“Ni ska vara jääääävligt rädda…”
April 1, 2009 – 7:25 pm | by emmaIpredia har tagit fart rejält och jag konstaterar för vilken gång i ordningen vet jag inte, men internet är fantastiskt. Någon har reggat siten ipredia.se och via mail fick jag en packe hur snygga logotyper som helst från Patrik på polisstaten.com som man kan ladda ner och använda. Piratpartiet har dessutom gått ut med ett pressmeddelande där man uppmanar alla att vara med och bygga på kunskapssamhället som snabbt genererade en notis i DN.

Snart nog dök larmet upp — om man öppnar sitt nätverk hjälper man pedofiler. Om polisen skulle spåra en pedofil till mitt nätverk så lovar jag att låta nätverket gå med loggfiler så tar vi den jäveln. Svårare än så är det inte. Men mina grannar är inte pedofiler, törs jag säga med bestämdhet. Hade jag trott det nämligen, hade jag antingen anmält den personen eller inte bott här.
Man nämner inte att man på det viset säger “dina grannar går inte att lita på, lås in, stäng av, stryp”. För det är våra grannar, det är du och jag, det är den överväldigande majoriteten av människor i det här landet som man stigmatiserar på det där viset. Den förhärskande attityden om våra medmänniskor ska enligt vissa vara att förutsätta att alla är skurkar, banditer och på olika sätt ovärdiga.
Jag riskerar lite Goodwin här, men det var en allmän inställning i DDR att inte lita på sina grannar, eller ens sina närmaste vänner. Det ingick i samhällsskicket att alla skulle vara rädda och förtrycket blev på så vis till stora delar självdrivande. Jag tycker mig ana den sortens attityder från våra myndigheter allt oftare — varför vill de att vi ska vara rädda för varandra?
Jag vill inte bo och leva i ett sådant samhälle. Där det ska kännas läskigt att vara hjälpsam mot grannar eller önska intellektuell utveckling till alla som behöver det. Vi talar ju om miljoner människor här faktiskt. Människor.
Det överdrivs väldigt ofta om hur folk online inte beter sig som man gör “normalt”. Själv driver jag en av Sveriges mest lästa politiska bloggar och har i princip aldrig några problem med folk som kommer hit och kommenterar. Min besöksstatistik är naturligtvis inte i närheten av andra typer av populära bloggar, men tycker ändå att jag har tillräckligt för att kunna forma mig en realistisk uppfattning om “hur folk beter sig”.
Visst fanken blir jag förbannad en och annan gång på vad någon skriver — sällan visserligen, men det händer. Det man ska komma ihåg är att det krävs två för att dansa tango, jag är lika stor del i grälet som den jag upplever reta mig. De få gånger det händer är det dessutom vanligt att det efter lite dialog fram och tillbaka med den jag “grälar” med visar sig att det ofta rör sig om missförstånd. Antingen om vad jag skrivit eller vad jag trott att den som kommenterat menat.
Ibland undrar jag om jag befinner mig på samma internet som andra, men måste konstatera att det handlar om vilken nivå man individuellt anser vara “acceptabel” från andra människor. När någon framför en åsikt man inte håller med om, bör man varken bli arg eller rädd som regel. Har man en reflexartad känsla av att avvikande åsikt betyder konfrontation och fientlighet — ja, då tycker man nog att internet är extremt läskigt. Däremellan bor en gråzon och inte sällan “uppfostrar” vi varandra för att känna till våra egenheter och gränser.
För att kunskapssamhället ska kunna växa måste man ha en öppen debatt, våga låta människor tycka knäppa saker. Ibland måste den som är nervöst lagd vara den som höjer upp sig till den standard ett demokratiskt samhälle kräver, helt enkelt. För det duger inte att förutsätta att ens medmänniskor är skit, vill dig illa eller är allmänt drägg.
Visst, en och annan kanske skriver i affekt. Bara för att kommentaren står kvar i all tid och evighet betyder det att den som kommenterat går omkring och är arg ALLTID. Och ja, det finns idioter, men en idiot är inte per definition farlig. Ibland dyker det upp någon som till och med kan anses ha dårstatus. På tre år har jag haft EN sådan som emellanåt dammar av sin osunda besatthet av mig och bloggen.
Det stör mig inte. Det handlar om ren matematik. En dåre bland tusentals kommentarer talar sitt tydliga språk. Folk är generellt sett vettiga, hederliga och även om de emellanåt har åsikter som jag inte håller med om betyder det inte att det är något fel på dem. Det måste bli någon form av jäkla nivå på den här utvecklingen mot att omyndigförklara och skrämma människor. Inte sällan bara för att de råkar ha en avvikande åsikt än den lagstiftande församlingen.
Det är inte naturligt att låsa in sig och stänga av alla intryck av rädsla för våldsverkare och kriminella. Det är inte ett värdigt liv att gå omkring och vara skräckslagen för sina medmänniskor. Det naturliga borde vara att vi som samhälle är med och påverkar och underlättar för de som befinner sig i trångmål och ställer upp för varandra. Spä ut istället för att koncentrera ondska.
* * *
Andra bloggar om: fildelning, ipred, ipredia, näthat, internet, debatt, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, politik, samhälle




87 Responses to ““Ni ska vara jääääävligt rädda…””
By Chrisse on Apr 1, 2009 | Reply
Skulle gärna vilja se en karta på ipredia.se, så att man kan se vart man kan surfa fritt.
För övrigt så känns det bara bra att dela ut nätet, jag utnyttjar det ju ändå inte till fullo. Och så länge det inte blir så mycket trafik att mitt behov skadas så spelar det ju ingen roll.
By nef on Apr 1, 2009 | Reply
Men Emma, nu blir jag faktiskt lite besviken över att du hänfaller till papperstrollsretoriken.
Om du nu hade haft en granne som är pedofil–exakt vad är det då du tänkt att du skulle ha anmält denne för? Vad denne fantiserar om och går igång på eller hur denne definierar sig sexuellt?
