Massor av läsning — jo då, du orkar läsa allt
June 9, 2009 – 8:33 am | by emmaPiratpartiets chefsideolog, har Nyheter 24 utnämnt Oscar Swartz till. Även om det inte stämmer i praktiken så ligger det något i det, Swartz är en av de tidiga pionjärerna i de här frågorna som sedan spritt sig. Han säger sig nu vara intresserad av att ställa upp som riksdagskandidat för PP i nästa års val. Mattias Bjärnemalm tycker det är en bra idé att börja fundera över vilka som ska stå på riksdagslistan inför nästa års val och föreslår hur man ska gå tillväga.
Jag får nästan existentiella funderingar när jag läser “killarna” och “de unga männen” gång efter annan, när Piratpartiet nämns i pressen. Ibland undrar jag om det inte är med flit man säljer bilden av partiet som ett killparti (eller rent av ett parti av dumskallar). Det är ju inte som om andra grupper hittar till partiet med den sortens rapportering. Stort tack till Malin Siwe som noterat att såna som jag finns också!
Daniel gör det, och Joshen gör det – några reflektioner om hur PP inte är ett vanligt parti. Därifrån hittar jag till Lake, som trots mångårig dedikation till Centern beslutade sig för att rösta pirat.
Henrik Oscarsson redovisar hur många EU-röstare det är som skulle röstat detsamma i riksdagsvalet. Med tanke på hur många det är som varit tydliga med att de motvilligt lägger sin röst på PP är jag glatt överraskad över att så många som 37 procent av de som röstat på partiet kan tänka sig att göra det i ett riksdagsval också.
När det blir dags att fundera över att anställa personal har folk funderat över vilka som skulle kunna vara intressanta för posterna och tipsar om det. Xor tycker att det skulle vara värt att plocka någon från det tyska piratpartiet. Jimmy Callin tycker att Engström ska överväga att anställa Erik Josefsson.
Hos Jardenberg kan man få en liten argumentationsövning angående “höger-vänster”-frågor. Erik Laakso skriver tänkvärt om när partiers existens blir självändamål snarare än att en specifik politik bedrivs. Loke efterlyser ett nytt arbetarparti. Mattias tycker det är dags för gammelmedia att börja fatta och Erik Hultin tycker detsamma om Centerpartiet. Mia* rapporterar om sina valupplevelser.
KAS har gjort en Piratpartiet for dummies. Charlotte gör en spaning om hur svenskarna nu kan ses i Europa. Redlib är förbannad över att tingsrätten inte anser att Norström varit jävig i TPB-målet, något som Janne Lindgren funderade över också.
Om du inte tyckte att den här postningen hade tillräckligt med länkar till läsvärt, så titta över till Farmor Gun som har gått igenom en massa artiklar också. Anna var (liksom jag och några till antagligen) lite trött igår. Men hon presterade det här läsvärda inlägget på Newsmill ändå.
Det internationella intresset gör förhoppningsvis att fler länders piratpartier kan få lite fart. Det tyska piratpartiet fick 0,9 procent av rösterna vilket innebär att de nu får in pengar till partiet. På bloggen Skiften hittar jag nyheten om att fransk militär satts in för att stänga ner en torrentsite. I Kina vill man dessutom flytta nätcensuren in i själva datorn.
I skrivande stund är PP uppe i 7,66 procent i rösträkningen på Val 2009. I morgon kväll kan vi se slutresultatet för kryssen, men redan nu kan man se tendenser.
Kristina Ahlinder, svenska förläggarföreningen, är bekymrad över PPs valframgång. Men hon verkar tro att partiet är för att skrota upphovsrätten å andra sidan. Ett vanligt “missförstånd”.
* * *
Andra bloggar om: piratpartiet, politik, internet, eu-val, upphovsrätt, fildelning, fördomar, samhälle




42 Responses to “Massor av läsning — jo då, du orkar läsa allt”
By Beelzebjörn on Jun 9, 2009 | Reply
7,66% ja…
Det är förhandsrösterna som räknas in, antar jag? inte helt 100 på hur systemet funkar, men det var en rätt stor andel av de pirater jag pratat med som förhandsröstade. Vågar man hoppas på möjligheten att nå upp till två mandat?
