Kulturarbetarna som håller uselt låg nivå i IPRED-debatten

November 13, 2008 – 8:31 am | by emma

37 “stjärnartister” har signerat en debattartikel i DN. Man är rädd för hatmail, minsann, och verkar inte skänka en sekunds tanke på hur hatiska de själva framstår med detta och andra notabla inslag i debatten. Det är alltså helt okej att anklaga miljoner svenskar för att vara moraliskt underlägsna, tjuvaktiga och lite allmänt icke-värda någon form av respekt, trots att debatten håller en hög nivå från de anklagade.

Sen struntar de i att ingenstans där systemet finns infört har några pengar landat hos artister, tonsättare eller andra kulturarbetare, och fokuserar helt på att det måste gå att förnedra fildelare och offra rättssäkerheten. Eller att ett stort antal oskyldiga människor dragits in i en rättskarusell som mer eller mindre förstört deras liv (om de anklagade varit vid liv, vill säga), eftersom det numer är de som anklagas som måste bevisa sig vara oskyldiga.

Skamligt av kulturarbetarna, när det till och med finns facit för att det är så det går till. Finns någon av dessa artister på några fildelningsnätverk, föreslår jag att de straffas genom att plockas bort därifrån. Varför promota dem, liksom? Men jag antar att inte många finns där, eftersom en del inte känns överdrivet aktuella. Exemplarframställningen är död, och vi ska piskas för det, anser de.

Riksdag & Departement skriver att EUs terroristlag ska röstas igenom inom kort. Där kriminaliseras uppmaningar till att genomföra terrorbrott, och tankarna glider över till vad som kommer att anses vara en dylik uppmaning. Fildelare framställs ju exempelvis vara jordens avskum, kanske lagen kan komma att vara behjälplig inom det området, om svenska kulturarbetare får bestämma? Jag hade tänkt att fråga när det skulle bli dags med offentlig prygel för fildelare, men så kom jag ihåg att det faktiskt ingår i IPRED-lagen att man måste betala för en annons och hänga ut sig i media när man blivit anklagad. Så det behövs väl inte då.

Klokbok skriver skitroligt om hur fildelning går till, förresten, behövde ett gott skratt efter den bedrövliga starten på morgonen. Rick redovisar lite siffror över hur IPRED-direktivet misslyckats i föresatsen att minska fildelning i Finland dessutom.

Uppdatering: Förresten, äger Niklas Strömstedt rättigheterna på alla bilder och filmer som finns på hans blogg?

* * *

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

  1. 54 Responses to “Kulturarbetarna som håller uselt låg nivå i IPRED-debatten”

  2. By Andreas on Nov 13, 2008 | Reply

    Skickade följande kommentar till Peter Englunds blogg, återstår att se om han vågar ta in den…

    “Hej Peter, och grattis till de fina recensionerna!

    Jag vill dock passa på tillfället och beklaga att jag inte kommer läsa boken, eftersom jag inte vill stödja en person som förordar en samhällsordning som tillåter privata företag att på ytterligt vaga grunder utöva utpressning mot enskilda.

    Jag syftar förstås på den debattartikel som du och 36 andra kulturpersonligheter undertecknat som publiceras i dagens DN. Den är full av felaktigheter och rena lögner, men låt mig få ställa en enda konkret fråga: hur kan du, med din intellektuellt oantastliga bakgrund, med din underskrift ansluta dig till uppfattningen att rättssäkerheten skulle bli större av att man öppnar för ett civilrättsligt förfarande med omvänd bevisprövning, där multinationella företags juridiska resurser ställs mot enskildas, jämfört med nuvarande ordning med ett straffrättsligt förfarande?

    Jag utgår från att du känner till att ägaren till ett öppet trådlöst nätverk med liggande förslag kommer kunna krävas på enorma belopp för saker som vederbörandes granne gjort.

    Jag avstår från billiga poänger med tanke på din bakgrund på FRA - vill bara avsluta med att påpeka att jag aldrig skulle få för mig att tanka ner en bok från nätet eftersom den tredimensionella förlagan är så ytterligt överlägsen.

    Jag beklagar bara att de decimeter i bokhyllan som upptas av Englundska alster inte kommer växa mer.”