Visst bör man anmäla den som man misstänker har begått ett sexualbrott eller ett barnpornografibrott, men det finns inget som säger att den som begått dessa brott är pedofil lika lite som det finns nåt som säger att en pedofil begår brott av detta slag…
nefs senaste bloggpost..rara kommentarer
By Patrik on Apr 1, 2009 | Reply
Som vanligt, huvudet på spiken!
Och ser man på! ipredia har blivit ett stort nyckelord på pusha. Ja, internet är fantastiskt, och det faktum att politiker i Sverige nu debatterar huruvida de ska kontrollera (censurera) internet eller inte, är skrämmande. Tror nog jag vet vart ångesten kommer från…
Patriks senaste bloggpost..Sverige, det är dags att vakna nu
By emma on Apr 1, 2009 | Reply
nef: Jag tänkte lite på det också efter att jag klickade på publiceraknappen — jag var lite arg när jag skrev, ofta ett misstag. Det jag menar är naturligtvis att jag inte misstänker mina grannar för att vara våldsverkare. Skulle jag se sådana tendenser skulle jag inte känna mig bekväm att bo och hålla käften om det. Jag tror ändå att det framgår av texten? Jag öppnar inte mitt nätverk för att “komma på” mina grannar, och jag blir lite förbaskad på attityden att man alltid ska misstänka det värsta om varandra.
By Martin on Apr 1, 2009 | Reply
I länken till sr.se citeras Ponten: “Vi kan inte använda samhällets pengar för att finansiera bibliotek som erhåller redskap för att begå brott.”
Kan han garantera att jag inte kan gå in på stadsbiblioteket i valfri medelstor - större ort och hitta böcker som beskriver hur man begår brott (ofta i detalj, om vi snackar deckare)?
By Marcus on Apr 1, 2009 | Reply
Anmäla dina grannar om de var pedofiler? Sen när är det olagligt?
By nef on Apr 1, 2009 | Reply
@ emma
Jodå, jag förstod mycket väl vad du menade, det var liksom ordvalet som jag reagerade på. Och tydligen inte bara jag. ;)
Även om språket normalt sett har en långsam och naturlig betydelseglidning av vissa begrepp så är det en lika olycklig glidning att synonymisera pedofil med våldtäktsman som det är att göra det med fildelning och stöld.
Det finns alldeles för många journalister och svennebananer där ute som gapar “pedofil!” så fort någon myndig person tilltalar en minderårig lite flörtigt så jag tycker nog att man inte ska hänfalla till deras retorik och skriva “pedofil” när det egentligen är “sexual-/barnpornografibrottsling” man menar.
nefs senaste bloggpost..rara kommentarer
By kristian on Apr 1, 2009 | Reply
Meh, vadå ta den jäveln… Pedofili är i mitt tycke en läggning lika bra eller dålig som vilken som helst. Du blir inte automatiskt våldtäktsman/våldtäktskvinna bara för att du har en viss läggning. Att nyttja barnpornografiskt material är nog heller inget som kommer med på köpet. Däremot vill väl särskilda intressen gärna få det att låta så - vi vet mycket väl varför och i vilket syfte. Därför känns det lite tråkigt att du skriver som du gör, även om du som du säger överreagerade en smula. Blir det inte lite dubbelmoral? “Jag lånar ut mitt internet till alla som vill använda det, men, om jag tycker att du besöker fel sidor så drar jag mig inte för att lämna ut dig.”. Jag trodde att vi gjorde det här för ett fritt och anonymt internet…
By Peter Ingestad on Apr 1, 2009 | Reply
Det var en bra poäng, just det. Vara rädda för varandra. Söndra och hrska.
BLOGGTIPS. Jag är författare. Förutom poesi har jag börjat skriva noveller med material från självupplevd erfarenhet av psykvården. Kolla:
http://nattljuset.blogspot.com/
Peter Ingestads senaste bloggpost..EN SANN HISTORIA
By emma on Apr 1, 2009 | Reply
nef och kristian; jupp, jag kunde definitivt valt orden bättre. Ingen är minsann perfekt.
By jlund on Apr 1, 2009 | Reply
Jodå, det är klart att man hjälper pedofiler, S&M folk, missbelåtna tonåringar, sexarbetare och en massa annan icke olaglig verksamhet som man ändock måste se ned på. Ironi. Kom igen nu SvD, jag röstar för att begreppet pedofil skall ingå i Godwins lag!
By Jonas on Apr 1, 2009 | Reply
Om alla som använder Ipredia kan se allt surfande av alla övriga som delar på nätverket, varför skulle då inte skivbolagen också kunna se det?
By Anonym on Apr 1, 2009 | Reply
http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.gea.321&png=weekly
By Johan Öbrell on Apr 1, 2009 | Reply
@Jonas
Jag tror du syftar på emmas påstående att hon gärna lämnar ut loggar för att jaga personer som olagligen nedladdar barnpornografiskt material. Det innebär inte att alla andra på nätverket har tillgång till sådana loggar eller att IFPI skulle få tag på sådana loggar.
Jag föreslår dock att samtliga Ipredia nätverk hålls loggningsfria, det är väl ändå god sed?
By Fredrik on Apr 1, 2009 | Reply
I am Spartacus! *vaggar tändaren från sida till sida*
By Arsen on Apr 1, 2009 | Reply
Grabbar är ni inte rädda?! att skriva så?! Är ni inte rädda att FRA kontrollerar allt ni gör på nätet?! Känn Ironin. FUCK FRA och IPREDIA och all vad det har med politik och göra. Alla Politiker gå och dö. Och om FRA läser detta nu så säger: SLICKA MIN RÖV!
By Krille on Apr 1, 2009 | Reply
Väl talat! Att börja lita på varandra mer är jättebra och jag är så glad att piratrörelsen går hand i hand med den utvecklingen.
By Gregor on Apr 1, 2009 | Reply
I SvD-artikeln, där man skräms hjälpa pedofiler står det:
“Risken finns att det utnyttjas för att till exempel ladda ner barnpornografi [...]”
