Har ni tänkt på att det alltid ska gå att tjäna pengar på folk? Ur individuella perspektiv är det ganska långt bort ifrån nån slags vardag, men ur ett samhälls- och marknadsperspektiv, så ska man alltid kunna tjäna pengar på folk. Ibland blir det jättetydligt, som det där som Amelia skriver om, att kvinnor av olika orsaker tydligen mår lite sämre på söndagskvällar och måndagsmornar och därför är utmärkta mål att kränga saker genom att sänka självförtroendet lite ytterligare och skapa ett behov.

Det spelas mexikansk musik när det ska krängas tacos i affären, det ställs saker som ska uppmuntra till spontaninköp när man köar till kassan. Vi är alla medvetna om det, men låter oss förföras, på gott och ont. Vår reflex är inte att förbjuda den här sortens strategier, det ingår liksom. Det är bra för samhället, eller nåt, att vi låter oss manipuleras utan att ställa till med bråk eller börja protestera. Vi nöjer oss på nåt vis med att veta om det, och försöka motstå det lite till mans av olika principiella skäl.

Andra gånger är det inte så tydligt. Spelreglerna är inte helt klara här, även om det nu finns nån slags reglering för hur reklam får se ut. Hur manipulation får fungera, har vi ju liksom ingen specifik mening om. Som sociala medie-plattformar, exempelvis. De flesta som hängt med något sånär i debatter kring sociala medier vet att när något är gratis är man själv produkten. Det finns någon slags balans av att “få något” för besväret, i det här fallet en social gemenskap eller så.

I slutändan handlar det om att man ska kunna tjäna något på ens medlemskap på vilken plattform det nu råkar handla om. Man kan välja att inte vara med, sa vi i många år, men det har inte varit riktigt sant de senaste åren. Det är ett högt pris att stå utanför social gemenskap.

Facebook, exempelvis, har nu börjat använda din webhistorik för att “bättre kunna anpassa annonsmaterial” till dig. Nu är inte vi nödvändigtvis konsumenter när vi besöker hemsidor, så det principiella övertrampet här är ganska rejält. Det kommer antagligen inte som en överraskning för de som följer Facebooks utveckling, det finns säkert många som redan nu surfar privat – det finns webbläsare som erbjuder den möjligheten. Andra, som jag, använder tjänster som Adblock, för att helt enkelt stänga av möjligheterna till direktreklam. Det är en hygienfaktor, som jag ser det.

Det finns såklart de som anser att man på något vis “lurar marknaden på pengar” som inte släpper igenom annonser. Det har till och med använts argument som går ut på att man på något vis beter sig omoraliskt som inte släpper igenom annonser. När plattformar som Facebook beslutar sig för att kika in på ens webbhistorik, är det inte många som pratar om moral. I alla fall tycks de inte ha några moraliska problem själva, med att ta den sortens beslut.

Vi är tämligen rättslösa när det gäller marknadens rätt att tjäna pengar på oss i det stora hela när det handlar om datainsamling. Det som görs för att öka kunskapen om hur vi manipuleras och styrs lever en ganska undanskymd tillvaro. När man dessutom kombinerar den här sortens datainsamling med samarbeten med NSA (och FRA) så behöver man fundera lite på konsekvenserna.

Stat och marknad har en direktlina in i ditt liv och det är nog på tiden att fundera över hur det borde regleras. Ännu så länge har all offentlig diskussion gått ut på hur vi medborgare måste ställa upp på att vara helt transparenta, både för poliser och marknad. Vi ska inte fildela, vi ska inte förhålla oss privata. Vi ska liksom inte ifrågasätta behovet av tillgången till våra data över huvud taget.

Allt är inte värdelöst i industrierna som byggs upp runt omkring oss, många tycker nog det är kanon att få specialerbjudanden från Ica. Men det tåls att fundera över vilka som kan ta sig in i våra liv via våra telefoner och datorer inte minst. Databrickan som öppnar porten kanske inte ensamt är värdefullt, men samlat till allt annat är det en guldgruva. Vänta bara tills ditt brandlarm kan lägga till information. Din bil är redan på gång att göra det. Vi behöver bli minst lika medvetna om detta som vi är om när mariachi-musik spelar i speceriaffären, om inte mer.

Nu tycker jag det är fin-fint med marknader som får fart på ekonomin osv — men jag tror det är dags att ställa lite krav på de industrier som använder oss som produkt, vare sig vi gått med på det frivilligt eller inte. Vi är nämligen helt rättslösa idag, och har ingen aning om vilka som tillgodogör sig vilka data. Eller i vilka syften. Eller som konstateras i nedanstående reportage – du är benägen att betala ett högre pris om du måste köpa en flygbiljett för att besöka din sjuka förälder.