  3. By Mats on Nov 13, 2008 | Reply

    Skulle vara intressant att veta hur mycket statliga (skattefinansierade) bidrag dessa personer mottagit under sina liv, tänker på pengar via Svenska filminsitutet, statsfinansierade teatrar, musikspelningar på subventionerade stadsfester, Folkets Park och gud vet vad mer. Dags att reklamfinansiera Melodifestivalen?

  4. By Mary on Nov 13, 2008 | Reply

    Nåväl det är bara att bojkotta dem och söka rätt på andra artister.

    Oj, var tog publiken vägen. Det är bara mamma kvar här.

    (Jag ska iväg en stund, fixar länkar senare)

    Marys senaste bloggpost..När publiken försvinner är ni ensamma kvar…

  5. By Jeffer on Nov 13, 2008 | Reply

    Människans intellektuella begränsningar är ibland så tydliga. Inte ens de bästa är tillräckligt smarta för att förstå allt.

    Peter Englund som är en lysande och intressant historiker borde ju veta bättre. Det som händer nu har hänt tidigare i historien. De statsbärande tvingas ge efter för folkets extralegala aktiviteter och göra formellt lagligt det som folk ändå gör som en naturlig del av vardagen.

    Ett exempel är feodal- och merkantilsystemen med sina skrån och kungliga privilegier som bromsade handel och frivilligt utbyte. Människorna ville ha det bästa och det billigaste oavsett priviligiebrev, monopol och tullstationer. Extralegala aktiviteter blomstrade genom egetutförande och smuggling. Privilegieägarna genomdrev allt hårdare straff. I Frankrike blev “förbrytarna” hängda eller sönderbrutna på hjulet. Men det hade ingen annan effekt än att vara en ytterligare grund för franska revolutionen.

    Lösningen var liberalism och frihandel!

    Se vidare: Hernando de Soto - The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else

  6. By Mats on Nov 13, 2008 | Reply

    Mary, hur bojkottar man dem när de lever på skattepengar?

  7. By Oscar Swartz on Nov 13, 2008 | Reply

    Emma, i samband med Kronofogdens intrångsundersökning hos Bahnhof när de misstänkt att någon huserade en server med film och musik där spred Hollywood medvetet helt bisarra lögner. Bland annat lät de “läcka ut” ett falskt dokument där man sa att träningsmanualer från terroristgruppen Gula Brigaderna hittades på servrarna. Hollywood har ju fantasi i alla fall. Gula Brigaden var ju Gustaf II Adolfs elittrupp. Gessle och gänget har företrädare som använder både barnporr och terrorism för att upprätthålla sina privilegier i nätsamhället trots att tekniken är ny och en total omreglering borde ske.

    Oscar Swartzs senaste bloggpost..Kulturarbetare missförstår: Exemplarförsäljning död

  8. By Nickebo on Nov 13, 2008 | Reply

    Som musikkonsument utan några som helst bindningar till upphovsmännen måste jag ju ändå konstatera: det är ju självklart så att ni förespråkare för fildelning vill ha gratis tillgång till andras verk. Sedan spelar det ingen roll vilka argument ni använder. Var ärliga istället och erkänn att ni inte vill betala för det ni konsumerar.

    Själv väljer jag att skaffa mig så mycket musik som min ekonomi tillåter och avstår resten. Precis som måste gälla för min övriga konsumtion.

  9. By scaber nestor on Nov 13, 2008 | Reply

    Det har dykt upp en grupp på facebook som nog kan göra IPRED-förespråkarna ännu mer nervösa.

    Mediebojkott 2008.

    Musikindustrin måste räddas - från sig själv. Branschen har tappat all fokus på sin viktigaste tillgång, nämligen kunderna.

    Företrädare för STIM och IFPI ser fram emot att själva kunna jaga fildelare. Samtidigt är de höga priserna på film och musik en av orsakerna till att försäljningen går ner. Det dåliga utnyttjandet av Internet som försäljningskanal en annan. Vilket branschen blundat för i många år - och fortsätter att blunda för.

    Det är dags att visa musikindustrin att det faktiskt är vi, kunderna, som genererar deras intäkter. Det kan vi göra genom att inte lägga en krona på vare sig film eller musik under julhandeln 2008. En kort men riktad insats, som känns men inte skadar.