Ursäkta mig våra kära poliser - men ni själva har ordnat ett filter som skall förhindra nedladdning av barnpornografi. Ett frivilligt filter, sägs det, ett filter som hänvisar till denna sida:
http://siteblocker.tdcsong.se/
Och nu påstår ni att filtret ej fungerar?
By kenny_lex on Apr 1, 2009 | Reply
Ack vad skulle en fildelningsdebatt vara utan att motståndare sidan håller upp en pedofil för att skrämmas. Har man ett öppet nätverk så kommer pedofilerna att flockas runt detta med sina Lap-Tops, att de kanske sitter 75m ifrån och skenet från laptopen onanerar i sin parkerade Van skrämmer ingen, men att de skall använda din router är fruktansvärt.
Så om man gynnar pedofiler med öppna nät så är Stockholms stad, kommunen, biblioteket och även vissa skolor riktiga pedofil-magneter. Stämmer Ponténs påståenden om att det är så stor chans att pedofiler drar sig till öppna nät, varför kan då inte polisen öppna några nät och bara vänta på att ala pedofiler kommer dit och kopplar upp sig?
Sedan är skrämselpedofilen en paradox. För i ena debatten är han en kunnig person som kan surfa anonymt på internet där han nästlar sig in på obevakade chattsidor och förför barn. Men i fildelningsdebatten är pedofilerna risktagare som gärna sitter ute med sin laptop och surfar barnporr.
Detta sker samtidigt som polisen har ett filter som de säger just skall förhindra att folk surfar efter barnporr, men om det filtret inte hindrar pedofiler som använder min router, vad är det då för mening med det filtret?
Nä. Nu skall jag öppna mitt nätverk och se hur pedofilerna flockas kring det.
By Jimmy on Apr 1, 2009 | Reply
Fick med lite DDR känsla med när jag läste den där artikeln svd. Tycker det är lite komiskt att i många andra otrevliga otrevliga länder är det frispråkiga författare, musiker och konstnärer som står som symboler för frihet och fri vilja som staten måste motarbeta för att behålla makten. Här i vårt avlånga avlyssnade land så är det istället samma människor som slåss allt vad dom kan för att behålla sin nuvarande position i sammhället och offrar glatt alla dessa friheter för sig själva och alla andra människor. Komiskt är kanske fel ord, sorgligt stämmer nog bättre.
By Thomas Tvivlaren on Apr 2, 2009 | Reply
@Jimmy: Jag har också reflekterat över det där. Vad hände med konstens och kulturens aktörer som fanbärare och inspiratörer för framtid och utveckling? Jävla bakåtsträvande dinosaurier till pengakåt pack är vad de är! Det är upp till bevis nu för alla kulturarbetare som prioriterar en tokförlegad upphovsrätt framför själva förutsättningen för konstnärens kreativa skapande.
För övrigt fick jag hem tre böcker som verkar ytterst lovande idag. Böcker skrivna av Anders Widén som till skillnad från Internettroglodyt Guillou resp. sannberätterskan Marklund har en koppling till verkligheten! Lite intressant det där att Internet av någon anledning betraktas som “overkligt” och inget att ta på allvar. Tvärtom tycker jag att människor som förnekar Internets betydelse är de som absolut inte bör eller kan tas på allvar. De lever i en bubbla från svunnen tid helt enkelt…
Thomas Tvivlarens senaste bloggpost..Googlebror ser dig!
By Mr Hemlig on Apr 2, 2009 | Reply
Det är inte så svårt att själv övervaka sitt öppna trådlösa nätverk, jag löser det med en mjukvarubrandvägg (Smoothwall) installerad på en gammal avlagd burk. SW har ett specialiserat DMZ nät som hanterar trådlöst nät. Där kan man ställa in regler och övervaka det mesta, sen är det bara att själv anmäla något misstänkt. När Ipredia wikin kommer upp lovar jag att skriva ett inlägg hur man kan hantera detta. Man kan tex sätta ett filter på polisens barnporrsida och bli alertad om någon användare surfar otillbörligt.
By Dick Thorén on Apr 2, 2009 | Reply
Håller på och skall öppna mitt nät. Är dock lite osäker på det här med utdelade diskar, men håller på och läser på. Vill ju fortsätta att dela ut dem, frugan och dottern skulle nog bli sura annars. :)
Så, räknar i alla fall med att bli klar till helgen. Sen är alla välkomna till mitt nät och fildela eller bara surfa lite sådär i största allmänhet. Då jag har rippat alla mina skivor, har jag även mycket musik att lyssna på. Finns även en del ljudböcker. Man får ju låta sina kompisar lyssna, och alla på mitt nät är ju mina kompisar.
By Sjöholm on Apr 2, 2009 | Reply
Anders A, pedofilernas bästa vän?
Chefen på Rikskriminalens internetspaningsgrupp påstår att polisen behöver ha en dator i förvar under ett par månaders tid för att konstatera om den innehåller barnpornografiskt material?
Det är allmänt känt att polisen har haft vissa svårigheter med effektiviteten i sin organisation, men att det skulle vara så här illa är nog en nyhet för dom flesta, så här kommer ett litet tips till alla de poliser som dag ut och dag in sitter och “går igenom” misstänkta pedofilers datorer manuellt.
Alla bild och videofiler innehåller metadata som är lättåtkomliga med fria programvaror.
Mao. det räcker att starta om en dator från en livecd och ha en usb-sticka med en lista över kända metadata för det man letar efter för att konstatera om datorn innehåller t.ex barnpornografi.
Arbetsåtgång: Ett par minuter.
Indexeringstid: Under en halvtimme för en normal PC.
Resultat: Matchningar mot ref.lista, kontaktbilder över alla “bildfiler” på datorn, etc.
Kompetenskrav för operatör: Grundläggande läs&skrivförmåga.
Frågan är ifall man ens kan motivera ett beslag av en dator, när man med enkla medel kan utföra undersökningen på plats.
Att en hög chef på Rikskriminalen kommer med förtäckta hot om trackasserier av vanliga medborgare för deras lagliga aktiviteter, och påstår att det skulle vara någon slags standardprocedur, går långt över gränsen för vad som är acceptabelt!
