Internet och demokratin

May 3, 2009 – 6:03 am | by emma

Åsa Torstensson har besvarat Kullenbergs inlägg om Telekompaketet. Hon ser inte konsekvenserna för att det inte är uttryckligen nedskrivet att det blir så, är min tolkning. Isobel Hadley-Kamptz gör dock en insats som förklarar problematiken i en fantastisk ledare i Expressen. Chris skriver också på sin blogg och pekar på några felaktigheter i Torstenssons text.

Deep|ed skriver om sociala medier och hur Piratpartiet inte bara använder sig av dessa utan består av det i sin uppbyggnad i en uppföljning till några funderingar kring etablerade politikers reaktioner. Granskning av partiet sker hand i hand med själva uppbyggnaden summerar jag det han skriver som. Han snuddar också vid något jag gått och funderat på; varje gång man säger att Piratpartiet är strunt, eller dylikt, säger man ju faktiskt att personlig integritet och meborgarrättsliga frågor är strunt. Det är bekymmersamt att så många politiker reflexmässigt sågar frågeställningarna Piratpartiet tar upp som “oviktiga”, samtidigt som det sannerligen förklarar partiets blotta existens.

Man kan även läsa Jonas inlägg om hur kampen om friheten på internet internationellt är oerhört viktig.

Idag är det pressfrihetens dag och DN har en lång artikel om hur journalister och bloggare världen över får betala med sina liv.

I Skånskan kan man hitta en kort debattartikel om att inte slösa bort sina röster på Piratpartiet. Anledningen till att jag tar upp det är det oväntade ordvalet — att det är “friare” att rösta i EU-valet än i riksdagsval. Underförstått, så röstar man inte som man vill i riksdagsvalet utan det man “ska”. Det kändes lite tråkigt, faktiskt och inte minst ganska odemokratiskt.

Det står “piratparitet” i rubriken på svenskan över Christian Engströms presentation. Vitsigt eller skrivfel?

Blåsigt men bra — filmen “Jag är pirat” där flera berättar varför de är pirater:

* * *

Andra bloggar om: , , , , , ,

  1. 15 Responses to “Internet och demokratin”

  2. By Rikard on May 3, 2009 | Reply

    Håller med dig i alla punkter, Emma. Skulle också vilja tillägga att varje gång medietyckare skriver ned Piratpartiet så nedvärderar man inte bara våra frågor utan man bidrar också till en självuppfyllande profetia om att ungdomar inte är engagerade i politiken.

    Detta är väldigt intressant. Det har senaste åren skrivits en hel del om hur ungdomen vänder politiken och partierna ryggen. Att de inte engagerar sig eller bryr sig. Partier och ungdomsförbund som tappar medlemmar, valdeltagande som är lågt i ungdomssegmentet osv.

    Så kommer det ett parti som levererar politik i just frågor som ungdomar (inte uteslutande men till ovanligt stor del!) brinner för och medlemssiffror och opinionsundersökningar visar på oväntat höga resultat.

    Då kommer medierösterna och nedvärderar detta med att det inte är viktiga frågor, ingen riktig politik inget riktigt alternativ eller att det saknas politik.

    Märkligt och kanske även lite riskabelt är min reaktion. Vill man inte uppmuntra att människor tar ställning och aktiverar sig politiskt?

    Om vi nu leker med tanken att de kritiska nej-sägarrösterna får rätt och att internets inte alls är en viktig fråga.

    Låt säga att man burar in fildelare och nedmonterar internets med filter och betalmodeller, ja låt säga att våra värsta mardrömmar om ett vandaliserat internets med kabeltv-vibbar och kväst yttrandefrihet.

    Låt säga att internets blir helt ointressant ur demokratisk och interaktiv synvinkel och ungdomarna återgår till att läsa Okej och hänga i CD-butiker eller hyra videofilmer på lördagkvällarna.

    Vilka politiska partier finns det då kvar att välja mellan om man är ung och arg och sprudlande av frustration inför den gamla politiska världen?

    Piratpartiet lever och verkar på internets och skulle i vår hemskaste dystopi knappast gå att tänka sig i en värld utanför det öppna och internaktiva samtalet som internets av idag erbjuder.

    Vilka krafter och nya eller små partier skulle få ungdomarnas öron då? Öppnar inte detta för mycket intressanta diskussioner i vilka Piratpartiet faktiskt är ett mycket bra alternativ för den kraft som alla nya och gamla medlemmar vill kanalisera idag?

    Är det så himla bra och viktigt att nedvärdera Piratpartiet från gammelpolitikens ledarsidor? Jag tycker det är ett mysterium…

    Och gammelpolitikerna… Ja reflexmässigt går de på och misstänkliggör och nedvärderar Piratpartiet i slaget om rösterna på valdagen. Samtidigt säger de att de minsann också driver “våra” frågor…

    Varför i hela friden välkomnar inte de gamla partierna och gammelpolitikerna oss som tänkbara samarbetspartner och bygger allianser med oss i just våra frågor, om de är så bra?

  3. By Daniel Nyström i Norr on May 3, 2009 | Reply

    *SHIT* vilken bra video! Fick rysningar att se den. Vem är upphovsmannen? Vilken tillgång!

  4. By rune on May 3, 2009 | Reply

    varför envisas ni med att benämna internet i plural?

    Även om det består av massor av nätverk så är det först när alla dessa är ihopkopplade som det blir själva internet.

