Opassande på Knappnytt
October 23, 2009 – 11:45 am | by emmaSå är man citerad på Knappnytt! :) Det handlar om rasismdebatten och lagen om hets mot folkgrupp och Knappnytt tar avstamp i mina funderingar om Aftonbladets beslut att publicera en debattartikel av Åkesson. När du ändå är inne på ämnet kan du väl kolla in Fridholms inlägg också, som bemöter Ted Ekeroths inlägg på Newsmill.
* * *
Andra bloggar om: knappnytt, rasism, hets mot folkgrupp, samhälle, politik




14 Responses to “Opassande på Knappnytt”
By ZastDerg on Oct 23, 2009 | Reply
Grattis! Man är ingen riktig bloggare förrän man nämns på Knappnytt =)
ZastDerg´s last blog ..Äntligen
By Drottningen on Oct 23, 2009 | Reply
Visst blir man sådär löjligt glad? Grattis
Drottningen´s last blog ..Vissa saker vill man verkligen inte veta
By emma on Oct 23, 2009 | Reply
Tack! Tror faktiskt inte att jag var lika stolt över att bli citerad på rapport en gång när det begav sig, det säger väl en del om Knappnytts ranking! ;D
By Yamiko on Oct 23, 2009 | Reply
Grattis. ^^
*avundsjuk panda*
Yamiko´s last blog ..Jag tänker inte vaccinera mig
By Beelzebjörn on Oct 23, 2009 | Reply
Är det bara jag, eller påminner den där dockan om Foamy?
http://www.illwillpress.com/comicsmovies22YT.html
Beelzebjörn´s last blog ..Go Hartman
By emma on Oct 23, 2009 | Reply
hahahaha, Knatten har en brorsa!
By Jan Andersen on Oct 23, 2009 | Reply
Bemöter? Det är kanske mitt svenska som är undermåligt och jag inte helt förstår ordet “bemöta”.
Ted Ekeroth skriver:
“Listan kan göras lång. Den muslimska befolkningen kunde hitta i princip vilka ursäkter som helst för att attackera dhimmis, vilket också skedde otaliga gånger (även i alla islamkramares favoritexempel Andalusien i Spanien slaktades mängder med t.ex. judar när det passade de styrande).”
Och Marcus Fridholm bemötar det med:
“Det har också debatterats hur mycket guldålder det egentligen kunde kallas, främst utifrån hur pass tolerant kulturen egentligen var gentemot icke-muslimer.
Grovt kan man skönja en period av relativ tolerans och frihet som startar under 700-talet, blir mer distinkt under 900-talet och med någon slags slut i och med massakern i Grenada 1066, då en muslimsk mobb först mördade den judiska visiren Joseph ibn Naghrela och sedan runt fyratusen andra judar. Därmed mer eller mindre utraderades den judiska populationen i Grenada i ett slag.”
Kanske betyder det svenske ordet bemöter det samma som det danske ordet bekræfter?
By emma on Oct 23, 2009 | Reply
Äsch, dåligt språkbruk från min sida i så fall (vilket inte tillhör ovanligheterna dessvärre). Ska fundera på en bättre formulering. edit://det går fort när man har bråttom. Marcus “bemöter” nog historiska argument som det ser ut? Du var kanske bara ironisk, eller ville sälja en annan poäng än det jag fattade det som?
By Jan Andersen on Oct 23, 2009 | Reply
Nej, jag försökte inte att vara ironisk.
Enligt min kära svensk-engelsk översätter (http://lexin.nada.kth.se/cgi-bin/swe-eng) så är “bemöta” lika med “answer, meet; treat; receive; refute”.
Det var det där med “refute” som jag opponerade emot. Tvärtom verkar Fridholm jo bekräfta vad Ekeroth.
Och så blev jag så tröt när jag lästa kommentarerna på Newsmill. Jag lästa kanske de första 100 kommentarer, och ingen av dom hade (enligt min ringa åsikt) förmågan att tillbakavisa/bemöta Ekeroths påstående.
By Uno Hansson on Oct 24, 2009 | Reply
Jan Andersen:
Så länge som jag kan minnas så har ordet “bemöta” i svenska morgontidningar, dagspress och radio - som jag uppfattar det - använts i betydelsen tillrättalägga, men med dragning åt betydelsen att tillbakavisa.
Uno Hansson´s last blog ..Framtidens arbets- och marknadsarena
By ST on Oct 24, 2009 | Reply
Det är väl inte så konstigt egentligen. Med tanke på att opassande är som knappnytt per din definition.
Det finns ju ett skäl till varför din blogg är en av Sveriges mest besökta, och omtalade, politiska, bloggar. Trots att du saknar en kattfjant till docka. ;-)
By ArchAsa on Oct 24, 2009 | Reply
Jag prenumererar på Knappnytt och får mig oftast en hel del goda skratt av deras inlägg (iallafall av Knatten). Fast jag brukar också alltid bli smålack på en del av det som uttrycks (och ibland hur det uttrycks). Fast det är en annan sak jag gillar med gänget, de sätter igång tankarna (önskar bara att de inte var så ämlans förtjusta i begreppet cp…)
Håller helt med dig Emma om att det vore märkligt om Aftonbladet fälls för hets mot folkgrupp, men jag undrar också om det verkligen skulle kunna ske (även om X antal hysteriska medborgare anmäler dem). Journalister och media har redan specialskrivna lagar om att de har rätt att informera som ger dem långt större utrymme och om de följer upp pucko-uttalanden av SD med motargument har de uppfyllt det kravet. Så det handlar snarast om att medborgarna sällan själva vet vad som menas med den här lagen.
“Kebebarulle i usb-kontakten…”
Priceless :D
ArchAsa´s last blog ..Ny avhandling om arkeologin och samerna
By Mind on Oct 25, 2009 | Reply
Jag tycker knappnytt uttrycker det rätt bra =). Låt dem få sin debatt så folk får veta vad de egentligen står för och hur lite de har på fötterna. De har fått köra martyrkortet lite för länge nu.
Mind´s last blog ..Jag säger NEJ till Sverigedemokraterna.
By Magnus on Oct 25, 2009 | Reply
Tack för inlänkningen.
Beelzebjörn: Jepp, Foamy påminner lite om Knatten (eller om det är tvärt om…), jag har för mig att vi hade något skämt om det i Valguiden-avsnittet.
Yamiko: Tja vem vet… kanske citerar vi dig också snart :D. La till din blogg i Google Reader i alla fall så jag håller koll på den.
ArachAsa: Jo det är en liten balansgång med språket. Problemet är nog att vi har för många målgrupper, i alla fall två ganska stora grupper som vi vill båda ge vad dom är ute efter. Dels alla gamla fans som bara vill höra knatten svära och hitta på nya förolämpningar och dels de som är mer intresserade av innehållet. Sen är det väl bara bra om vi upprör ibland också så att det inte bara är saker du håller med om, förhoppningen är ju att det också väcker tankar hos publiken.