Uttalanden av densamme:
“– Att syssla med anonymesringstjänster kommer inte att vara tillåtet eftersom det bryter mot lagen.”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3981237.ab
Någon som vet var han har fått detta ifrån?
“– Det kan leda till att vi att gör en husrannsakan och att datorerna står hos oss i några månader innan vi konstaterat att det inte var den personen som laddade ner materialet. Så jag hade knappast gått med i den här kampanjen.”
Suck!
By Anders Andersson on Apr 2, 2009 | Reply
Anders Ahlqvist säger med andra ord att hans egna kollegor är idioter som utgår från att det av åklagaren en gång konstaterade sambandet mellan innehav av abonnemang och skälig brottsmisstanke kommer att förbli sanning i all evighet, amen. Det påminner om Ulf Widebäcks (f.d. generaldirektör för Datainspektionen) lakoniska konstaterande att “förtal som sker via Internet anses alltid vara grovt”. En gång i tiden var det brottsligt att dela med sig av Guds ord och den heliga nattvarden utanför kyrkans officiella hägn, men konventikelplakatet är sedan länge borta. Att dela med sig av andra människors ord via det heliga bredbandet verkar däremot fortfarande vara kriminellt, att döma av överhetens fördömanden.
Jag har bara en dator hemma, och mindre än tio meter slät vägg till närmaste bredbandsuttag i lägenheten. Hittills har jag nöjt mig med kabel för att ordna min egen anslutning, och inte ens chansen att sätta käppar i hjulen för massmediokraterna känns tillräcklig för att jag skall vilja bjuda mina grannar att dela min ADSL-lina.
Ahlqvists farhågor (eller är det en illa dold förhoppning?) att vissa socialt missanpassade element skall trampa i polisens försåtligt gillrade fällor för att sedan till deras förtret gömma sig bakom min folkbokföringsadress ger mig dock en väldigt konkret anledning att bege mig ned på stan och inhandla ett styck trådlös kommunikationslänk. Precis som Emma skulle jag efter förmåga gärna hjälpa polisen att identifiera en misstänkt illgärningsman, om någon sådan funnes i min omgivning. Det förutsätter att jag får ha min utrustning i behåll; det blir svårt för mig att läsa några trafikloggar eller annat jag kan ha om prylarna står magasinerade hos polisen i väntan på att de skall bli avskrivna. Risken för ett sådant beslag betraktar jag dock som mindre än den att jag skall träffas av blixten en kristallklar januaridag, så den kan jag leva med. Så länge jag själv inte är tagen i förvar kan jag alltid köpa ny datorutrustning och spionera vidare på mina grannar utan polisens medverkan.
Vad gäller eventuella intrång i upphovsrätt så undrar jag huruvida Antipiratbyrån med anhang verkligen anser att deras ekonomiska intressen går före jakten på barnpornografi. Rätt använda kan de öppna nätverken faktiskt vara polisens goda arbete till hjälp, och när sådan spaning pågår duger det inte att näringslivet klampar in och kräver betalt för att någon annan än den misstänkte olovandes har sjungit Happy Birthday to You i min utlånade telefon.
Hmm, Ahlqvist kan alltså misstänkas för förtal av alla fildelares grannar. Det är inte snällt av honom. Dessutom gör han det i Svenska Dagbladet, som sprids via Internet. Då är det väl grovt förtal, om vi skall tro på vad Ulf Widebäck hävdade för tio år sedan? Sedan är det en annan sak att bara tidningens ansvarige utgivare kan straffas för detta, men JK kanske inleder en process mot tidningen som tar flera år och kostar SvD en massa pengar? Inte världens smartaste idé att publicera Ahlqvists förvirrade tankegångar, med andra ord…
By Roger R on Apr 2, 2009 | Reply
“Jag tycker mig ana den sortens attityder från våra myndigheter allt oftare — varför vill de att vi ska vara rädda för varandra?”
Söndra och härska!!
By NetRunner on Apr 2, 2009 | Reply
Lite kluvet att läsa om att vi är MÄNNISKOR. “Vi talar ju om miljoner människor här faktiskt.Människor.”Samtidigt som det skrivs om att det finns visst idioter.Frågan är ju då vilka som passar in i de givna facken.Är man en idiot för att man inte håller med eller har en grundmurad inställning som inte stämmer överens med postarens !?.Att sedan öppna nätverken är nog det dummaste man kan göra om man har någon form av kunskap om hur samhället fungerar just nu.Varför inte skicka lönen också till de som ingen har.Nu fungerar ju inte samhället så här och lär aldrig heller göra det men visst,en ny flower power filosofi i dessa bistra tidevarv är ju aldrig fel även om det är och lär förbli en dröm där dessa människor som du skriver t ex kan låta någon “MÄNNISKA” ligga död i sin lägenhet i över ett år.Och där sedan alla säger , om jag bara hade vetat.Visst finns det en rosa och underbar värld , problemet är bara att den svarta dominerar.Det räcker med att se sig omkring för att få detta bekräftat där det krävs en helt ny livsfilosofi och ett samtidigt skrotande av vårt gamla sätt att leva.Där är vi inte idag och det lär förmodligen krävas en ny världsomfattande katastrof som nya världskrig innan denna förändring kommer.Innan detta sker tyvärr , så lär vi försöka finputsa det vi redan insett inte kommer att fungera längre i en stilla tröst att uppnå en drömvärld.
Ha det gott ändå.
By emma on Apr 2, 2009 | Reply
NetRunner; som sagt, vem som är idiot är subjektivt. Du tycker ju uppenbarligen att jag och andra som väljer att se något sånär positivt på mänskligheten är idioter, för att inte tala om hur dum man är som öppnar sitt nätverk t.ex. Du tycker ju det, så du har inte fel, jag tycker inte det och jag har inte fel jag heller. Såklart, man skulle kunna lösa den problematiken med att hoppas på ett världskrig för att “rensa upp” lite, vilket i jämförelse med att öppna ett nätverk inte känns mindre idiotiskt ärligt talat. ;)
By Mikael on Apr 2, 2009 | Reply
@NetRunner
“Att sedan öppna nätverken är nog det dummaste man kan göra om man har någon form av kunskap om hur samhället fungerar just nu.”