    Även om man börjat bygga ett “internet 2″ så bör det inte ens värt att nämna i samma mening.
    För övrigt kan jag uppmana frihetskämpar att gräva lite mer i just “internet 2″, det är precis den modell av internet vi inte vill ha, även om man får det att låta bra.

  5. By Rikard on May 3, 2009 | Reply

    Rune!

    Plurals är grejen!

    Ju fler desto bättre ;-)

  6. By emma on May 3, 2009 | Reply

    Daniel; Tommy Stormstereo tipsade om det i kommentarerna, ingen aning om det är han som gjort filmen men kontot på tuben är stormstereo också i alla fall. Han har i alla fall inte skrivit något om det på sin blogg.

  7. By André on May 3, 2009 | Reply

    Rune: “The Internets” är en Bush-ism. Den görs tacksamt narr av i nätjargongen, lika så senator Ted Stevens beskrivning av internet som “a series of tubes” och ett e-mail som “an Internet”.

    Amerikanska avgrundspolitiker bidrar i alla fall med oavsiktlig humor.

  8. By rune on May 3, 2009 | Reply

    André, jag är medveten om “bush-ismen”, men folk har börjat använda termen utan att vara sarkastiska, ironiska, eller vad du vill.
    Det verkar sprida sig som en löpeld i bloggarna. Det ser oseriöst ut om man använder det utan att satiren framgår.

    Jaja.. whatever…

  9. By Lennrt Persson ( Lenbet ) on May 4, 2009 | Reply

    Jag var för ung för HIPPI rörelsen, jag var för gammal för PUNKEN, men jag är inte för gammal för att stödja PIRATPARTIET. Jag hoppas att det blir minst lika stort. Det är inte så stora skillnader, det handlar om intigritet, frihet, det handlar om demokrati. Det imponerande är att så många ungdomar , ( som vissa säger, en slö och politiskt ointresserad ungdomsgeneration) och många i min åldergrupp plötsligt organiserar oss och SKRIKER;… VI VILL BESTÄMMA, VI TAR INTE SKITEN. Tillsamman kan vi skaka om makten, jag gör vad jag kan, fråga dig själv, gammal som ung vad du vill ha för framtid, OCH BLIR DÅ SVARET, INTIGRITET, FRIHET och DEMOKRATI, gör vad du kan, stötta med arbete, stötta med pengar, övertyga andra om att bli medlemmar och stötta, använd ditt inflytande, vi kanske inte får så många flera chanser, GÖR VAD DU KAN NU..
    Uhhhh…….jag gömde för ett ögonblick att jag
    står med ena foten i graven, dvs. jag är nästan 50… år GAMMAL.
    //Lenbet

  10. By Lennrt Persson ( Lenbet ) on May 4, 2009 | Reply

    Sorry,…….. innan någon hinner kommentera så vill jag bara säga att, det stavas HIPPIE, ingenting annat, ( jag tror att jag stavade rätt till PUNK ) men som sagt jag är ju GAMMAL ;-)
    Remember, Woodstock Festival 1969, do it again.
    //Lenbet

  11. By Lennart Persson ( Lenbet ) on May 4, 2009 | Reply

    Hmm…. jag stavade tydligen fel på mitt namn också, Lennart ska det vara och inget annat, som sagt,…. GAMMAL……
    //Lenbet

  12. By Mind on May 4, 2009 | Reply

    Filmsnutten var riktigt riktigt bra!

    Minds senaste bloggpost..Umeåbesök

  13. By Thomas Tvivlaren on May 5, 2009 | Reply

    Instämmer till att filmklippet var bra!

    Angående Skånskan så tycker jag det är intressant att man ena stunden kan hävda:

    “Piratpartiet är ett enfrågeparti, som slåss för större frihet och integritet på nätet.”

    Och i den andra:
    “Det kan vara nog så viktigt. Men det mesta som EU ägnar sig åt är andra frågor, frågor som spänner över hela det politiska fältet”

    Att innehållet i det första stycket är en förutsättning för innehållet i det andra reflekteras inte ens över. Man är heller inte benägen att lägga kritiken där den hör hemma. Istället för att ta varje tillfälle i akt att utmåla Piratpartiet och dess medlemmar som mindre vetande, gratissnyltare så kanske man skulle släppa sargen och våga ifrågasätta de etablerade partierna, ja de med s.k. “heltäckande partiprogram” som det så vackert brukar formuleras. Då kanske man t.o.m., efter att ha skrapat lite på ytan med ena handens lillfingernagel, skulle kunna inse att det enda som är heltäckande är det man säger sig vara för OCH emot OCH allt däremellan i valtider. Att den praktiska politiken är långtifrån heltäckande och inte ens omsluter själva grunderna och förutsättningarna för demokratin och är det som Piratpartiet kämpar för vore måhända också en insikt som har potential att skaka om? Kanske dessutom i sådan utsträckning att den politiska granskningen fortsättningsvis kan bedrivas med åtminstone ena ögat öppet och den fjärde statsmaktens kropp i vertikalläge?

    Men vi kan ju istället nöja oss med att demokratin inte är till för att nyttjas och att ett missnöje beror på de som är missnöjda istället för de som orsakar missnöjet… Såja, här finns inget att se! Det är bara liket av en demokrati. Cirkulera!

  1. 3 Trackback(s)

  2. May 3, 2009: En gammelpolitiker tillåter sig att tycka till… « Kent Persson (m) blogg
  3. May 3, 2009: Deepedition » Gammelpolitikerna försöker detronisera det nya
  4. May 4, 2009: Bra om telekompaket « ConnyT funderar

Post a Comment

CommentLuv Enabled