    Från oss alla, till er alla.

    http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=96215050356&ref=ts

    scaber nestors senaste bloggpost..Mediebojkott 2008, dags att visa mellanhänderna att det är köparen av kultur som bestämmer utbudet.

  10. By Nickebo on Nov 13, 2008 | Reply

    139 kr för en ny CD inkl.frakt på Cd-wow, är det orimligt?
    Vem som tjänar vad på intäktssidan är väl helt irrelevant.
    Själv tycker jag det är helt ok och har kanske råd med 5cd/år.
    Det är bara att gilla läget. Precis som med alla andra inköp måste de begränsas av min ekonomi.

  11. By PiratJanne on Nov 13, 2008 | Reply

    @Nickebo

    Hah! Jag var själv med när Emma i måndags la ut 1500 spänn på att köpa in tre TV-serier och en bok. Och hennes film- och tv-serie arkiv hemma är helt otroligt. Och då pratar jag alltså bara om köpefilm och köpetv.

    Det handlar inte om att vi vill ha allting gratis. Om du tror det så har du verkligen missförstått… tja… allt.

    PiratJannes senaste bloggpost..Digitala konstigheter

  12. By Pawel on Nov 13, 2008 | Reply

    du bemöter inte något av det de skrivit utan uppmanar bara till mer hat mot dessa artister- konstruktivt.

  13. By x12nisse on Nov 13, 2008 | Reply

    En tjyv är en tjyv är en tjyv.
    Ni som lipar över detta lagförslag lipar egentligen över att ni kan mista möjligheten att kunna tjuva på någon annans imateriella rättigheter.
    En tjyv är en tjyv är en tjyv.
    Integritet, my ass…

  14. By PiratJanne on Nov 13, 2008 | Reply

    Mer hat? Var nånstans har du hittat hatet mot dessa artister?

    Och jag håller verkligen inte med om att Emma uppmuntrar till hat (oavsett om det har funnits innan). Hon håller inte med mo deras påståenden om oss som har en annan syn. Om det är nån i det här som haft starka uttryck så är det ju artisterna i artikeln.

    PiratJannes senaste bloggpost..Digitala konstigheter

  15. By emma on Nov 13, 2008 | Reply

    Tack janne! Ja, låt oss inte dras med i träsket av att bara spruta ur sig okvädingsord. Respekt förtjänas, och så länge man inte bemöter sakargumenten, ja, då har man en bit kvar.

    Oscar; poäng. Jag snuddade vid tanken att ta upp det, eftersom precis som du säger det använts i omgångar. Det blev mycket nog, så att säga, men kanske värt att lyfta upp återigen.

    Andreas; jag förstår precis din inställning och har lovat mig själv att inte köpa något svenskt framöver. Det innebär således att jag inte kommer att ladda ner något svenskt heller, om det nu är någon som skulle tro det. Boken jag köpte i måndags var av Neil Gaiman, för övrigt, som är kompis med sina fans.

    Jeffer; när jag snackar runt med kompisar verkar just Peter Englund vara orsak till lite större besvikelse i jämförelse med de andra signaturerna. Normalt sett skulle jag ha försökt ta reda på varför han har så många anhängare, men det får väl vänta lite, helt enkelt.

  16. By Jeffer on Nov 13, 2008 | Reply

    Pawel

    Upphovsrättskartellen har aldrig bjudit in till en förutsättningslöst intellektuellt utbyte om upphovsrättens grund och tillämpning, där man utgår från ett brett samhällsperspektiv.

    Resonemangen har alltid varit deklarativa och diktatoriska med massiv lobbyistpåverkan på statstjänstemän och politiker, som manipulerats att inte längre stå på medborgarnas sida.

    Den ensidigheten gör alltfler, alltmer förbannande.

    Du säger att Emma inte bemöter er sida. Vi har inte gjort något annat. Men från din sida finns ingen som helst signal till dialog. “Kompromisslös” som lobbyistentusiasten Cecilia Wikström uttrycker sig.

    Pawel - du kan ju försöka få din sida att komma med något konstruktivt. Det har aldrig hänt, aldrig någonsin!

