtäktsmänniskor. De fortsätter att sparka på de som ligger och upplever sig till och med ha rätt att göra det. Så bekvämt att påpeka att den som redan är nedbruten, har lättats att böja sig.
May 11, 2012 @ 08:14:48
Så du likställer en kommentarer på aftonbladet som ursäktar våldtänkt med en post på reddit där någon skämtar om att bli romantiskt involverad med någon som är mogen med ändå minderårig?
May 11, 2012 @ 08:18:58
Den grundläggande tanken för det exemplet är att det skulle vara så jävla svårt för en man att idka självkontroll. Det spelar ingen roll vad det är för ålder, hur de ser ut, eller har på sig – män är bättre än så, förutsätter jag. Eller menar du att män är så svaga, att de inte klarar av att hantera det?
May 11, 2012 @ 09:14:21
Nu var väl inte riktigt det jag skrev eller antydde. Jag försvarar bara reddit-posten och hävdar att syftet med den inte handlar om att påtvinga sig på någon.
May 11, 2012 @ 09:21:10
Jag tycker själv att jag är tydlig i postningen om hur stereotyper ligger där bakom och skvalpar, när det blir allvar av, men vill för säkerhets skull verkligen vara tydlig här i kommentarsfältet att det är det jag menar. Det jag försöker lyfta är både stereotypen som propelleras, att killar inte kan kontrollera sig, samt det där med att det är “kvinnors ansvar” att det är så. Jag tror inte att snubben skulle våldta kvinnor, jag tänker att han skämtar till det. Inget ont i det – men attityden förstärker stereotyper som är orättvisa för både män och kvinnor.
May 11, 2012 @ 09:42:38
Fair enough, vi tolkar just den posten på helt olika sätt.
May 11, 2012 @ 08:15:47
Håller med dig till FULLO! Ta ditt “manliga” jävla ansvar!
Jag blir SKITARG av att alltid bli inpetad i skaran “män” i detta fall.
För mig blir det helt absurt att “män” inte skulle kunna kontrollera sina handlingar. Hur långt ska vi då i så fall dra det? Får vi köra bil? Tänk om vi ser något i trafiken som triggar vår “drift” som vi inte kan kontrollera, det är ju en trafikfara! Ska vi får gå ute på gatan över huvud taget? Vem vet vilka drifter som får män att göra saker?
Hela våldtäkts-debatten är sjuk. Den utgår ifrån att män inte har kontroll över sig själva. Jag känner inte igen mig i den bilden ALLS. Fattar inte varför män accepterar resonemanget över huvud taget.
Har dock mina misstankar om att “vi” är FEGA KRÄK som inte VILL förändras för att det är JOBBIGT. Sjukt och pinsamt att debatten ens kan existera på denna nivå…
Blir ju tokilsken bara av att läsa det du skrivit… Håller med på alla punkter. Skäms att vara “man”…
May 11, 2012 @ 08:24:40
Jag känner igen känslan, händer ibland att jag skäms att vara “kvinna”, när det barkar ur åt andra hållet om hur vi “anses vara”. Men jag tänker att vi inte ska göra det, vi får väl helt enkelt fortsätta försöka föregå med nåt slags gott exempel, eller så.
May 11, 2012 @ 09:16:13
En anledning till denna attityd hos offren kan vara att den gör att man slipper erkänna för sig själv att man utsatts för ett övergrepp; det skulle få en att känna sig väldigt maktlös, vilket är långt ifrån trevligt.
Vi pirater vet det väl. :) (Om än i ett annat sammanhang.)
May 11, 2012 @ 09:24:27
Jag förstår inte riktigt vad du menar, utveckla?
May 16, 2012 @ 11:43:33
Jag tror han kan mena att det är enklare att tala om för sig själv att man blev “biten av en galen hund” än att “man blev våldtagen”.
Offer för övergrepp (oavsett av vilket slag) gör så gott som alltid någon form av rationalisering för att inte hela tiden bli påmind om det man råkat ut för.