Beelzebjörns senaste bloggpost..Epic Fail
By ConnyT on Jun 9, 2009 | Reply
Lite trist att både CNN och BBC bara nämner fildelning (och i förbigående patentfrågan). Inte ett ord om huvudfrågan (som jag ser det) integriteten och motståndet mot övervakning.
ConnyTs senaste bloggpost..Bäst och Sämst
By Nicelander on Jun 9, 2009 | Reply
Verkar som det gått ner lite 7.52%
Nicelanders senaste bloggpost..Fighten har bara börjat, Pirater till Riksdagen!
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
Beelzebjörn; njae, det skulle jag nog inte tro faktiskt, men det är ju gratis att hoppas, så… ;) Förhandsrösterna skulle ha varit inräknade redan i söndags, men jag vet faktiskt inte säkert hur det funkar. Det står säkert någonstans på valmyndighetens hemsida, får väl rota där lite senare.
ConnyT; jag ser det som en ganska medveten vinkel från många medier att bara peka på fildelningsfrågan. Men som jag ser det är det något som kommer att ge backlash, eftersom just fildelningsfrågan och hur den behandlas blir ganska symptomatisk för internetpolitik i stort. Hoppas i alla fall! ;)
By Mikael Hedberg on Jun 9, 2009 | Reply
Det känns ändå som att vi sakta sipprar ut i media och till “vanliga medborgare”. I takt med att vi blir fler och att vi blir mer välkända så är det också fler som ser igenom det massiva täcket av “dom vill bara ha saker gratis”.
Trevligt att såpass “många” kan tänka sig att rösta på oss även i riksdagsvalet… men vi har uppenbarligen en hel del jobb framför oss.
Mikael Hedbergs senaste bloggpost..Junilistan och Piratpartiet — verklighetsförankring
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
Angående länken till Ahlinder: det är det inte så konstigt om upphovsmän reagerar på det eftersom PP varit dåliga på att förklara vad man egentligen menar med upphovsrätt.
sprainerds senaste bloggpost..En granskning av Piratpartiets kulturvurm
By Fredrik on Jun 9, 2009 | Reply
Martin Tunström på Smålandsposten får verkligen till det i sin ledare:
“Dagens förstagångsväljare var heller inte födda när Berlinmuren föll och har inga starka minnen av 11-september 2001, vilket klart påverkade den snedvridna FRA-debatten. Förespråkarna för en modern och rättssäker svensk signalspaning och för en upphovsrätt som ger konstnärer skälig och rättmätig ersättning har många gånger kommit att förknippas mer med en myndighet - FRA - och med en bransch - musikindustrin - än med de värden som ska försvaras: Säkerhet och skapande. De allmänintressen som ska försvaras har kommit att betraktas som särintressen. Så kan opinion inte vinnas.”
Är det någon som hänger med i svängarna? Kanske att något av alla (röstberättigade?) blöjbarn som inte har några minnen av 9-11 kan förklara?
By Pelle on Jun 9, 2009 | Reply
Erik Josefsson vore helt strålande på PP:s kansli i Bryssel!
Han är nog egentligen mer liberal än vänster, och framförallt brinner han för frågorna om friheten på nätet. Att han sen har ett enormt kontaktnät och mångårig erfarenhet från Bryssel skadar knappast. Dessutom känner han Christian Engström väl sedan länge - de grundade ju FFII tillsammans och de jobbade tillsammans som aktivister mot mjukvarupatent i Bryssel under ett bra tag.
Jag tror att det viktigaste här är att försöka hitta de mest kompetenta och engagerade människorna som har en reell chans att nå resultat i Bryssel. Inte att stirra sig blind på småsaker.