För att? Ondskefulla netrunners kommer att ta över mina datorer? Vad kostar det mig att någon annan ibland nyttjar mitt nätverk? I stort sett ingenting!
Nej, låt oss gräva djupa hålor och gömma oss i istället, så att inte morlockerna hittar oss.
By E-mannen on Apr 2, 2009 | Reply
Du slår huvudet på spiken med vad som kan gå snett med Ipredia-ideén.
Som “slutkund” kan man aldrig veta om Ipredia-noden(kan man kalla det så?) man kopplar upp sig mot egentligen kollaborerar med (hyr)polisen. Det gäller såväl pedofili som fildelning.
By longman on Apr 2, 2009 | Reply
Angående DNs artikel så tänkter jag direkt på ett citat från Penn & Teller:
“The problem with criminalizing things that aren’t real crimes is that you still produce real criminals.”
Nu vill jag egentligen inte ge DN rätt i de de säger, men man skall också minnas att det är inte självvalt vi delar nätverk med pedofiler.
Staten har just öppnat en illegal marknad med över hälften av sveriges invånare som slutkunder. Grattis.
By Stoffe on Apr 2, 2009 | Reply
Bruce Schneier, en av världens mest kända säkerhetsexperter har nyligen skrivit om att det finns goda skäl att lita på majoriteten av andra människor: http://www.schneier.com/blog/archives/2009/03/the_kindness_of.html
Läs, den är mycket intressant! Ett utdrag: “When I was growing up, children were commonly taught: “don’t talk to strangers.” Strangers might be bad, we were told, so it’s prudent to steer clear of them.
And yet most people are honest, kind, and generous, especially when someone asks them for help. If a small child is in trouble, the smartest thing he can do is find a nice-looking stranger and talk to him.”
De allra allra allra flesta människor är snälla människor och det finns ingen anledning att tro att just du skulle ha en granne som skiljer sig; inte heller finns det någon anledning att tro att man helt plötsligt låter en människa göra saker de inte skulle gjort annars. Vad de flesta tänkande varelser vet - och vad polisen absolut vet - är att pedofiler och terrorister (dagens troll och häxor) redan använder helt andra kanaler för att kommunicera, med säkerhet och kryptering som ligger på en helt annan nivå än “låna grannens nätverk”. Men som vanligt används BARNPORR för att motivera vad som helst. Det är den värsta sortens argumentation, eftersom den är specifikt designed för att få tyst på allt eventuellt motstånd. Otroligt fult.
By F on Apr 2, 2009 | Reply
Haha!
Smått oroväckande är dock att följande gratisproxytjänster är helt nere/borttagna. Vad har hänt?
http://www.surfaanonymt.se
http://www.surfahemligt.se
http://www.gyub.com
By kenny_lex on Apr 2, 2009 | Reply
@NetRunner:
“Att sedan öppna nätverken är nog det dummaste man kan göra om man har någon form av kunskap om hur samhället fungerar just nu”.
Jag ser mer säkerhetsrisker i att använda öppna nätverk än att man själv öppnar sitt nätverk, så skulle du kunna förklara varför du anser att det är det dummaste man kan göra, och vad du menar med “hur samhället fungerar just nu”?
Själv gick jag idag ut i det samhället som täcktes av min trådlösa router, men där ute hittade jag jag inget otäckt eller nytt som skulle göra det till det dummaste som finns att öppna upp ett nätverk.
Vad menar jag nu med säkerhet?
När man har ett öppet nätverk så kan folk använda program så som “Cain & Able”, “Wireshark och Ettercap för att avlyssna trafiken och utföra Man In The Middle attacker (MITM), dvs att man letar efter inloggningsnamn och lösenord och så vidare.
Men om fler öppnar sina nätverk så kommer även kunskapen om hur man konfigurerar nätverk och datorer för att man skall kunna ha dem öppna men ändå surfa ganska säkert.
By Ulf Jerlström on Apr 2, 2009 | Reply
“We are the Government. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile.”
Linksys heter numera Ipredia <3 =)
även fast man bor mitt i skogen :D
By Tor on Apr 2, 2009 | Reply
Låt gärna barnen leka hos grannarna, men dela för guds skull inte ut internet till dem. Ja, vad ska man säga!?
@Jimmy,
Väldigt bra poäng. Hur kommer det sig att alla de som i historien försvarat frihet nu är tysta eller rent av bekämpar friheten.
By Patrik on Apr 2, 2009 | Reply
Här är länken till torrent-filen:
http://thepiratebay.org/torrent/4817462
Patriks senaste bloggpost..ACTA = IPRED3?
By Stefan on Apr 2, 2009 | Reply
Jag säger det inte så ofta - men jävlar vad du skriver bra!
Håller med varenda ord. Man ska inte gå omkring och misstänka varenda käft för att vara våldsverkare, peddo eller annat negativte. Man kan lika gärna gå omkring och misstänka att varenda käft är poet, konstnär, hederligt arbetande etc…
bow my head
btw: ipredia finns nu oxå på söder ;)
Stefans senaste bloggpost..Medicinmän
By Alex on Apr 2, 2009 | Reply
Jag skulle vilja vända på steken och istället säga: Pontén hjälper pedofiler! Om inte Pontén mfl drivit igenom Ipred så hade Ipredia inte funnits. Medel föder motmedel.
By Reb on Apr 2, 2009 | Reply
Vilket bra inställning, ditt inlägg gjorde mig glad. Och du har så rätt så! Den här misstron mot människor gör bara att man blir paranoid och olycklig; det är antagligen mot den mänskliga naturen att gå runt och tro att alla utom ens allra närmsta är illvilliga och onda. Gäller att hitta en balans där dock, att man inte är allt för naiv så man blir bränd när något går snett ändå.
