Göran Widham skrev igår ett inlägg, där han skriver:

Den sista gruppen jag tänkte tala om är de som inte bara vill ändra lagen utan också vill stödja den olagliga fildelningen på varje tänkbart sätt. Det är de som hjälper till att hålla igång sajter som Tankafetast och The Pirate Bay. Det är de som cammar filmer, rippar DVD:er och skapar orginaltorrenter.

http://fridholm.net/2013/03/05/om-att-dra-alla-over-samma-kam/

Just det där med "varför piratkopierar folk och gör det tillgängligt" har nog lika många anledningar som människor som gör det. Jag tänker att det framför allt — och ganska övergripande — handlar om sociala anledningar. Och att det nånstans handlar om att någon är ett fan, och vill att andra ska se vad det nu kan handla om.

En socialiserande faktor finns nog även bland s.k. scen-grupper, som man kan hitta i fildelningsnätverken. De kan ha nördat in sig på tekniska grejer och vill visa varandra vad de åstadkommit. (Flera scengrupper är starkt emot fildelning, till och med, och blir förbannade när de ser sina releaser på stora fildelningssidor, ska sägas.)

Själv har jag rippat filmer av lite äldre datum, som jag delade med mig av till en tajt grupp för flera där hade missat såna pärlor som Bladerunner eller Brazil exempelvis. Det blev som en grej, att "utbilda dom", eftersom de inte hade något intresse av att se filmerna genom att betala för dom – och inte riktigt fattade storheten.

Sen har vi såna som den här farbrorn i New York som ville göra något hyggligt för soldater som är posterade internationellt: http://www.nytimes.com/2012/04/27/nyregion/at-92-movie-bootlegger-is-soldiers-hero.html

Det är i det sociala sammanhanget som något blir intressant och sticker ut, rent allmänt. Det är där som nyfikenhet och intresse odlas och varför många pekar på den oerhörda marknadsföringspotentialen som bor i fildelningsnätverken. Går du in på forum vill alla "dela med sig av saker". Om det så handlar om nåt fint man sett på stan, en renovering hemma, berömda foton, tv-program eller filmer. Man vill dela sina upplevelser och fylla på med feedback genom att höra andras.

Nånstans är det helt naturligt att det är så, men man tänker nog inte så ofta på det. Det är inte alls konstigt att industrierna gärna vill använda sig av "virala egenskaper" när de marknadsför grejer.

#opassande  

Embedded Link

Om att dra alla över samma kam | Sagor från livbåten
En av reaktionerna på de senaste dagarnas Nordkorea-lulz av The Pirate Bay gjorde att vissa tyckare som vanligt inte kunde hålla isär Piratpartiet och The

Google+: View post on Google+

Post imported by Google+Blog. Created By Daniel Treadwell.