  17. By Welder on Nov 13, 2008 | Reply

    @x12nisse
    En tjyv är mycket riktigt en tjyv, och en polis är en polis. Utom om IPRED går igenom, då en advokat plötsligt blir en polis, som kan bötfälla dig för att han _tror_ att du gjort något. Om du tycker att det är OK kanske du kan flytta till något land som redan har en sådan lag, så stannar vi andra kvar här och låter bli att införa eländet.
    IPRED-bråket handlar inte om kopiering. Det handlar om rättssäkerhet.

  18. By Mikke on Nov 13, 2008 | Reply

    Det är ganska roligt denna inställning som man möter “erkänn att ni inte vill betala för det ni konsumerar.”
    Denna inställning orsakade förvåningen när det visade sej att TPB behöll “Arboga-förundersökningen” från trackern pga ideologiska själ.
    Folk blev så förbannade och förstod ingenting. VAFAAAAN?- TPB är ju bara till för så att vi kan ladda hem gratis musik och film.

    Man verkar inte ha förstått att detta är en ideologisk fråga. All information vill vara fri.

    / Mikke

  19. By Rikard on Nov 13, 2008 | Reply

    It’s the final countdown!

  20. By Manne on Nov 13, 2008 | Reply

    Free speech for the dumb? 8D

    Synd att Harrison och Englund skrev under stjärnartisternas upprop bara :s

  21. By HR on Nov 13, 2008 | Reply

    Hehe, Per Gissle gillade jag en gång i tiden.

    Menar han att jag skall spola ner flera år av min ungdomstid i toaletten, för det är ju dagens unga som han vill bura in alternativt stämma till existensminimum.

  22. By Lars-Erick on Nov 13, 2008 | Reply

    konstaterar att trollen sprider sig…

    Vi vill betala för det vi vill ha.
    De artister som protesterar mot våra protester, de är tydligen ganska pengarika … och de går skivbolagens och mellanhändernas ärenden.

    Lite funderingar om detta på .
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/11/om-kultur-klokhet-och-om-riksdagens.html

    Lars-Ericks senaste bloggpost..Om kultur, klokhet - och om riksdagens uppgift och ansvar.

  23. By Pawel on Nov 13, 2008 | Reply

    Jeffer, “min sida” behöver inte vara konstruktiv. Det du säger är likvärdigt med att nån skulle ta hela din månadslön och säga att om du bjuder in till ett förutsättningslöst intellektuellt utbyte om argumenten för varför du skulle få tillbaka den så kanske du kan få tillbaks en del.

  24. By Cobb on Nov 13, 2008 | Reply

    Jag håller med Mats… Om IPRED antas bör alltså artisterna kunna leva på sitt arbete enlig dem själva. I och med detta skulle alla dessa artister genast bli av med de statliga bidrag och subvensioner som de tillskansat sig. I framtiden borde följande gälla: Om statliga bidrag skall utgå till någon film eller författare så skall resultatet vara fritt tilgängligt för skattebetalarna.

  25. By Nyheter24 on Nov 13, 2008 | Reply

    Tycker ni som Bard eller Wiklund?

    http://nyheter24.se/noje/film_tv/49615-wiklund-om-att-ladda-ned-film

    Nyheter24s senaste bloggpost.."Sluta prata juridik – prata musik"

  26. By Jeffer on Nov 13, 2008 | Reply

    Pawel

    Tråkigt för er - att ni inte tycker ni behöver vara konstruktiva.

    Den “svarta pedagogiken” som påverkansmetod blir kontraproduktiv när motståndet blir tillräckligt stort. Ju fler ni kallar för tjuvar, desto fler motståndare kommer ni att få. Och tiden är ju knappast till er fördel…

    För övrigt vill jag rekommendera Lars-Erik ovan - hans blogg är ett föredöme i sansad konstruktiv analys. Kanske något att lära Pawel?

  27. By Nickebo on Nov 13, 2008 | Reply

    “Man verkar inte ha förstått att detta är en ideologisk fråga. All information vill vara fri.”

    Detta är väl bland de dummaste citat man kan läsa. Men oxå allt för vanligt.

    Information har ingen egen vilja utan är skapad av någon och kan brukas eller missbrukas.
    Att kalla fildelning ideologi gör ju inte saken mer rumsren. Inte heller att det finns tekniska möjligheter till fildelning.