När det gäller oss “pirater”…Ta FRA/DLD exempelvis…jag kan under mitt dagliga liv normalt försöka undvika tänka på det faktum att staten i effekt har rivit upp min dassdörr, monterat upp en kamera riktad inåt, och försäkrat mig om att “den bara används i nödfall”. Så snart jag fäster blicken och tankarna på den hitåtriktade linsen blir jag illasinnat påmind om att mitt “privatliv” till stor del upphört att existera.
På samma sätt förtränger offer för övergrepp ofta sina upplevelser. Och man kan inte klandra dem då den frustration och maktlösheten de får leva med kommer tillbaka varje gång de låter tankarna vila på övergreppet i fråga.
Det här är inte menat att jämföra våldtäkt och påtvingad övervakning. Men som pirat tror jag i det minsta att jag KAN sympatisera med hur en flicka skulle känt sig om någon hade slitit kläderna av henne och tvingat henne gå naken över skolgården i en hård nollning exempelvis.
May 11, 2012 @ 20:27:20
Man kan utveckla ‘empati’ eller nåt liknande ganska sent, särskilt män kan vara sena – och inte psykopater eller psyko… som de verkade vid tillfället (15-16-17-18), sägs av vissa inom området(ungdomspsykologi,ungdomspsykiatri). Hjärnan är ju inte fullt utvecklad, så varför inte? Hos få. Sen massa socialt och mest, tror jag, omgivning, kompisar, hierarki. Det går att få folk till mycket ont i t ex krig. Yttre påverkan är nog ofta bov när
Handlingar är självklart lika onda och skadliga oavsett förövaren.
Men jag tror det är ganska vanligt (iaf inte ovanligt) att många skäms för vad de har gjort som yngre, utan att det tas upp.
Men det krävs dåligt omdöme och dåliga rådgivare för att svara som Romney när det uppmärksammas.
Handling är handling, samma, oavsett uppsåt. Offret borde alltid vara huvudperson. En av oss medborgare har utsatts för brott, vad kan vi göra?
May 11, 2012 @ 20:40:06
Allstå, hos ungdomar krux. Men om nån säger *gråt*, dom var dumma. Eller: jag tror att jag blev våldtagen.
Så är nog den officiella inställningen idag vad den borde vara praktiskt.
Sen bör det naturligtvis utredas vad som egentligen hänt.
Mycket ligger hos föräldrarna, och det är kanske många av dom som klarar sig bättre. De utan eller med frånvarande, fysiskt eller psykiskt, kanske klarar sämre. Men alltid fall till fall. Fördomar och färdiga regler hos soc. kan slita sönder ett barns hjärta.
jaja
tror jag gjort min point. Förståeligt
om än lite slarvigt
Social Blindskrift med Lödkolv -Burn-A-Dot- « Kungabloggen
May 22, 2012 @ 13:58:20
[...] och Grevinnan Jill Bernadotte af Wisborg Fru Dagmar von Arbin H.M. Drottningens familj HMS M-A Opassande Opus Grandi Mr. Ralf de Toledo Sommerlath och Mrs. Charlotte de Toledo Sommerlath Mr. Thomas de [...]
May 31, 2012 @ 14:01:44
Som vanligt har kön en rätt litet förklaringsvärde. De flesta våldtäktsmän tillhör en liten grupp personer karaktäriserad av utomeuropeiskt ursprung, missbruksproblem och personlighetsstörningar.
Jag tror att PK-ismen delvis ligger bakom problemet. Vi och dom existerar ju inte så därför är det bara män i största allmänhet. Och då blir teorin om stereotyper intressant. Men de flesta våldtäktsmän är helt missanpassade och stereotyper fungerar bara på folk som är anpassade, som orienterar sig efter normen.
Människors olika värde – a lá Kungabloggen « global governmentality
Aug 07, 2012 @ 12:59:46
[...] M-A Opassande Opus Grandi Mr. Ralf de Toledo Sommerlath och Mrs. Charlotte de Toledo Sommerlath Mr. Thomas de [...]