Piraaater, piraaater, pirater

October 10, 2008 – 4:03 pm | by emma

Den här artikeln såg lite intressant ut, blev därför lite förvånad när den ledde in till den här artikeln istället. Det är kanske lite magnetiskt med The Pirate Bay i rubrikerna, så förstår om man vill dra lite på det. Men borde det inte stå något i artikeln om The Pirate Bay då? Något bara för syns skull åtminstone?

Tydligen har fler valt den rubriken — Idg gjorde det till exempel berättar Brokep på TPB, men de lyckades åtminstone nämna siten i början av texten. Nu angår inte den kommande lagstiftningen fildelningssiten så mycket som man skulle kunna tro av dessa mediala försök till samband.

Riksdag & Departement uppmärksammar att Ung Pirat snabbt växt och blivit Sveriges tredje största ungdomsförbund. Detta kan leda till att förbundet får en väldans massa pengar (allt är iofs relativt) i bidrag till verksamheten. Detta tycker Lars Gustavsson på IFPI är förskräckligt.

På måndag blir det piratbattle i Uppsala som har en hel del spännande namn att bjuda på.

* * *

Andra bloggar om: , , , , , ,

  1. 20 Responses to “Piraaater, piraaater, pirater”

  2. By Christian Engström (pp) on Oct 10, 2008 | Reply

    Jag är inte säker på om jag håller med om att The Pirate Bay inte berörs av piratjägarlagen. Om domstolen kommer fram till att de ägnar sig åt medhjälp i “kommersiell skala” (vilket inte är detsamma som kommersiellt), då kan TPB åka på böter varje gång Antipiratbyrån ber om information och de vägrar. Det kan mycket fort ruinera dem, i värsta fall.

    Det är möjligt att killarna bakom TPB kan klara sig ur det här på juridisk väg, men det är också möjligt att de inte kan det om lagen antas. Helt säker kan ju ingen vara förrän dom har fallit. Fast då är det ju så dags. :)

    Christian Engström (pp)s senaste bloggpost..Reinfeldt presenterar piratjägarlagen

  3. By AToTheK on Oct 10, 2008 | Reply

    Så då har Reinfeldt ljugit igen? Lovade han inte dyrt och heligt att inte jaga en hel svensk generation? Fast detta hör kanske ihop med “informations” bladet som skickats ut i skolorna landet över att det är fel att ladda ner.

  4. By Joacim on Oct 10, 2008 | Reply

    Som signalist i försvaret under en allt för lång tidsrymd har jag fått försvarets egen paranoia träning inom allt som rör teknikneutrala kommunikationer. Ja, jag jobbar delvis på posten så jag ÄR teknikneutral… Detta säger jag som förklaring till min följande lösa och paranoida fråga:

    Det kan väl inte vara så enkelt att regeringen försöker flytta fokus från FRA igen? Om det inte går att bortförklara så hitta på något mer idiotiskt som flyttar fokus från den första dumheten?

  5. By emma on Oct 10, 2008 | Reply

    Lite taktik och strategi lär väl ligga bakom ganska många beslut, så sådär jättelångsökt är det nog inte, Joacim.

  6. By Schonke on Oct 10, 2008 | Reply

    Fördelen för TPB är att de inte är registrerade som varken företag, organisation eller något annat. Sen har de dessutom servrarna placerade utomlands och skulle därför kunna anses bedriva verksamheten från ett annat land och därför inte lyda under svensk lagstiftning.

    Och nejdå, Reinfeldt ljög inte, han talade bara Nyspråk igen. Han sa aldrig att de inte tänkte låta andra jaga en hel ungdomsgeneration.

  7. By Sören on Oct 10, 2008 | Reply

    Lösningen är egentligen skitenkel.
    Sätt ner priset på en cd eller dvd till en tredjedel av vad de kostar i dag. Då kommer fildelning sannolikt att nästintill försvinna av sig själv.
    Det är ju trots allt roligare att ha en original skiva med fodral, framför en fil på datorn.
    Någon kvalitetsförsämring behöver det inte bli tal om.
    Vi ska bara ha några feta svin inom cd och dvd branschen att inse att de kanske kan nöja sig med en 30mio kr villa på rivieran istället för en 60mio kr dylik.
    Måste kännas skönt att sitta och veta att ens förmögenhet är snuvat ur tonårtjejers veckopeng.
    Ni kan tacka er egen girighet för att fildelning typ TPB har uppstått.
    När ni nu sitter och spyr upp galla av indignation för att den feta grenen, ni skamridit i allt för mänga år, håller på att sågas ner, kom då ihåg.
    Det var ni själva som började.

  8. By Jonas B. on Oct 10, 2008 | Reply

    Nyspråket känner inga gränser. FRA-lagen innebär inte massavlyssning, och detta innebär inte att förfölja en hel generation.

  9. By Schonke on Oct 10, 2008 | Reply

    Sören; Jag personligen tror inte att fildelningen hade minskat om priserna på CD- och DVD-skivor hade minskat, däremot är jag övertygad om att försäljningarna av dessa hade ökat markant eftersom folk haft möjlighet att spendera sin årliga skivbudget på fler skivor och haft större möjlighet att stödja fler artister istället för en.

  10. By West on Oct 10, 2008 | Reply

    “Det är ju trots allt roligare att ha en original skiva med fodral, framför en fil på datorn.”