  28. By Nickebo on Nov 13, 2008 | Reply

    “De artister som protesterar mot våra protester, de är tydligen ganska pengarika … och de går skivbolagens och mellanhändernas ärenden.” Det här var ju ett gångbart argument på Robin Hoods tid.

    Men det är inte mer OK att stjäla från någon välbärgad än från en utfattig artist som inte slagit igenom ännu.

  29. By Mary on Nov 13, 2008 | Reply

    Jag tycker alltså att det är poliser som ska jaga brottslingar. Alltså de tjuvar som det talas om att fildelare är. Inga civilpoliser alltså. Det finns lagar som reglerar upphovsrätten redan idag.

    De artister som fortfarande vill spela in på Vinyl är inte så många idag trots allt. Nu heter det internet… Just for information. Man får ta betalt på annat sätt.

    Marys senaste bloggpost..När publiken försvinner är ni ensamma kvar…

  30. By Jah Hollis on Nov 13, 2008 | Reply

    Hmmm, tycker mig ana en viss inkonsekvens här någonstans. Nu ska artister straffas genom att man ska plocka bort deras verk (i brist på bättre ord) från diverse fildelningsnätverk. När det gällde obduktionsbilder var det omöjligt att ta bort något från dessa nätverk eftersom det handlade om en “principsak”. Det stämmer inte riktig för mig där.

    Jah Holliss senaste bloggpost..Skyttegravskrig i fildelningsdebatten

  31. By Carl on Nov 13, 2008 | Reply

    Bra skrivet Emma! Jag tyckte personligen att debattinlägget i DN var hysteriskt roligt. Som CC-vänlig konstnär och musiker ser jag fram emot en “större” debatt om de här frågorna. Gärna i TV och i tidningar där “vanliga Svenssons” själva kan bilda sig en egen uppfattning i vilken sida som har rätt. Något som inte alls torde vara särskilt svårt om man ser till argumentationsnivån hos de två olika lägren.

  32. By Svaje on Nov 13, 2008 | Reply

    @Jah Holliss: Det är inte TPB som skall ta bort några saker. TPB har fortfarande inga möjligheter att stoppa fildelning av en viss fil. Däremot kan ju folk sluta att fildela saker från just de artisterna. Om publiken slutar leta och publicera filerna är de i praktiken borta från nätverken. Du misstog målet för uppmaningen.

  33. By emma on Nov 13, 2008 | Reply

    Nåja, det var nog jag som uttryckte mig lite illa där. Bra spaning, Jah, men som Svaje säger — poängen är att inte fildela dem helt enkelt.

  34. By Opassande on Nov 13, 2008 | Reply

    Sluta bortförklara er med argument som inte har med saken att göra. Stöld eller inte, ni har ingen respekt mot dom som skapar det ni ser eller lyssnar på.

  35. By David on Nov 13, 2008 | Reply

    En sak är klar, “kulturarbetarna” har ensidigt lyssnat på IFPI/APB. Och tyvärr är väldigt mycket lögner från deras sida.

    Vem säger att man ska kunna leva på det man arbetar med egentligen?
    Om jag anser mig vara artist, jag är med i STIM, men aldrig fått något svar på mina demos jag skickat till de stora skivbolagen, har jag ändå rätt att leva på detta? Om jag jobbar häcken av mig på mitt jobb, som artisterna anser sig göra, säger det någonting om att jag kan leva på det?

    Som “kulturarbetare” borde man vara stolt över att fildelas mycket. Folk som tycker att det jag gör är bra, kanske tom riktigt bra. Är inte det en känsla som är skön att ha? Jag hade gärna velat ha den “credden” även om jag inte fick betalt.

    Men för dessa “kulturarbetare” handlar allt bara om pengar. Vilket är väldigt synd.

  36. By Aware on Nov 13, 2008 | Reply

    Jag tycker personligen att man blandar ihop alstret med fysiska produkter. Jag menar, om det nu är upphovsrätten man vill värna om, betyder det att när man nu hårdlanserar Astrid Lindgrens barnfilmer på DVD inför julen, att jag som ägare till samma alster på gamla VHS-band kan kräva att få dem till kostnaden av mediet ? Sannolikt inte !