By Thomas on Apr 2, 2009 | Reply
Ipredlagen konstaterar att det inte är lagligt att stjäla. Såklart det kan reta en och annan pirat - ligger liksom i sakens natur.
By kenny_lex on Apr 2, 2009 | Reply
@ Thomas
Trafikbrott som till exempel fortkörning dödar och skadar fler människor i Sverige än vad fildelningen gör, men trots det ser man så allvarligt på fildelning att man låter en ekonomisk förening få polisiära befogenheter.Tänk om nu bilindustrins lobyister skulle få samma befogenheter att jaga trafikbrottslingar, och att det räcker med att de ser nummerplåten på en bil för de skall kunna sända böter på 10 000 kronor och hota med rättegång om denna inte betalar.
Det skulle vara lika rättsvidrigt som IPRED är och då vi hade en upphovsrättslag innan som polisen kunde använda sig av för att jaga fildelare. Så IPRED är inte en lag mot fildelning, det är en lag som ger medieindustrin rätt att ha egna poliser som har större befogenheter än vanlig polis men inte lika många skyldigheter.
Jag hoppas att du en dag drabbas, att en granne eller en hacker använt ditt nätverk för att ladda ner massor med filer, och att det är du som får försöka bevisa att du “inte” har laddat ner nått, vilket i stort är omöjligt.
By Patrik on Apr 2, 2009 | Reply
Det du gör är stort, kreds till dej!
By Rickard on Apr 2, 2009 | Reply
kenny_lex,
bra skrivet!
+1
By Linnea on Apr 2, 2009 | Reply
Tack för ett himla bra inlägg. Så fort någon lägger upp en wiki med information om hur man öppnar sitt nätverk på ett bra/säkert sätt (vill väl inte dela med mig av datorn direkt) så kommer jag definitivt att göra det!
By Thomas on Apr 2, 2009 | Reply
Kenny lex: Just så! Även fortkörnking är ett brott.
By Joackim on Apr 2, 2009 | Reply
Ville bara tipsa om att ni kan lägga in era Ipredia-nätverk på kartan på http://www.ipredia.se/wiki/Karta
Jag kommer fylla på sidan med mer info så fort jag har tid.
By Anohito on Apr 2, 2009 | Reply
Ska konfiguerera upp ett avskillt fritt öppet nätverk här med i helgen.
Ser faktiskt att det är ett bra lagligt sätt att visa sitt motstånd mot fra, datalagring också.
Som bonus kan man sätta på en Tor-nod.
Vi borde ha en karta över nätverksnoder.
Ett fritt FON:)
Anohitos senaste bloggpost..Nätneutraliteten i fara? - Telekompaketet del xxx
By Mary on Apr 2, 2009 | Reply
Jag beundrar det här. Även om jag inte tänker hänga på just nu. Men det är lite som när vi inte ville publicera namnlistorna.
Marys senaste bloggpost..Vem bestämmer vad som ska stå i tidningen…
By nafiz on Apr 3, 2009 | Reply
medborgare får skylla sig själva. lillfingret gavs när internet kom och vad gjorde medborgarna? jo de tog hela handen. Vad är det jag menar då? Jo att man medborgare hade möjlighetan att använda internet till allt lagligt men vad hände istället jo man började hålla på med kriminella aktiviteter istället. det har i samhället idag blivit normalt att tänka “fan jag går in i butiken och tar en snickers, sen går jag ut utan att betala” utan att någon ska bry sig eller straffas för det när det gälller musik, filmer, serier, program. spel osv osv. och det är ju ett beteende som medborgarna själva valt. och nu klagar man över att staten sätter ett stopp för det. fan skyll er själva muppar. visst är det skönt att leva på andra sidan lagen? Tänk på alla rånare, snattare osv…hur mycket har inte fildelarna klagat på dem innan fildelning fanns…NI HAR BLIVIT DE NU! rätt åt er allihoppa. det är ni själva som tvingar staten att ta till åtgärder och regelverk för att kontrollera samhället eftersom samhället inte själva lyckas sköta det.
By kenny_lex on Apr 3, 2009 | Reply
Thomas. Du har rätt, fortkörning är ett brott. Det är rättare sagt ett trafikbrott. Fildelning är tyvärr ett brott och det brottet heter upphovsrättsbrott.
Men proportionerna mellan dessa brott är det som borde göra folk upprörda. För om du kör för fort är det inte säkert att man får böter, man kan köra i över 200 km/h och passera flera kameror som tar bilder. Men kan man inte bevisa vem det var som körde så kan man inte fälla någon trots att nummerplåten syns.
Men när det gäller upphovsrättsbrott så räcker det med att en ekonomisk förening set ett IP-nummer för att man skall råka illa ut. De behöver inte bevisa vem det var som begick brottet och per automatik utgår man ifrån att den som betalar är den skyldige.
Böter för fortkörning är någon tusenlapp, för upphovsrättsbrott runt 10 till 25 000 kr i bästa fall. Kör du onykter och skadar någon så blir du av med körkortet och får ca 15 000 kr i böter, upphovsrättsbrott kan ge fängelse och 500 000 kr i skulder. Detta för att tillfredsställa en industri som det går bra för och som kallar en vinst på 14 miljarder för en förlust på 3 miljarder, detta samtidigt som GM, Saab och Volvo kämpar med att överleva rent ekonomiskt.
Vist är fildelning ett brott, men straffet borde stå i proportion till brottet vilket det inte gör.
By Dennis on Apr 3, 2009 | Reply
Dåså,, då har jag startat upp en extra IPREDIA trådlös router.
By Montahue on Apr 3, 2009 | Reply
Jag tror att minst 10% av dina grannar är pedofiler eller har pedofila drag, om man ska tro forskining. Så du menar att du hade anmält en granne du t r o t t vara pedofil baserat på din bush-istiska “magkänsla”? Lustigt att du förespråkar anonymitet men plötsligt ska logga vissa tragiska satar. Det går inte ihop eller hur? “låta nätverket gå med loggfiler så tar vi den jäveln”. Gå o Blogga på aftonbladet i stället va?