By RedLib on Jun 9, 2009 | Reply
Vad jag förstått var alla förtidsröster utom de i fredags och lördags med i ‘orginalräkningen’. Jag tror det var bland tidigare förtidsröster pp är överrepresenterad. Så jag tror inte på nå större förändringar… men hoppas kan man ju. Räknade med mer dramatik innan jag fick reda på att vanliga och förtidsröster räknades tillsammans.
RedLibs senaste bloggpost..GALENSKAP! Tingsrätten anser INTE Pirate Bay domaren jävig!
By Thomas on Jun 9, 2009 | Reply
Det verkar, trots vad du säger, onekligen som den typiske PP-väljaren är en ung dataintresserade kille (dessutom bosatt i Orsa :O) som regelbundet fildelar och i grunden är helt ointresserad av politik.
Men vadå, han har ju också rätt att göra sin röst hörd - så varför klaga? Han gav ju (minst) en plats i EU.
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
Thomas; vet inte om du är ironisk, men varför förutsätter du att att det skulle handla om att vara missunsam mot Orsa-killen? Tvärtom, reagerar jag på att man vägrar se kvinnorna i partiet — trots att flera av de mest profilerade är just kvinnor. Jag gillar inte värderingen det implikerar.
By Hans J on Jun 9, 2009 | Reply
@Fredrik: (Och även Martin om han läser det)
Nu är Martin Tunström “bara” 35 år gammal så hans ungdomliga oförstånd må vara ursäktat…
Jag är 53 år och jag minns, inte bara när Berlinmuren föll utan jag har också svaga minnen av, NÄR BERLINMUREN BYGGDES! Det var ett svart ögonblick i Europas historia och det som senare blev Östtysklands öde under nästan trettio år borde tjäna som en varningssignal för dagens politiker: Var väldigt varsam med byggandet av övervakningssystem!
Vad beträffar svensk signalspaning så gjorde jag min värnplikt på ett signalregemente i Sverige. Jag hade då anledning att fördjupa mig i vad den handlade om. En sak är helt klar: Den handlade ALDRIG om att avlyssna eller övervaka några svenskars totala utländska kommunikation!
Den ekonomiska upphovsrätten har haft till syfte att vara ett incitament för ökat kulturskapande. Den har alltså varit till för oss - den har inte varit till för upphovsmännen. Någonstans sammanfaller intressena men det är viktigt att hålla isär begreppen. Ingen missunnar en kulturskapare (kulturen skapas egentligen i det ögonblick den delas eller “konsumeras”) att kunna leva på sin verksamhet men detta har aldrig varit den ekonomiska upphovsrättens syfte. Den ideella upphovsrätten är naturligtvis helig. Den som skapat ett verk är skaparen även hur många gånger som den ekonomiska “rätten” säljs eller byts.
En opinion kan naturligtvis inte vinnas om den tar sin utgångspunkt i helt felaktiga premisser. I Sverige bestämmer svenskarna och inte några utländska musikföretag. Inte heller bestämmer några riksdagsmän - de bara representerar folket för en begränsad tid. Om de missköter detta uppdrag så byts de ut!
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
Sprainerd; när det gäller just upphovsrättsorganisationer av den typen så handlar det inte om att vi inte varit tydliga. Där är det marknadsföringsvärde att sprida desinformation om PP, alldeles oavsett. Men jag håller med om att det vore kanon om det inte gick att missförstå, helt klart. Vi kan inte annat än att envisas med att säga det om och om igen, vilket jag själv, t.ex. gjort i cirka tre år nu. ;)
By anonym on Jun 9, 2009 | Reply
“tingsrätten inte anser”-länken och “Janne Lindgren funderade”-länken är samma länk, antar att det ej ska vara så.
By Fredrik on Jun 9, 2009 | Reply
@ Hans J: Jag håller alltså inte med Martin Tunström, om du nu trodde det. Jag tycker precis som du att han gör sig skyldig till mer än en logisk kullerbytta.