    ..eller om jag har Madonnas samlade verk, kan få hennes “Best of” gratis ? Sannolikt inte !

    Det är OK att sälja samma licens om och om igen, men inte att ladda ner en kopia på ett verk som man redan köpt ?

    Jag tycker hela denna debatt är krokig, eftersom man skiljt licensägaren från distributören kan man som konsument inte hävda sin rätt, distributören har inget ansvar för licens eller mediet, bara för “boxmoving”, konsumenterna har tröttnat, och då används jurister för att fixa symptomen, inte problemet.

    Att det dessutom blir “1984″ av alltihop är än värre.

    “The industry is broken, fix it”

  37. By Andreas on Nov 13, 2008 | Reply

    Jag kan konstatera att Peter Englund tydligen inte tyckte min kommentar ovan var värd att publicera eller svara på på sin egen blogg. Den var off topic i sammanhanget - det erkännes - men ändå. Känns ju bra att Emma finns i de lägena!

  38. By Emanuel on Nov 13, 2008 | Reply

    Starkt av artisterna att säga ifrån. Det kan ju anses som publikt självmord att tycka som dom gör i vissa kretsar, men jag tycker dom ska ha cred för att dom vågar.

  39. By Karbid on Nov 13, 2008 | Reply

    Mikke:
    “Man verkar inte ha förstått att detta är en ideologisk fråga. All information vill vara fri.”

    Ge mig då ditt kreditkortsnummer. Det vill bli fritt.

  40. By Karbid on Nov 13, 2008 | Reply

    David:
    “Vem säger att man ska kunna leva på det man arbetar med egentligen?”

    Om det konsumeras av mängder av människor, bör man rimligtvis kunna leva på det. Om det konsumeras lite grann, bör man rimligtvis få lite grann för det. Om det inte konsumeras alls ska man inte få någonting.

    Ett smart system skulle kunna vara att man betalar för det man konsumerar. Men det är väl en orimlig tanke.

  41. By WB on Nov 25, 2008 | Reply

    “”Vem säger att man ska kunna leva på det man arbetar med egentligen? /Som “kulturarbetare” borde man vara stolt över att fildelas mycket. “”

    David, a) leva på sitt jobb är inte rn rättighet - olika jobb olika lön. Snarare en fråga om marknadsekonomi, men den styrs INTE av att något “går” att stjäla. b) kulturarbetare? inte många som jobbar med musik som ser sig som kulturarbetare… Vissa av oss skiter i spridning. Vi vill hellre ha pengar än vara kända…

    WBs senaste bloggpost..[WB] - Vaticlowns…

  1. 14 Trackback(s)

  2. Nov 13, 2008: Silly really - eller skrämmande okunnigt?
  3. Nov 13, 2008: Kulturarbetarna kommer inte att tjäna mer | Svensson
  4. Nov 13, 2008: Delat inlägg | Basic personligt
  5. Nov 13, 2008: delade | Kulturarbetarna som håller uselt låg nivå i IPRED-debatten
  6. Nov 13, 2008: Törnebohms Hotspot » Blog Archive » Artister för IPRED
  7. Nov 13, 2008: Intensifier » Hyrsnutar, formatnihilism och integriteten
  8. Nov 13, 2008: Härmed lovar jag högtidligen att aldrig någonsin köpa en skiva av Niklas Strömstedt eller bok av Åsa Larsson mer | Kulturbloggen
  9. Nov 13, 2008: Cynism » En apelsin som är vissas hjärna
  10. Nov 13, 2008: Artisterna har rätt. Och fel. « G-Svampen - Magnus Orest hanterar sin skrivklåda
  11. Nov 13, 2008: Artister mot en ny digital värld at Deepedition
  12. Nov 13, 2008: opassande » Blog Archive » Kulturarbetare tjänar på att fildelas
  13. Nov 13, 2008: Rick Falkvinge (pp) » Lobbyns intellektuella kollaps
  14. Nov 14, 2008: IPRED — en vattendelare? at andra sidan
  15. Nov 14, 2008: opassande » Blog Archive » Fredagsrunda — IPRED

Post a Comment

CommentLuv Enabled