Jag har roat mig med att ta lite kort på olika kampanjaffischer, lite kul att se hur andra partier lagt upp sina kampanjer, med tanke på att jag varit med och tagit fram Piratpartiets. Det här är inte en fördjupad analys av hela kampanjstrategier, utan spontana tankar jag slogs av, första gången jag såg dem.

IMG_3565Den första jag stötte på var Folkpartiets, som kändes märkvärdigt inaktuell. Jag tror jag fattar själva tanken, omfamna EU eller något sådant. Men jag kommer på mig själv med att bli lite “precis”. Ja, vi har ju redan sagt “ja” till Europa. Antagligen är det för att jag tycker vi förvaltar våra möjligheter i EU lite dåligt som jag dessutom läste in nån slags… “säg ja, annars…”-nyans i det hela som känns lite obekvämt. Ser inte Björklund lite… eeeevil ut, på bilden dessutom? Nej, kan jag inte låta bli att tänka. Nej. Lattjo hur en kampanj kan slå an såna strängar.

__

IMG_3567

Moderaternas affisch här tyckte jag var riktigt bra. Här handlar det liksom inte om att jag håller med det som skrivs, utan att jag faktiskt ges möjlighet att förstå något om EU-politik — beslut tas på annan plats som påverkar mig i vardagen. Utan att man annars tänker på det. Om man ska säga något kritiskt så är det väl kanske det där med “där”. Nu behövs det sägas för att få fram poängen, men nånstans är ju EU här också. En psykologi som blivit något av ett problem, att vi inte känns som EU. Men det är nog att nörda ner sig lite väl mycket, trots allt så reagerade jag positivt på detta. Jag var även lite grön av avund på hur mycket pengar det här andas. Väldesignat, med planerade fram och baksidor, på bra material, specifikt för att hängas upp på lyktstolpar. Åååh, den som ändå hade sån fin budget…
__

IMG_3569Den här kändes lite taskig mot Lars Adaktusson. Taggen som kändes lite mobbingbetonad mot stackars Lars, den mörka bilden och det nästan lite ledsna ansiktet… lite “skicka ner han till Bryssel som straff”-betonat. Jag är inte riktigt säker på varför, intellektuellt sett så är det ju helt okej tema, “jag är journalist och jag vill till Bryssel (som din politiker istället)”, men det andas lite “bli av med mig” och inte på ett roligt sätt. Nån skojade förresten, när jag la upp bilden på instagram, att det nog är bättre än en kristdemokrat på SVT, och det har väl kanske sina poänger. Men rent allmänt så tycker jag nog att kampanjen känns lite läskig. Och arg.

__

IMG_3575Jag blev lite förvånad över att jag upplevde den här som lite svår. Jag känner ju direkt att S vill förenkla budskapet, superenkelt, jobben är viktiga, det är deras grej. Men, jag tror det handlar om att jag börjat bekymra mig lite för det där med att man alltid ska ha en anställning. Till varje pris. Lite som att ens människovärde hänger ihop med att man är anställd och jobbar. Själv är jag en sån där som alltid jobbar, även när jag inte får betalt. Jag tror att många är så. Kreativa och “gör saker”, även om de nu inte lyckats få tag i ett jobb. Kul att börja fundera på filosofiska saker rent allmänt, även om det nu antagligen inte riktigt var meningen. S har även dom en väldesignad kampanj, med det där med fram- och baksides-tänk. Pengar, pengar, pengar…

Det här är alla jag stött på hittills, får väl bli en ny postning när jag kommer förbi de andra partiernas affischkampanjer!