By embryo on Apr 3, 2009 | Reply
hejsan
givetvis ska alla kämpa för ett samhälle där ordet är fritt och rätten att uttrycka sej är fri
och där varje medborgare har samma rättigheter och samma friheter
någonstans är nätet både likt samhället i stort
och inte
hur privat är nätet: och var går gränsen mellan det privata och det publika (det här är gränsdragningar som varje skribent ständigt brottas med)
nätet är en kommunikationsarena och ger möjligheter till publik och publicism
samtidigt som det kan vara en samlingsplats för människor med särintressen eller gemensamma svårigheter eller politiska åsikter eller folk som bara vill ströchatta om ingenting
gott så
problemet är att nätet dessutom är en marknadsplats: ett torg där både legala och illegala aktiviter pågår
som vi alla vat: här erbjuds möjligheter att olagligt sprida upphovsrättsskyddat materiel
och att somliga anser sej ha rätt att göra det bara för att nätet per definition bör vara fritt
varför
för att man tycker det eller för att det är en naturlag eller för att upphovsrättsinnehavare inte har rätt till sin inkomst
givetvis är dom nya lagarna ett aber för dom som vill ladda upp och ned eller som har andra hemlisar för sej
men hur ska man göra annars: tycker du att det är rimligt att en person kan ladda upp massvis av ljudböcker utan att upphovsmännen får ersättning för sitt jobb
(personligen begriper jag inte ens hur man kan ladda ner och lyssna på ett sådant verk utan att skämmas)
det är viktigt att förstå att även upphovsmän är medborgare i både nätsamhället och samhället utanför (var nu gränsen går: kanske mellan skärm och kablage och luften vi andas)
embryos senaste bloggpost..tillbaks till verkligheten
By j² on Apr 3, 2009 | Reply
Är det bara jag som läst mitt kontrakt med min internetleverantör och konstaterat att jag inte får göra tjänsten tillgänglig för tredje man?
Hur ser _era_ avtal ut tro?
By Hans J on Apr 3, 2009 | Reply
Här kan du se hur öppnar IPREDIA i DIR-655!
D-LINK DIR-655 EMULATOR
Exakt så ser det ut i min router. I detta EMULERADE fall är lösenordet tomt.
1. Klicka på [Log In]
2. I den övre vågräta menyraden klicka på [ADVANCED]
3. I den vänstra lodräta menyn längst ned. Klicka på [GUEST ZONE]
Nu är du framme. Bara att sätta på det extra nätverket!
4. Klicka i kryssrutan: Enable Guest Zone!
5. Byt “Wireless Network name” till “IPREDIA”. Klicka !!!INTE!!! i “Enable Routing Between Zones” (Detta kopplar ihop med dina andra datorer!)
6. Klicka på [Save Settings] lite länge upp.
7. KLART!
Så enkelt - Så rätt!
By emma on Apr 3, 2009 | Reply
embryo; satt och snackade med en bekant om sådana där saker igår. Jag reagerar på att nästan allt som internet utsätts för vad gäller inskränkningar drabbar “vanligt folk”. Ipredlagen ger till exempel upphovsrättslobby frikort och kan anklaga oskyldiga för fildelning vilka i sin tur får det väldigt svårt att försvara sig. Censur dras in från alla möjliga håll och kanter, alla avlyssnas utan att ha gjort sig skyldiga till några brott, osv osv osv. Det handlar väldigt mycket om att vanligt folk drabbas, inte kriminella. Lite som att amputera fungerande kroppsdelar för att en vårta finns i trakterna. Kanske försvinner vårtan, men det blir lite halvjobbigt att gå vidare utan ett ben, om du förstår vad jag menar. Jag anser inte att artister är mindre värda, helt enkelt, men känner det som att jag blir behandlad som mindre värd. En obalans som hemskt gärna får justeras på något vis framöver.
By Felicia on Apr 3, 2009 | Reply
in these tryin’ times it feels confusin, that’s why I came to y’all to dance to the music unless, we face it first and try not to lose it
even if it gets worse, IPRED Can’t Stop This
I want my peoples to rock this
Bang this music in your speakers and boxes
felicianordqvist.blogg.se
Felicias senaste bloggpost..Checkat in
By embryo on Apr 4, 2009 | Reply
hej emma: men artister och upphovsmän är också vanligt folk
jag är poet: jag har barn: jag tittar på fotboll: jag tar en fikapaus: jag jobbar: jag köper yoghurt: jag betalar räkningar: jag bloggar: jag vill inte ha min frihet inskränkt: jag respekterar lagar: jag röstar i riksdagsvalet: jag snattar inte: jag laddar inte ned: jag kommunicerar fritt och öppet både på internet och hemma vid köskbordet
jag känner inte av någon censur
men jag är mycket oroad för vad som skulle kunna hända om upphovsrätten inskränktes eftersom den är en garant för mitt fria ord och mitt egna uttryck
upphovsrätten gjorde oss skribenter fria från makthavare och censorer
det här är min röst och den får ingen ta ifrån mej
upphovsrätten skyddar också samtalet kring ditt digitala köksbord
dom värsta hoten upplever jag själv när den gäller den digitala miljön är från virus och spyware och spam: ungefär som i världen utanför: reklampost och reklamjinglar och allmänt löst skvaller är vad som påverkar oss negativt
men givetvis ska makthavare granskas och givetvis ska vi värna om all vår frihet
jag tror på det fria ordet och det fria samtalet och på att - alltid - den vanliga människan ska skyddas
men med respekt gentemot varandra och för varandras yrkes- och vardagsroller
embryos senaste bloggpost..sjösättning
By emma on Apr 4, 2009 | Reply
embryo; exakt så. Jag har (inte helt oväntat) skrivit om det i ett tidigare läge som du kan läsa här om du vill.