    Jag är inte så säker på att jag håller med dig om det Sören, i varje fall inte när det gäller cd. Jag väljer en fil på datorn framför lagringsmedia från 80-talet vilken dag som helst i veckan, hur snyggt designade fodralen än är… ;)

    Wests senaste bloggpost..Några ord om ni vet vad

  11. By Sören on Oct 10, 2008 | Reply

    Kan ligga något i det. CD är ganska åldersstigande och förmodligen på väg ut till fördel för nytt.
    Det tycker jag iofs är ganska synd, men man måste ju hänga med.
    Något som CD och DVD industrin kanske borde anamma. De verkar bakåtsträvande hellre än att utnyttja det nya.
    Vi som själv har lite ålder minns när kassettbandet kom i början på sjuttiotalet. Då jämrade skivindustrin också och målade upp scenarion där alla kopierade och ingen köpte skivor. Med fakta i hand i dag vet vi att de sålde skivor som aldrig förr i stället.
    Den gången var priset kanske befogat då en LP-skiva var ganska dyr att framställa.
    En CD eller en DVD kostar inte en bråkdel så mycket och en prissänkning borde vara logik för nybörjare.
    Jag spelar i ett band och för några år sedan gjorde vi en skiva. Att få ett skivbolag att ge ut den var ju bara att glömma då vi varken var snygga, unga eller mainstream.
    Dåliga mjölkkor för industrin mao.
    Vi finansierade själv en liten upplaga på 1000 ex.
    Gjordes av ett tyskt företag. Vi skickade master-cd + cd med layout för fodral/inlägg. Skivorna vi fick tillbaka var helt professionella och kostade oss 2kr st!!!!!!!!
    Vi sålde dom för 40kr och kände oss som tjuvar.
    Va e de en CD kostar i dag?

  12. By Ahruman on Oct 11, 2008 | Reply

    Joacim m.fl.: den här lagen har förberetts under lång tid – det bakomliggande EU-direktivet är från 2004 – och vi visste att den var på väg.

  13. By Anders Troberg on Oct 11, 2008 | Reply

    Apropå nyspråk, när Lars Gustavsson säger “Staten ska inte stimulera verksamhet som uppmanar till lagbrott” så säger han egentligen “Staten ska inte stimulera verksamhet som uppmanar till lagändringar som IFPI inte gillar”.

    Egentligen borde vi lägga upp en site där vi systematiskt skjuter ner alla sådana felaktiga uttalanden…

  14. By WysiWyg on Oct 11, 2008 | Reply

    Jag tycker att lagen, eller iaf iden bakom lagen, är strålande. Vi borde applicera detta på fler områden. Tänk vad effektivt medborgargarden skulle kunna sköta utredningar om t.ex. mord och misshandel.

    “Han var ca 1.80, mörkt hår och svart munkjacka”
    “Jag vet precis vem det är, vi slår ner honom”

    Snabbt, effektivt och behöver inte ta några resurser från staten. Tja, om man bortser från den massiva ökningen av folk som skickas till akuten/bårhuset dårå…

    (och för er som inte förstod det så var jag sarkastisk)

  15. By Sören on Oct 12, 2008 | Reply

    Håller helhjärtat med ovanstående talare, Teflonminne.
    Synd o skam att våra makthavare ställer upp och agerar lakejer för dessa typer.

  16. By Anders Troberg on Oct 12, 2008 | Reply

    “Jag är inte säker på om jag håller med om att The Pirate Bay inte berörs av piratjägarlagen. Om domstolen kommer fram till att de ägnar sig åt medhjälp i “kommersiell skala” (vilket inte är detsamma som kommersiellt), då kan TPB åka på böter varje gång Antipiratbyrån ber om information och de vägrar.”

    Så ideell verksamhet i kommersiell skala blir kommersiell? Det innebär att tex Linux, Frälsningsarmén, OpenOffice.org eller Amnesty International blir kommersiella. Jag köper inte riktigt resonemanget.

  17. By WysiWyg on Oct 12, 2008 | Reply

    Nu missförstår du Anders. Saken är den att lagen pratar om verksamhet i “kommersiell skala” (vilket de flesta tolkar som “stor skala”, även om ingen riktigt verkar veta), inte att verksamheten ska vara kommersiell.

    Så nej, det innebär inte att de du räknar upp blir kommersiella, men det innebär att de agerar i “kommersiell skala” (förmodligen) eftersom de har så många medlemmar/användare.

  18. By Anders Troberg on Oct 12, 2008 | Reply

    OK, men om man tittar på företaget jag jobbar på, där vi säljer våra programvaror i antal som kan räknas i tiotal. Är vi då inte i en kommersiell skala?

    Det skulle vara väldigt intressant att se en domstol definiera begreppet…

  19. By WysiWyg on Oct 13, 2008 | Reply

    Fast så konstigt är det inte. Målet är ALLTID att sätta dit TPB, så TPB skulle alltid på något sätt bli “i kommersiell skala”.

    Men ja, jag är lite irriterad på alla dessa odefinierade ord.

  1. 2 Trackback(s)

  2. Oct 11, 2008: Vi lever i en diktatur » Teflonminne
  3. Oct 14, 2008: ICMPECHO · EU IPRED1 directive to be enforced in Sweden

Post a Comment

CommentLuv Enabled