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
@Emma
Då har ni ändå uppenbarligen inte sagt det tydligt nog. Upphovsrätt är ju något helt centralt i er agenda och ändå använder ni det slarvigt. Då missförstår folk.
Själv kommer jag aldrig att kunna stödja PP så länge som ni vid sidan av era andra frågor om rättigheter (som helt klart är relevanta) inte kan ge upphovsmän ett starkare stöd än att man har rätten till sitt namn i samband med verket och “fem års kommersiellt försprång”.
Ni begär, som jag ser det, ett stärkande av individens rätt med ena handen och jobbar för att försvaga den med den andra.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
Sprainerd; ah, det förklarar varför du vägrar acceptera att det kräver två för att dansa tango.
By Hans J on Jun 9, 2009 | Reply
@Fredrik:
Jag förstår att du inte håller med honom. Det var mer en kommentar och kanske ett svar till honom (om han läser det)…
Vi är så många som är så upprörda. Styrkan i vårt gemensamt kända patos borde skrämma regeringen till saltstoder.
Dessa grottmänniskor måste avlägsnas från de positioner de innehar - de representerar inte medborgarna.
Glädjen över valframgången är bara en högst temporär lättnad!
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
@Emma
Jag dansar aldrig tango själv ;) å andra sidan är det inte säkert att jag tackar ja till att dansa med just dig om du frågar. det är liksom den springande punkten. du vill ha rätten att slippa att andra lägger sig i vem du dansar med, jag vill ha rätt att dansa med vem jag vill. Du kräver att jag skall dansa med alla som vill det. Sorry. That’s not going to happen. Men om du frågar först i stället för att kräva, så tackar jag säkert ja.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
sprainerd; seriöst… *garvar* den stretchade du intill oigenkännlighet. Tur att ingen äger rättigheten på det ordspråket! ;)
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
Anonym; det ska funka? Det ena är RedLib i alla fall.
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
Det är förbannat seriöst. Jag tror inte att ni PP:are riktigt har insett det än. Genom begränsningen av upphovsmannens kommersiella rätt över sitt verk tvingar ni även de som inte vill ha med nöjesindustrin att göra att dansa efter deras pipa. Min musik skulle t.ex. kunna användas till att sälja vapen utan att jag skulle kunna göra något åt det. Ni är inte emot storbolagens kontroll, faktiskt. Ni är för den. Inse det.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
sprainerd; måste springa iväg en snabbis, men det verkar som om även du “missförstått” piratpartiets önskemål om förändrad upphovsrätt. Den ideella upphovsrätten vill inte PP peta på det minsta. Jag kan rekommendera dig att läsa det här inlägget, annars, för din oro vad gäller färre år för kommersiell upphovsrätt.
By Hans J on Jun 9, 2009 | Reply
Nu undrar “vän av ordning” (fast inte så mycket ordning som regeringen vill ha) om Emma är en sådan där som trampar på tårna när hon dansar.
Undran är betingad av en plötsligt uppkommen “fantasi och inre syn” av hur det skulle te sig om t ex Sten Tolgfors skulle dansa tango med Emma… (värsta sortens pirat-smiley)
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
Din länk uppvisar mer av samma schizofreni som tidigare. Man pratar om hur absurd skivbolagens producenträtt är, inte om upphovsmannens rätt att bestämma vem som får använda ens verk och för vad. Man måste kunna skilja på dom två sakerna.
Ja visst, man kan själv producera en platta och distribuera den, fine. Vad hjälper det om plattan efter fem år i stället ges ut av ett skivbolag som jag avskyr och används till reklam för produkter som jag avskyr? Och dessutom utan att jag får ett öre.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
Well…
Kan inte låta bli att göra en till liknelse. Det är som att bota sjukdomen genom att döda patienten.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By Jay on Jun 9, 2009 | Reply
när allt det här är över emma så måste jag ju komma hem till dig och kocka en 3 rätters.
kanske tom bjuda in joshen och drottningen.