By embryo on Apr 4, 2009 | Reply
ja det var en klartänkt och ganska unik text (länken) i dom här sammanhangen: det är mer legio att håna och spotta på kulturarbetare och upphovsrättsinnehavare som försvarar rätten till sitt eget arbete
än att verkligen inse att vi alla är lika mycket värda: den här spökbilden av en maffia eller en industri som gör allt för att försvåra för sina kunder är en fiktion skapad av dom som försvarar den illegala fildelningen
jag är övertygad om att upphovsrätten måste stärkas och skyddas i det digitala samhället: varje enskild skribent och/eller nätanvändare kommer med tiden inse vikten av ett starkt skydd av det egna ordet: det blir ingenting kvar av den omsusade personliga integriteten om upphovsrätten diminueras
för en skribent är upphovsrätten en självklar del av samma integritet
embryos senaste bloggpost..sjösättning
By emma on Apr 4, 2009 | Reply
embryo; då kanske du blir glad över att höra att varken jag eller piratpartiet siktar på att ta bort upphovsrätten, vilket är en vanlig missuppfattning. Jag har dessutom skrivit ett nytt inlägg i dag med funderingar över problematiken. Alldeles för mycket går ut på att “stoppa, förhindra, strypa”, och alldeles för lite åt en mer lösningsorienterad debatt.
By embryo on Apr 5, 2009 | Reply
jag har läst på andra piratpartister sajter att man vill minska skyddet ner till två och max till tio år
det är hårresande föreställningar
embryos senaste bloggpost..sjösättning
By Kreti on Apr 6, 2009 | Reply
J2 skrev:
> Är det bara jag som läst mitt kontrakt med
> min internetleverantör och konstaterat att
> jag inte får göra tjänsten tillgänglig för
> tredje man?
>
> Hur ser _era_ avtal ut tro?
Jag har läst mitt avtal. Och, visst, man kan tolka även mitt avtal som att jag skulle bryta mot villkoren om jag gör min uppkoppling tillgänglig för andra.
Precis som vid andra avtalsbrott mot min ISP, t.ex. utebliven betalning, så kan min uppkoppling stängas ner. Innan nedstängning sker kommer jag dock att kontaktas av min ISP för att göra mig uppmärksam på jag bryter mot avtalet. Struntar jag då i min ISPs påpekande så får jag givetvis acceptera att min uppkoppling stängs.
Det är då ett avtalsbrott jag begått, inte ett lagbrott.
Alltså, gällande din ISP, om du öppnar ditt nätverk så är troligen det värsta som kan hända att de stänger ner din uppkoppling.
Är inte t.o.m. detta värsta-fall-scenario ett ganska lågt pris att betala för att kunna medverka i något man tror gagnar samhället?
By Kapten krok on Apr 7, 2009 | Reply
Hela IPRED-diskussionen är enligt mitt tycket mycket nyttig och relevant. Dessutom bör IPRED kämpas ner om vi nu vill ha kvar demokratin. Brott kan fortfarande bekämpas.
En anna sak är FOX, SONY m.m., de var själva pirater i början, de ville heller inte betala i onödan men de ville något utöver det. De ville tjäna pengar på deras “piratering” till skillnad från en så kallad brottsling som tankar hem en film för att vara sin chipspåse behaglig.
Nu när de tjänar en massa pengar så vill de plötsligt inte ha någon piratering!? W00t?!
Dubbelmoral osv …
Vi vet ju alla att kunskap (information) är makt och det är det enda som IPRED och FRA är ute efter.
När staten bryter mot grundlagen så är demokratin i fara, historien upprepar sig. Vi befinner oss i förkrigstider det liknar 30-talet i tyskland. Staten bryter mot grundlagarna och tar mer och mer kontroll över pöbeln för att kunna kontrollera den.
Och ni som stödjer IPRED osv kanske skulle kunna jämföras med … ? SS, SA osv …
Det paradoxala är att bl.a. tyskland tillåter “tankning” för privat bruk, de har ju naturligtvis fattat, eller?
http://www.forfattningsdomstol.nu (eller e d .se)
En författningsdomstol finns i många länder men inte i sverige, det s.k. direktdemokratiska landet i norr som skiter i folkomröstningarnas resultat om de inte gagnar staten.
Paradox efter paradox. IPRED är dessutom inte första gången sverige bryter mot grundlagen. Har vi folket varit för slöa, dumma för att åta det ske? Har vi tröttnat på det? Vi får väl se. Jag har aldrig accepterat att staten bryter mot grundlagen.
Pirater bryter mot lagen? En lag som instiftats av en grundlagsförbrytare starkt påverkad av lobyisterna (storbolagen).
Oj oj oj vilken fin demokrati vi lever i!!!
När de första böckerna trycktes var kyrkan bekymrad, när radion dök upp var musikindustrin bekymrad, när Sony lanserade sin Beta max video var Hollywood bekymrad (bla FOX som “piraterade” cinematografen) osv …
Netrunner du får mig att tänka på roadrunner, lika smart och lika effektiv.
/Kapten krok
By Anonymitetsivrare med undran vad fan skall ni med min e-mail till? on Apr 9, 2009 | Reply
Dagens samhälle har en obehaglig förmåga att spela på folks osäkerhet och rädlsa.Detta leder ofråkomligen till angiveri samhälle och demokratins död.
Så alla som öppnar ett ipredia nät borde förstå att i med detta så förbinder du dig att ej logga eller på annat sätt lägga upp register som kan hamna i fel händer oavsett orsak eller typ av brottslig gärning.
Hela iden bygger på att vi skall främja det fria ordet och motarbeta alla som vill censuera detta oavsett vilket motiv dom påstår sig ha för att göra det.Jag är ingen vän av lagbrott men vi måste alltid fråga oss när lagar ändras eller skrivs, VEM HAR HITTAT PÅ DENNA LAGEN,VAD LEDER DEN TILL,OCH VEM TJÄNAR PÅ DEN.Människans integritet och yttrande frihet bygger demokrati och ingen lag får begränsa detta.
By En3 on Apr 24, 2009 | Reply
Dessa fungerar nu iallafall
http://www.surfaanonymt.se
http://www.surfahemligt.se