By ST on Jun 9, 2009 | Reply
sprainerd,
Du verkar resonera vad som är rätt för dig, fast utifrån bolagens tillskansade rättigheter, och distributions form, som utgångspunkt.
Antag:
Det nuvarande systemet, där bolaget köper rättigheten av dig, denna rättighet är därmed förlorad eftersom du sålt den. Du har inte särskilt mycket att komma med om du inte är nöjd och inte har en fet plånbok så att du kan betala för det juridiska spelet att få tillbaka rättigheten du sålt. Du har också ganska minimala möjligheter att påverka om bolaget säljer rättigheten vidare till ett annat bolag, du har nämligen sålt rättigheten, och sålt är sålt och kommer inte särskilt lätt tillbaka. Allt beror självklart på de kontrakt du skrivit på, men generellt är inte kontrakten till fördel för dig som upphovsman, utan till den part som blir rättighetsägare till den “ekonomiska rättigheten”. (Väldigt förenklat, men det är ungefär så det fungerar idag för majoriteten.)
Antag, som exempel, istället att du kunde behålla alla rättigheter och ge ut plattan via fler bolag samtidigt, och samtidigt ha rätten att dra in tillståndet för ett, eller alla, bolag när helst det dig behagade, eller snarare det mer rationella beroende på kontrakt/licens? Du skulle här själv helt fritt kunna välja om du vill prova ge ut en “sämre digital” version fritt, en annan bättre för någon reklambaserad tjänst, en tredje ännu bättre för en betaltjänst, CD-deluxe paket via ett bolag, DTS-HD Master via ett annat, etc. Ta in vilket PR-bolag dom själv vill, vilka arrangörer, et cetera, utan att en tredje part äger rätten att oponera sig och begränsa och styra din valmöjligheter. (Fast nu tänker väl du, oj låter jobbigt, med all den administration som skulle uppstå, istället för oj, fan nu får du råd att anställa en administratör.)
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
@ST
Jamen, det är väl bara att vägra att sälja sina rättigheter till verket! Sluta gå i skivbolagens ledband. Se till att få andra avtal. Vägra skriv på sånt.
Problemet, ST, uppstår när man inte har några rättigheter att sälja alls. PP vill att t.ex. musiker skall ge upp ALLA kommersiella rättigheter till sina verk efter 5 år. Då har man INGET kvar att förhandla med. Storbolagen kan vänta i fem år efter det att du gett ut din musik på en independent-label och sen norpa allt.
Något är helt vrickat i ert resonemang.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By sav on Jun 9, 2009 | Reply
Tanken är väl inte att ett storbolag efter fem år ska ge ut din platta och tjäna pengar på den, utan att den efter fem år är fritt tillgänglig för alla. Det finns ju ingen anledning att köpa skivan av ett storbolag om den redan finns i den kulturella allmänningen…
Om du argumenterar för att du vill behålla all kontroll över ditt verk för all framtid, well, då står du på massövervakningens sida eftersom det är de redskapen du i så fall måste ha för att bibehålla den kontrollen.
Och 5 år är ju för den delen inget absolut krav som sagt, det är ett förslag att ta till förhandlingsbordet.
By Jenny on Jun 9, 2009 | Reply
@Hans J m fl: Min flickvän är uppväxt i Sovjetunionen. Hon har rätt hårda ord att säga om FRA-lagen m.m. Och det är just detta som fått mig att gå till Piratpartiet.
Jag är för övrigt också en av de icke-existerande kvinnorna i PP. Närmare 40 är jag också, så jag är dubbelt obefintlig i denna rörelse som enligt gammelmedia består av män på max 25 år.
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
@sav
“Tanken är väl inte att ett storbolag efter fem år ska ge ut din platta och tjäna pengar på den, utan att den efter fem år är fritt tillgänglig för alla.”
Nej, det verkar inte som om ni tänkt till där. Det är klart att storbolagen kommer att plocka upp den musik de tror är kommersiellt gångbar, förpacka om den och sälja den. Om alla fotografier och texter dessutom är fria att använda kan man göra skitsnygga och dyra produkter utan att behöva betala något till vare sig författare eller fotograf. Vad som helst kan förstås användas fritt i reklam för att saluföra de mest vidriga produkter. Jag tar musik som exempel, men det kan gälla alla typer av kulturella produkter.
Jag vill inte behålla rätten för all framtid, men låt mig i alla fall få dö innan den går ut så att jag slipper se mina verk användas till att tortera folk med eller för att sälja vapen med.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By emma on Jun 9, 2009 | Reply
sprainerd; det kan inte hjälpas dock — vi måste diskutera upphovsrättslagstiftningen. Det är helt enkelt inte acceptabelt att sälja ut medborgerliga rättigheter hur som helst. Dessutom tycker jag det känns jäkligt konstigt att behöva tjöta om det ständigt med tanke på att fristående undersökningar visar gång på gång att det inte förloras några pengar på fildelning — fenomenet som inspirerat till lagstiftning av horribelt slag. Jag diskuterar gärna hur många år det ska vara på, känner mig hur flexibel som helst. Som sagt, det handlar inte om att ta bort någon upphovsrätt vad mig anbelangar, och en inställning jag delar med piratpartiet.
By Anders on Jun 9, 2009 | Reply
sprainerd:
“Jag vill inte behålla rätten för all framtid, men låt mig i alla fall få dö innan den går ut…”
Ps: Du får inte ta med dig något in genom pärleporten! För min del hade det dock varit helt ok med livet ut. Då räknar jag in dig till de som tycker att det är ok att ex ge ut Kalle Anka för egen maskin, Walt Disney har varit död i åratal. Tack för kaffet!
“..så att jag slipper se mina verk användas till att tortera folk med…”
Gör du så dålig konst att man kan tortera folk med den?
By sprainerd on Jun 9, 2009 | Reply
Jag måste dra och får återkommer, men en sak. Det handlar inte om pengar för min del.
sprainerds senaste bloggpost..Kort om elitism
By Månkaninen on Jun 9, 2009 | Reply
sprainerd, du har ju inte den kontrollen du önskar idag heller. Ett exempel är att SD kan ha torgmöten och spela “Jag trivs bäst i öppna landskap” utan att Lundell kan göra något annat än att bli arg. (Förutsatt att de betalar några kronor till Stim.)
Det enda som förändras om PPs förslag gick igenom helt okompromissat är att du har ett kortare kommersiellt monopol och att privat fildelning blir laglig. Kanske stort för dig, men alternativet, vad gäller nödvändig övervakning för att få laglydighet, är helt oacceptablet för mig.
By Thomas on Jun 9, 2009 | Reply
Jag förstår det, Emma. Men har killen i Orsa förstått?
By Frebban on Jun 10, 2009 | Reply
Läste just Stina Lundberg Dabrowski på DN.se;
Som salig Stenbeck sa, med sitt sten-sax-påse-resonemang: ”Politik slår pengar, men teknik slår politik.” Tänkvärt i skenet av fildelningsdebatten?
By Frebban on Jun 10, 2009 | Reply
”Politik slår pengar, men teknik slår politik.” Stenbeck-citat enligt Stina Lundberg Dabrowski på DN.se.
By sprainerd on Jun 11, 2009 | Reply
@emma
“Det är helt enkelt inte acceptabelt att sälja ut medborgerliga rättigheter hur som helst.”
Håller med. Men sälj inte ut mina medborgerliga rättigheter på samma gång. Ersätt inte en integritetskränkning med en annan.
@Anders
Sure. Gör vad du vill med Kalle Anka.
Ja, man kan nog med lite fantasi tortera folk även med mina verk. :) Jag tänkte snarare på hur musik används för tortyr t.ex. i Guantanamo Bay. Springsteens “Born in the USA” lär vara den mest populära låten att tortera med på Gitmo. Om jag hade gjort låten och haft rättighterna till den hade jag sett till att det upphörde.
sprainerd´s last blog ..Kort om elitism